• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • Petronella01
    FelizLane skrev 2009-04-22 10:38:02 följande:
    Jag tycker att familjen är jätteviktig! Det är ju familjen man börjar när man gifter sig (förstår någon vad jag menar?) Jag förstår inte varför man inte vill ha barn med på bröllopet. Det är en familjehögtid tycker jag. Om ni hade haft egna barn då, hur hade ni gjort med dem? Låtit dom vara hemma?
    Vi har 3 barn...15,14 och 4 år gammla...4 åringen ska vara med på vigseln och på middagen och sedan så klart på brudvisningen vid 21 tiden men sedan får han snällt följa med sin barnvakt hem...han kommer förmodligen vara helt slut. Han är jättemammig och jag vill INTE ha honom hängande i min klänning när han börjar bli trött och grinig...då skulle jag ju inte få göra något mer än att han han i knät....det kan jag ha alla andra dagar på året, men just den här kvällen vill jag ha roligt med min blivande man....vänner och bekanta....

Och jag tycker verkligen inte att min familj är mindre viktigt för att vi har bestämt oss för att inga *barn* ska vara med på självaste festen. Jag kan nästan tycka att 14 och 15 åringarna är lite för *unga* också för att vara på en fest med alkohol.

Jag tycker att ts har varit generös och erbjudat att även hennes föräldrar kan komme med och ta med sig barnen hem när de ska sova och jag kan inte förstå att han inte kan se någon mening med det. Kan han inte bara förstå att dom är viktiga för er och att ni vill att dom ska närvara vid erfest...båda två. hm...konstigt.

Jag kan bara säga lycka till och hoppas att det löser sig för er och att det inte blir någon konstig relation efter detta...

För det är ju sååå tråkigt när det blir så med familj, släkt och vänner.
  • MV85
    FelizLane skrev 2009-04-22 10:46:53 följande:
    Trångsynt
    Varför är det trångsynt?
    Min syster har 2 barn på under 3 år... Hon ska på bröllop i sommar där båda barnen är medbjudna - men de tar inte med någon av dem för att de vet att de inte kommer vara tysta, och för att de vill ha en vuxenkväll.
    Själv tror jag man bara blir bättre förälder av att unna sig att vara partner/älskare/vän någon gång då o då istället för bara "mamma och pappa".. o finns det något bättre tillfälle än vid ett romantiskt bröllop att passa på att ta en sådan dag?
  • lycklig tvåbarnsmamma

Vi har egna barn, 1½o 3½ år gamla. De ska vara med i kyrkan men inte på festen. Vi anser att en bröllopsfest med mycket tal och långdragen middag inte är ngt kul för ett barn. Dessutom tycker vi själva att det kan vara skönt att gå på fest ibland utan barn bara för att få sitta ner i mer än 10 minuter och prata med någon vuxen. Så tror jag nästan de flesta föräldrar känner. De vi har bjudit som har barn tycker så oxå så det är ingen som tackar nej bara för att barnen inte får komma.
    Det måste vara jobbigt när man får protester och dyl av närmsta slökten.....

• Svanboet

Nu ska ju inte tråden handla om detta men jag kan inte längre vara tyst - ursäkta TS.

Vi är inte mindre intreserade av familjen eller tycker den än mindre viktig och visst är det en familjehögtid ett bröllop MEN vi som inte vill ha med barn har lika svårt att förstå varför folk envisas med att barnen ska följa med som ni som vill ha med barn verkar ha svårt att förstå att vi inte vill ha barn med på festen.

I denna fråga kan man bara säga sin åsikt och om man vill motivera vad som ligger bakom, hoppa inte på någon annan för att de inte delar eran egen uppfattning om hur denna fråga ska hanteras.

Vissa av oss vill inte bli föräldrar, vill inte ha med barn på fester där vi förväntar oss ett vuxet beteende och vissa av oss får faktiskt ont i huvudet och magen när barnen springer runt och (enligt några av oss) lever rövare. Ni får acceptera detta och vi får acceptera att andra vill bjuda in barnen också och kanske anpassar sin fest för att barnen ska trivas.

• lycklig tvåbarnsmamma

släkten....menar jag

• 09brollop

Det är ju upp till var och en att göra som de vill med barn.

