• Soon2BmrsGroth

Det här om barn på bröllop...

Vi har valt att ha en barnfri fest när vi gifter oss.
    Skrev in versen " Vi älskar barn, de är en gåva...osv" i inbjudan för att förtydliga detta.

Igår ringde min M2B´s storebror som har 2 småbarn och skulle fråga om de där angående barn som stod i inbjudan.
    Han säger att äldsta dottern på 4 år har sett fram emot detta, är i prinsessåldern och vill så gärna komma till bröllopet.
    Min M2B säger att vi får lösa detta på något sätt.

Hans storebror fortsätter och säger att barnen inte kommer att störa och att mamman kan åka hem och sova med barnen när det är dags för fest.

Då känner vi så här: är det inte bättre då att lämna barnen hos mammans föräldrar och så kommer bara dom två utan barn och kan fira utan att någon behöver försvinna från festen.

Nu har vi inga egna barn men kommer en 4 åring få ut mer av vårt bröllop än mamman som troligtvis inte kommer vara med om vi inte går med på att barnen inte får komma.

Tillslut blev det bara värre och då sa han tillslut att endast han skulle komma i så fall.

Vi kom även på att mammans föräldrar kan ju följa med till bröllopet som sedan åker hem med barnen när det är dags för festen. ( M2B´s bror med familj bor 2 timmar ifrån oss)
    Då sa han att han inte såg någon mening i det.

Vad ska vi göra, känner mig jätteledsen över att vi inte får välja över våran stora dag och att dom överväger att inte ens fira detta med oss.

De är fler som har småbarn som kommer lämna barnen hemma framför allt för deras egen skull men även för att de just är för vuxna.
    Om vi nu låter dom ta med barnen, då kommer ju alla andra tycka det är orättvist.

Varför ska det behöva bli så här....
    Vet att de är ett väldigt känsligt ämne och många tycker olika om detta men vi vill ha en barnfri fest.

• Svar på tråden Det här om barn på bröllop...
  • lecaroline

Jag vet hur du känner. Fast dessa barn jag pratar om är 10,11 och 17.
    Vi sa tidigt att vi inte ville ha några barn om de inte ammade eller absolut inte fick barnvakt.
    Dessa barn ska efter många om och men med fast deras pappor stannar hemma??????????????????????????????????????????

Min bror har också barn hon ska vara brudnäbb. Mammans mamma kommer att vara med i kyrkan sedan tar hon med sig tösen hem. Ingen kan garantera att de sitter stilla i så många timmar som middagen kommer att ta och de har inte roligt för prinsessklänningen syns ju inte ens då.

Försök prata med dem igen om någon vecka då det har lugnat ner sig. Vi vill inte ha barn med för det kommer finnas massor med alkohol och jag tycker inte att det passar bra ihop. Försök förklara hur ni känner!!

Lycka till!!

• Goldi

Ja det är lite känsligt, hat nästan samma problem. Vi har också skrivit att vi vill ha det barn fritt. Men min bror har två barn en som är 7år och en 4 år, dem är verkligen livade. Hela familjen har varit "arg" på mig för att vi sagt att vi helst vill att dem stannar hemma men då har dem sagt då stannar vi också hemma. Fattar inte vad folks problem är...

Dessutom är han en ensamstående pappa och han kommer ju inte kunna koppla av på festen för att han måste springa efter dem...

• didis
    Soon2BmrsGroth skrev 2009-04-21 16:28:08 följande:
    Ja han försökte ge oss dåligt samvete för det första och såg mycket hellre att de skulle bli kul för dottern att gå på bröllop
    Men är det inte något annat som är grundproblemet här egentligen?

Ni tror (rätt eller fel) att brodern vill ge er dåligt samvete, han kanske å sin sida känner att ni inte accepterar hela hans familj.

Sätt er ner och prata, sansat, och lös situationen. Inte är väl några barn mer eller mindre på en fest något att äventyra en relation med sina syskon för? (Detsamma hade jag sagt till honom men han skriver ju inte här )
  • Ore

En av mina gästers dotter, 5 år och totalt prinsesstokig, var med på vår bröllopsmiddag. Alldeles oavsett hur mycket hon gillar prinsessor så var det mycket spring i de benen, hon ville inte sitta stilla och det dröjde inte länge innan hennes mamma ringt till den barnvakt som skulle hämta tjejen efter middagen, och bad denne att hämta henne tidigare.

Om det finns många barn på ett bröllop, och de kan leka med varandra och det finns möjlighet för dem att vara ute utan större övervakning, eller att de kan vara någon annanstans och ha en "lekhörna" eller liknande, utan att störa, så tror jag det funkar med barn på bröllop. Men de flesta barn har annars väldigt svårt att sitta stilla, och de flesta föräldrar har det nog trevligare på en bröllopsfest om de lämnar barnen hos barnvakt. Och barnen har det nog roligare också...

