• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • Ore
    2580 skrev 2009-01-29 16:12:36 följande:
    Jag är så tacksam för alla svar hittils.Hur fungerar ÄL prover man kan köpa. Tar man och testar lite då och då och hoppas på att man har ägglossning då?
    Man provar ungefär när man vet att man har ÄL. Beroende på hur lång cykel man har så kan man räkna ut ungefär när ÄL borde vara, och testa kring den dagen. Jag har haft cykler på 25-29 dagar. Tiden mellan ÄL och mens brukar alltid vara konstant, och i en överväldigande majoritet av fallen är den tydligen omkring 14 dagar lång. Så om jag räknar ett snitt på 27 dagars cykel, så bör ÄL komma dag 13.

Det ämnet som testet reagerar på kommer 1-2 dagar innan själva ÄL, så runt dag 12 borde jag alltså få utslag då. Alltså började jag testa dag 11 (hade tänkt mig dag 10 men räknade fel på dagarna...), och dag 13 fick jag utslag, vilket innebär att jag räknar med att ÄL kom dag 14 ungefär. Om jag nu får mens (fast jag hoppas givetvis att den inte kommer, utan att jag är gravid) så kommer jag då veta hur lång lutealfasen är, dvs tiden mellan ÄL och mens.

Själv använder jag Clearblue digital ÄL-test. Den visar klart och tydligt om det är utslag eller inte, så behöver man inte hålla på och tolka... Det gillar jag. Men det finns ju andra tester som är billigare...
  • Baby S

Jag har förstått att även om man har oregelbunden mens så börjar man testa elfte dagen i cykeln så kommer man inte missa ÄL. Men man får kanske vara beredd på att man får testa längre än 7 dagar i streck.
    Personligen litar jag inte på ÄL-

• carolaj83

finns ägglossningstest även på tradera, tips om man vill testa utan att slänga ut för mycket pengar

• RTBW

vi hade tänkt sluta med piller nu i mars (vi gifter oss i augusti)
    för att efter bröllopet börja försöka. Men nu känner jag att jag ska fortsätta tills själva bröllopet och sedan sluta.
    Jag vill inte riskera att bli gravid innan.
    Och vi har inte så bråttom så några månader hit eller dit spelar ingen roll för oss.

Jag är bara lite orolig för det som någon tidigare skrivit om
    att mitt huvud ska bli knasigt och stressa upp sig om vi inte
    blir gravida på en gång. Menmen.....

• Baby S
    RTBW skrev 2009-01-31 09:54:23 följande:
    vi hade tänkt sluta med piller nu i mars (vi gifter oss i augusti)för att efter bröllopet börja försöka. Men nu känner jag att jag ska fortsätta tills själva bröllopet och sedan sluta.Jag vill inte riskera att bli gravid innan.Och vi har inte så bråttom så några månader hit eller dit spelar ingen roll för oss.Jag är bara lite orolig för det som någon tidigare skrivit om att mitt huvud ska bli knasigt och stressa upp sig om vi inteblir gravida på en gång. Menmen.....
    Varför ska ditt huvud blir knasigt? Du bör ju räkna med att det kommer ta tid, så slipper du förutsätta att de tillhör de som får bingo på en gång för trots att det verkar krylla av dem så kan det rent statisktiskt sett inte finnas så många av dem.
  • Soon and very soon

slutade på torsdagen vart gravid helgen efter...

• fröken sjunfors

Jag äter min sista karta just nu, så efter nästan 10 år är det min tur att sluta.. Man blir ju lite rädd när man får höra alla som får mastodontmycket finnar, eller som blöder nästintill månadsvis, hjälp! