• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • 2580

Ja, vi får väl hoppas. Jag är ledsen att det inte blev någon bebis för dig denna månad.
    Det värsta tycker jag är att förklara för min man varför jag inte har kolla på när jag har äl eller när min mens ska komma. Det är jätte svårt när man inte har regelbundenhet i det ännu.
    Håller tummarna för alla oss.

• BelleA
    gyllenfru skrev 2009-03-07 13:36:25 följande:
    Finns det någon som har erfarenhet av att få sämre hud av att äta piller? Hur blev det när ni slutade i så fall?
    Mitt tips till dig är att byta till Yasmin. Jag var med i en 1,5 års p-pillerstudie som jämförde Yasmin med ett nytt märke som inte kommit ut än. Yasmin ansågs då vara det bästa på marknaden och har en bevisad effekt MOT finnar. Men det här nya skulle vara ännu bättre men jag fick inte den gruppen, jag hamnade i Yasmingruppen. Har fått dokumentera hur jag mår, hur mycket acne jag fått och sånt. Och jag kan säga att jag var jättenöjd hela perioden och äter fortfarande Yasmin.
  • Hemlig2009

Ja, när jag slutade med p-piller efter 10 års knaprande så blev min hy mycket sämre. Var till hudterapeut och enligt henne fanns ingen hjälp att få eftersom det beror på hormoner. Fick mycket längs käklinjen vilket är ett tecken på det. Hon berättade också att det är ganska vanligt att det kan ta upp till 2 år för en del att bli av med det. Och japp, det tog jättelång tid för mig att bli av med det.

Men nu äntligen är det borta. Och det är nu 3 år sedan jag slutade...

gyllenfru skrev 2009-03-07 13:36:25 följande:
    Har ätit Cerazette i några år & funderar nu på att sluta.. inte för att bli gravid utan för att jag fått sämre hy sen jag började med dom. Hade aldrig finnar innan men nu har jag massor av små knottror i pannan. Blir lite orolig bara när jag läser hur många det är som fått sämre hud när dom slutat med pillren. Finns det någon som har erfarenhet av att få sämre hud av att äta piller? Hur blev det när ni slutade i så fall?
  • Leeeloo
    Hemlig2009 skrev 2009-03-10 11:54:37 följande:
    Ja, när jag slutade med p-piller efter 10 års knaprande så blev min hy mycket sämre. Var till hudterapeut och enligt henne fanns ingen hjälp att få eftersom det beror på hormoner. Fick mycket längs käklinjen vilket är ett tecken på det. Hon berättade också att det är ganska vanligt att det kan ta upp till 2 år för en del att bli av med det. Och japp, det tog jättelång tid för mig att bli av med det. Men nu äntligen är det borta. Och det är nu 3 år sedan jag slutade...
    Hur gammal var du när du började äta dina piller och hade du finnar i tonåren?
  • Hemlig2009

Jag var 18 år när jag började äta och hade väl vanlig tonårshy kan man säga. Men efter att jag slutat med p-piller fick jag nästan bara längs käklinjen. Så det var två helt olika sorters problem. Har en kompis som alltid haft bebishy och som också fick det på det här sättet.

• propp

2580 skrev 2009-03-10 11:28:21 följande:

Det värsta tycker jag är att förklara för min man varför jag inte har kolla på när jag har äl eller när min mens ska komma. Det är jätte svårt när man inte har regelbundenhet i det ännu.Håller tummarna för alla oss.
    Om mensen är så pass oregelbunden som för din del så är det ju inte alls konstigt om det är svårt att reda ut när man har ÄL och när mensen kommer att komma...så förhoppningsvis förstår din man det. Men du kanske inte ska ge upp alltför lätt när det gäller ÄL-stickorna? Köp de billigare (ex. Testlagrets)så känns det ju inte så hårt om du måste "slösa" på dem genom att testa många dagar i följd...
  • 2580

Nu har jag gjort min andra graviditetstest och negativt igen.
    Men jag trodde att jag skulle få min mens för en vecka sedan. Blir så less på min oregelbundna mend, slutade med p-piller för 6 mån sedan och ändå är den inte som den ska.
    Hur gick det för er andra efter att ni slutade med p-piller?

• syllan

Jag äter oxå cerazette, Innan fick jag aldrig mens med dom = super!! Men nu när jag har börjat äta dom igen efter att fått barn blöder jag nästan varannan vecka. Har du märkt någon skillnad före och efter barn?!

Humlan2007 skrev 2009-03-05 20:19:29 följande:
    Jag äter minipiller - Cerazette, fungerar väldigt bra, inga biverkningar om man inte räknar med att jag inte har mens längre men ser det inte som någon nackdel. Har ätit det en period tidigare också och blev gravid på första försöket efter första menstruationen efter jag slutade = ca 1 månad efter.
  • SMarie

Ta det lugnt slappna av, det löser sig. Man anses inte ha några problem om det tar över ett år för ett par att bli med barn.
    Så sluta oroa dig. Vänta lite och se vad som händer.
    Det kommer att gå bra, men ingen vet hur lång tid det tar för olika individer så försök bara att släppa det och ha det trevligt i sängen istället för att oroa er.

Lycka till!!!

• 2580

Är det någon som har tips på billiga äl-tester som man kan köpa. Det är så dyrt med de på apoteket, och jag behöver ganska många.

• Ore

www.testlagret.se och www.billigatester.se ska ha ganska billiga tester.

Själv skulle jag dock aldrig orkat försöka tyda streck och så, digitalt är bra, inga tvetydigheter då inte... Å andra sidan har jag regelbunden cykel, så det räckte med 3-4 stickor per cykel.

• 2580

tack för tipset, problemet för mig är att jag inte alls är regelbunden så då krävs det många tester i månaden.

• propp

Har en liten undran ang. ÄL-stickor...den dagen som stickan ger maxutslag, är det den dagen man har ÄL eller har man själva ägglossningen ett par dagar efter själva LH-toppen? Med andra ord...ska man alltså se till att ha sex på själva maxutslagsdagen eller även ett par dagar efteråt?

• Ore

Man har ÄL en-två dagar efter maxutslag. Dock värt att tänka på att stegringen kanske startade strax efter att man testade dagen innan. Så ÄL mellan samma dag och upp till 2 dagar efteråt är det vanligaste.

Dock så lever ju spermierna kvar inne i kroppen i flera dagar (upp till 4 dagar under rätt förutsättningar), så det är lika sannolikt att det sex man har innan själva ÄL är det som man blir gravid av, som om man prickar ÄL-dagen.

• propp
    Ore skrev 2009-03-22 15:01:48 följande:
    Man har ÄL en-två dagar efter maxutslag. Dock värt att tänka på att stegringen kanske startade strax efter att man testade dagen innan. Så ÄL mellan samma dag och upp till 2 dagar efteråt är det vanligaste. Dock så lever ju spermierna kvar inne i kroppen i flera dagar (upp till 4 dagar under rätt förutsättningar), så det är lika sannolikt att det sex man har innan själva ÄL är det som man blir gravid av, som om man prickar ÄL-dagen.
    Tack, nu känner jag mig genast mycket klokare...
Svar på tråden Sluta med p-piller??