• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • Kajsalisan

Jag tillhör då tredje kategorin, jag älskar barn. Men ser inte vad de har på min bröllopsfest att göra? Vigseln, inga problem- så länge de har föräldrar som kan ta ut dom om de låter eller får spring i benen. Men festen? När man har en lokal med begränsat utrymme känner i alla fall jag att jag vill fylla den med så mycket av våra vänner släktingar. Är ju kanske ett 20tal vi inte hade kunnat bjuda om bjuda om andra gästers barn varit bjudna. Sen är det ju alltid i alla fall en förälder som måste bryta upp tidigare för att gå hem och lägga barnen. Samt att jag är inte bekväm med att ha berusade människor i barns närvaro. Nu är jag 24 och har faktiskt inte som mål att supa skallen i bitar!! Men samtidigt känner jag mig inte som diktator heller när vi säger att vi inte ska ha några barn på bröllopet och från våra gäster har jag mest hört att " vad kul att gå på vuxenfest!" av föräldrar.. Men alla är olika, förstår de som jättegärna vill fira med barn.

• yessa76

Tyvärr är det långt ifrån alla föräldrar som går ut från kyrkan/går ifrån bordet när barnen börjar prata/springa runt/gnälla. Som förälder har man nog en högre tröskel för när man blir "störd" av att barnen gnäller/skriker/springer runt. Som förälder kanske man tycker att "det inte är så farligt så jag måste gå ut/gå ifrån", men som gäst eller brudpar kanske man blir väldigt störd. Som förälder är man nog benägen att tycka att ens egna barn "inte stör så mycket" eftersom dom är ju ens små ögonstenar,det man älskar mest av allt i hela världen.
    Nix, ni vi ska gifta oss är det inga barn som gäller.

• passionsblomman

Det där är nog högst olika. Jag vågar påstå att de få gånger mitt barn har skrikit offentligt-tex i affär eller T-banevagn har garanterat INGEN annan mått sämre än jag som mamma. Fruktansvärt stressande! Man känner sig verkligen ivägen och till irritation och besvär. Men, man fungerar ju olika. Jag håller med om att det också finns gott om föräldrar som inte verkar ha några som helst förväntninar eller krav på sina barn att rätta sig efter vissa saker. Själv har jag aldrig någonsin sprungit runt i kyrkan som barn utan satt stilla i ett knä under gudstjänst. Det är nog mycket en vanesak tror jag.
    Jämför att barn på dagis mkt väl vet att man sitter stilla under samlingen tex.

yessa76 skrev 2009-04-27 13:21:48 följande:
    Tyvärr är det långt ifrån alla föräldrar som går ut från kyrkan/går ifrån bordet när barnen börjar prata/springa runt/gnälla. Som förälder har man nog en högre tröskel för när man blir "störd" av att barnen gnäller/skriker/springer runt. Som förälder kanske man tycker att "det inte är så farligt så jag måste gå ut/gå ifrån", men som gäst eller brudpar kanske man blir väldigt störd. Som förälder är man nog benägen att tycka att ens egna barn "inte stör så mycket" eftersom dom är ju ens små ögonstenar,det man älskar mest av allt i hela världen.Nix, ni vi ska gifta oss är det inga barn som gäller.
  • Skruttis 82

Vi ska/skulle på bröllop i sommar och där e det barnfritt. Vår son e 11 mån. Min familj bor inte här nere utan i Uppsala. sambons familj ska på bröllopet. Vi gjorde så att jag skulle gå och sambon ska stanna hemma. Men sen blev min svägerska sur för att sambon min inte gick på sin egens kusin bröllop. Så då bestämmde vi att inte alls gå.

Jag tycker gränsen går vid 1 År har man barn under året så tycker jag man borde få ta med dem. Tänk om man ammar eller likn.

• Svanboet

Ammande barn brukar otast sova ganska tidigt på kvällen och då stör de inte och förväntas inte sitta still under långa tal och spex. Jag tycker personligen att ammande barn kan komma med på festen men det är ofta åldern då de börjar leka och "busa" som kan vara störande.

