• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • Svanboet

Jag är glad att höra att ni får stöd av svärfar och att saken säkert löser sig för er. Om TS nu ursäktar så tar jag ett steg till från ämnet...

Jag upplever att vi som inte vill ha barn med på bröllopet ofta anklagas för att inte acceptera barns lek och prat och att vi borde inte oroa oss för det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen uppför sig.

Jag som inte har barn upplever barns (ofta) totala brist på tålamod väldigt stressande. Att säga att föräldrarna får hålla ordning på sina egna barn är för mig inte giltigt. En annan person eller förälder kan inte veta vid vilken nivå på prat eller bus som min gräns går. Barn kräver uppmärksamhet och denna dag och denna stuund är inte deras, den är brudparets!

Det finns föräldrar som jag upplever låta sina barn "hålla på" och bara rycker på axlarna och säger att barn är barn och barn måste få leka. Visst, fine, MEN inte på vår bröllopsfest. Behöver barnen leka får de ordna med en barnvakt så att barnen kan leka med dem och inte så att de stör mig, min nyblivna man eller någon av övriga gäster. Kan man inte ordna med barnvakt så får man antingen båda stanna hemma eller en komma ensam.

• Vena

Jag har inte barn och är inte intresserad av att ha barn på vår fest. Tycker det är oartigt att ringa och försöka få brudparet att ändra sig ang. detta. Alla kvinnor drömmer inte om att föda barn. Alla kvinnor tycker inte om barn. Alla vill inte ha barn med på sin bröllopsfest. OCH DET ÄR INGET FEL I DET!

Gör som ni vill. Det är eran dag.

• allehanda
    Svanboet skrev 2009-04-22 18:23:54 följande:
    m Kan man inte ordna med barnvakt så får man antingen båda stanna hemma eller en komma ensam.
    Här håller jag helt och hållet med dig MEN känner till mer än ett brudpar (läs brud) som då tycker att man inte gör allt man kan för att närvara vid årets viktigaste dag!(deras, inte min).
  • Svanboet

DÅ får vi tycka synd om dessa brudar och frmförallt om deras bekantskaper

Jag skulle nog inte bli arg eller besviken på någon som tackar nej men jag skulle nog tycka att det var värre om de ringde och ville ändra - då skulle jag känna mig stött och manipulerad.

allehanda skrev 2009-04-22 18:30:20 följande:
    Här håller jag helt och hållet med dig MEN känner till mer än ett brudpar (läs brud) som då tycker att man inte gör allt man kan för att närvara vid årets viktigaste dag!(deras, inte min).
  • Fly by night

Som jag ser det så är det inte rätt mot barn att försöka få med dem på en bröllopsfest som uttryckligen önskas vara barnfri. Barn ska inte behöva vara där de inte är välkomna. De ska inte behöva få känna sig vara i vägen.

Det är skillnad på barnvänliga kalas och vuxenfester. På den senare kan de få se/uppleva saker de inte ska behöva få vara med om.

• johanna anders

Ville bara säga att bara för att jag är mamma så är jag inte av åsikten att mina barn måste bli bjudna på bröllop.. Tvärtom!

Som tvåbarnsmor kan jag säga att även vi ska ha en barnfri bröllopsfest. Våra två pojkar 1 år och 4 år ska självklart vara med i kyrkan då de är näbbar men sen får de snällt följa med barnvakten för jag vet att DE har det tusen gånger bättre hemma än på en vuxenfest med långa tal och massor av alkohol... De lägger sig dessutom alltid kl 19 så de mår helt enkelt bäst hemma i sin sköna säng.

En annan anledning är att vi vill fira festen med alla våra vuxna vänner. En förälder som har med sina barn kan inte slappna av, dricka eller bara njuta av en trevlig fest. De måste dessutom åka hem tidigt...
    Vi har aldrig druckit alkohol inför våra barn eller haft med våra barn på något ställe där folk är onyktra, det rådet får man ju herregud med sig från bvc (barnavårdscentralen)

Vi har varit på 4 bröllop under det senaste året. Alla brudpar hade småbarn, ingen hade bjudit barn på festen och ingen av oss andra föräldrar ifrågasatte det.

• Sundance

Jag och min m2b har också pratat mycket om detta. Där är barn som vi absolut vill ha där, som är "vänner" till oss, om man säger så. Däremot vill vi absolut inte ha något barngråt under vigseln eller så. Vi har nu pratat om att ha en 4-årsgräns på vigsel och fest. Och så kommer vi lägga med en lapp till de som har barn som inte bli bjudna (i och med åldersgränsen), ja till alla som har barn faktiskt, där vi skriver att lilla ..... är hjärtligt välkommen och att vi skulle tycka att det var mysigt att få ha barn med på vår dag, MEN att det är väldigt viktigt för oss att inte de fina stunderna på dagen (t ex vigseln och då det hålls tal) ska bli (för)störda genom barnskrik- eller gråt, eller högljutt pratande eller att föräldrar behöver springa ut för att ta hand om eller tysta barnen. Därefter skriver vi att det är upp till föräldrarna att ordentligt fundera över huruvida de tror att deras barn förstår att vara tysta när det behövs, även om det gäller en längre tid. Och att vi letar på dem i deras beslut.

Jag kanske är naiv, när jag tror att detta ska fungera, men jag vill gärna hoppas det i alla fall.

• tomlinn

innan inbjudningarna går ut till vårt barnfria bröllop kommer vi att prata med den närmaste familjen (alltså våra syskon, som är föräldrar till alla våra syskonbarn) så att det inte blir en överraskning för dem när inbjudningarna kommer och det är en finstilt rad.

jag vet inte riktigt varför men det känns som att det blir ett 'mjukare' besked för dem som kanske tänkte att barnen ska vara med.

• Petronella01
    09brollop skrev 2009-04-22 11:50:33 följande:
    Känsligt ämne tydligen ;)Tror ingen förväntar sig att Bruden ska springa runt att vakta?Missuppfattning från din sida?Sedan gifter man sig ju i första hand för sin egen skull. Vi tänkte gifta oss innan vi fick barn men hann aldrig med, med planering. Nu har vi ju 2 olika anledningar först för vår egen skull och sedan för vår son skull. Missuppfattning även där från din sida tydligen.Suck!
    ..Jag tror att du förstår vad jag menar, och nej det är inte alls känsligt

Du skrev faktiskt *En av orsakerna till att vi också gifter oss är ju för hans skull också (juridiskt osv blir ju en del lättare osv).* men jag missade raden under ...ber om ursäkt för det

Det är helt okej...att man tycker olika....
  • Fly by night

Ett tips/råd från M Ribbing är att skriva: "Av en rad skäl är det tyvärr omöjligt för oss att bjuda med våra vänners och släktingars barn på bröllopet. Vi hoppas istället att få bjuda alla barn och deras föräldrar på ett barnvänligt saftkalas hemma hos oss så småningom."

Det kan kanske vara något att tänka över som ett alternativ om det finns många vänner med barn i bekantskapskretsen som räknar med att hela familjen ska bli bjuden.

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...