Kan tillägga att samma gäst tyckte från första början att båda hennes barn borde få vara med på bröllopet. Vid ett annat bröllop nu, har hon utan problem insett att hon ska ha barnvakt till barnen, vis av erfarenhet...

• Snäckan08

Det är väl inte en prestigefråga. Man vill kanske inte ha barn med som "förstör" festen. Lets face it, barn kommer ju antaligen sringa runt och föra en massa liv eller sitta stilla under en 5 timmars middag och tycka att det är aptråktigt. Jag fattar inte varför folk vill ha med sina barn, de kommer ju antagligen bara tycka att det är långtråkigt och slita i mamma och pappa hela tiden.

Vårt bröllop är en vuxenfest (barn får gärna vara med på mindre formella tillställningar ) och vi skulle inte gå med på att någon skulle försöka bjuda in sina barn själva eller någon annan för den delen. Är ju typ samma sak som att jag skulle ringa och fråga om min polare får komma för hon tycker det är såå roligt med bröllop ???!!!

didis skrev 2009-04-21 16:17:27 följande:
    Varför är det så viktigt för er att ha en barnfri fest att det är bättre att riskera att inte brodern kommer än att ni ger med er och låter barnen vara med?Missförstå mig inte nu, jag tycker också det var ofint av brodern att fråga när ni uttryckligen sagt ifrån. Men - varför göra det till en prestigefråga? Det synes mig vara lika mycket känslor från er sida som från broderns. Och frågan är om det är viktigare att ni får festen precis om ni planerat eller om det är viktigare att era närmaste kan (vill) komma.Vad jag menar är - gör det inte till en större grej än det är. Brodern vill ta med resten av familjen eftersom han vill ha dem med sig. Och spelar det egentligen någon roll för er?
  • didis
    Snäckan08 skrev 2009-04-21 17:04:04 följande:
    vi skulle inte gå med på att någon skulle försöka bjuda in sina barn själva eller någon annan för den delen. Är ju typ samma sak som att jag skulle ringa och fråga om min polare får komma för hon tycker det är såå roligt med bröllop ???!!!
    Nej det är inte samma sak att fråga om polarna får komma med. Mer som att fråga om maken är medbjuden.

Jag tycker givetvis att man skall respekter de som bjuder in till fest, något annat har jag aldrig sagt. MEN - som med allt annat i livet måste man värdera; vilket är viktigast? Att man får festen precis som man vill eller att man upprätthåller en god relation med sin närmaste släkt.

För min del är valet enkelt - festen är en dag, relationen till släkten skall förhoppningsvis vara livet ut.

Som jag skrev i mitt senare inlägg verkar det för TS ligga något mer bakom än bara frågan om ett barns deltagande i en fest eller inte.
  • galaxen

Vi kommer också att ha ett barnfritt bröllop. Dom enda barn som kommer att närvara är min sambos barnbarn 9 år och min brors barnbarn 6 år. Annars är det barnfritt. Ingen har ifrågasatt det.
    Min sambo har en massa syskonbarn som i sin tur har en massa barn i de yngre åldrarna och då känner man att man måste hyra in nån som kan aktivera dessa små och det är inte så lätt.
    Dom båda barnen som är med är lugna.På inbjudningarna skriver man ju vilka personer som är bjudna med på festen.
    Hoppas det löser sig för er. Men som sagt, stå på er.

• Glimta

Tycker såhär, om man bestämt sig för att man inte vill ha barn med på bröllopet får de som man bjudit acceptera det MEN det innebär ju också att brudparet får acceptera om föräldrarna sedan inte kommer.

Detsamma gäller för alla sådana här situationer tycker jag vare sig det är barnen eller respektive.

Tycker också att det är fräckt att ifrågasätta inbjudningarna om det klart o tydligt står vem/vilka som är bjudna!

• Jendin

Jag är i samma sits med min syster som har tagit det väldigt personligt att hennes barn inte få komma trots att det är många fler med barn i gästlistan. Efter beskedet om detta har hon knappt pratat med mig. Jätte tråkigt att en del tar det så personligt...

• Malin och Joel

Riktigt dålig stil av brodern att hålla på så. Är man inbjuden till ett bröllop så får man antingen tacka ja eller nej, inte hålla på och förhandla. Det är ju inte precis ovanligt med barnfria bröllop så jag tycker det är löjligt att ens ifrågasätta.

Svar på tråden Det här om barn på bröllop...