Skruttis 82 skrev 2009-04-27 14:02:31 följande:

Jag tycker gränsen går vid 1 År har man barn under året så tycker jag man borde få ta med dem. Tänk om man ammar eller likn.
  • Fjällbruttan

Jag tittar in här igen och konstaterar att vi alla är olika
    Men jag skulle till fullo respektera att man vill haett barnfritt bröllop.
    Även jag har varit på bröllop där det funkat jättebra och jag har varit på barnfria och njutit oerhört av det.

Och som allehanda skrev kan man inte utesluta barn ur kyrkan,
    MEN, det finns föräldrar som tyvärr inte förbereder barnen på vad som ska ske och hur man beter sig.
    Jag har ju varit gift förut och vi hade en som video filmade vigseln, DET HÖRS INTE ETT SKIT AV HELA CERMONIN!
    Det var en tjej där och kollade på vigseln (inte bjuden på bröllopet men kyrkan är ju öppen för alla..)
    och hennes son satt och spakade på kyrkbänken... ett rytmiskt dunk fanns under hela vigsel och jag var otroligt besviken!

Samma sak händer ofta på resturangen där jag jobbar, det finns barn som är underbara och föräldrar som stöder, hjälper dem och ser till att allt funkar
    Sen finns de föräldrar som verkar gå dit, beställa mat och sen glömma att de har ett barn med sig! Det springs runt, skriks och är ett jävla liv rent ut sagt! Och det stör!!
    Vi som jobbar lider av det, gästerna lider och då är vi en restaurang med barnmeny och tillgång till leksaker och lekhörna så barn är välkomna!

Så min åsikt är att man ska respektera varje brudpars åsikt om hur de vill ha sitt bröllop och tycker man att de är egoistiska kanske man ska se sig själv i spegeln, det är ju deras dag, inte din...

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, vi ska ha barn med på vårt bröllop

• rockabilly bröllop

Förstår ärligt talat inte diskussionen... Vi ska ha barn på vårt bröllop och det har INGEN annan någon som helst anledning att argumentera emot, samma gäller väl om man valt att inte ha barn på bröllopet!! Tänk så mycket lättare allt vore i livet om alla respekterade andra människors val..;)

• Birana

Men är han trög eller? Blir så arg på människor som inte fattar att bröllop för det första inte är barnfest! Och förstår inte heller varför man inte kan acceptera att vissa vill ha det barnfritt.

Jag tycker att ni ska prata med honom och förklara hur ni känner. Han är ju bjuden så han är viktig och han borde se en mening med att vara där och fira! Hoppas att det löser sig och att ni får ha barnfritt som ni vill!

• lolca

Men ursäkta!
    Några vill ha barnen med på bröllopsfesten, några vill inte! That´s it! Varför blir det en sådan "övertalningskampanj" åt båda hållen?

Gör som ni själva vill och strunta i hur andra vill ha det. Vi ska inte ha barn med på vår fest, för det är en vuxenfest (inte en supa skallen i bitar fest dock). Jag har varit på bröllop där barn är med.

Inse att alla inte kan tycka likadant. Alla har olika åsikter. Låt oss för guds skull ha det också utan att döma och försöka övertala varandra.

• nni

TS; Vilken jobbig sits. Ni får överväga vad som känns bäst för er, om ni inte vill ha barn på bröllopsdagen vill ni inte. Förstår att det känns orättvist om helt plötsligt det e barn där för dom andra som skaffat barnvakt. Barnvakt finns det väl alltid någon som ställer upp på?! Vi har sk barnfritt och har inte stött på ett enda problem med det i vårt umgänge. Skönt. Även vi älskar barn, jag jobbar med barn, så har vi beslutat detta. Vi vill ha en "vuxenfest". En vanlig vuxenfest alltså (inte supa skallen i bitar)......... (!)
    Lycka till nu o ta en funderare hur ni vill göra!

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...