Men själv tycker jag att självklart ska barnen vara med på bröllopet. Så jag personligen har svårt att förstå en del åsikter.
    Men som i allt annat är ju smaken som baken och det är ju tur det :)
    Det med mycket alkohol och barn köper jag. Det tycker jag inte heller passar ihop.

Jag var i påskas på ett bröllop på över 70 personer. Å där fanns det ca 15-20 barn. Barnen hade jätte kul ihop och de stökade inte som många tror.

Jag har själv fått en son för snart 9 månader sedan och efter det förstår jag vikten av att ha med barnen.

En av orsakerna till att vi också gifter oss är ju för hans skull också (juridiskt osv blir ju en del lättare osv).
    Men även pga att vi själva velat det innan han kom såklart.

Det är inte alla som har tillgång till barnvakt tex. Vi själva har ingenstans att lämna vårt barn + att han är för liten för att lämnas bort.
    Vi hade förövrigt med vår son på 9 månader på bröllopet och han STORtrivdes i kyrkan samt middagen.
    Vi åkte 30 min efter att festen började (ett band som spelade).

Vi tittade brudvalsen och sen tackade vi för oss (sonen fick ha på sig höreselkåpor såklart).

De som har småbarn kanske ändå inte stannar hela kvällen ut? Exempelvis som vi gjorde :)

Sedan kan man ju exempelvis bjuda barnen bara till vigselakten till exempel som någon skrev ovan.

Och om man ska ha mycket alkohol på festen och vara "stupfulla" så kanske man får välja bort barnen?
    Själv är vi inga festprissar så sett och detta bröllop vi var på var en rätt lugn tillställning (iaf innan vi gick hem hehe).
    Vi kommer själva vara nyktra på vårt bröllop och endast dricka alkoholfritt vin tex pga av sonen som då inte ens är 1 år.

Tips till andra är väl att framföra att man inte tycker det är lämpligt med mkt alkohol och barn tex om man ska ha så mkt dryck på sitt bröllop?
    Då kanske folk förstår varför Ni inte vill ha med barn?

Eftersom de flesta vi känner har småbarn så har vi aldrig ens funderat på att ha barnfritt, då skulle ingen dyka upp ;)
    + att vi nu själv fått barn.

Sen beror det väl på vad man har för åsikt om barn också, jag tycker barn ska få höras också (är lärare så jag är hyfsat van).
    Medans andra upplever deras lek och prat som störande.

Det är ju som sagt upp till brudparet och bestämma hurdan kväll man vill ha. Sedan kanske inte alla förstår ens val alla gånger. Men det kanske är som med allt annat i livet?! Man kan inte förstå allt ;)

• Petronella01

vi ska ha alkohol på vår fest, men jag själv dricker inte speciellt mycket, men för det så kan jag ju inte springa och kolla att ingen av våra ca 120 gäster blir för full eller inte kan bete sig som man hoppas att man ska göra.

Jag gifter mig enbart för att jag själv vill gifta mig...jag gör det inte för mina barns skull.

Men som sag..tur att vi alla är olika....tråkigt skulle det vara annars

• Petronella01

ursäkta ts att jag om in på lite annat

• 09brollop

Känsligt ämne tydligen ;)

Tror ingen förväntar sig att Bruden ska springa runt att vakta?

Missuppfattning från din sida?

Sedan gifter man sig ju i första hand för sin egen skull. Vi tänkte gifta oss innan vi fick barn men hann aldrig med, med planering. Nu har vi ju 2 olika anledningar först för vår egen skull och sedan för vår son skull.

Missuppfattning även där från din sida tydligen.
    Suck!

Petronella01 skrev 2009-04-22 11:46:07 följande:
    vi ska ha alkohol på vår fest, men jag själv dricker inte speciellt mycket, men för det så kan jag ju inte springa och kolla att ingen av våra ca 120 gäster blir för full eller inte kan bete sig som man hoppas att man ska göra. Jag gifter mig enbart för att jag själv vill gifta mig...jag gör det inte för mina barns skull.Men som sag..tur att vi alla är olika....tråkigt skulle det vara annars
Svar på tråden Det här om barn på bröllop...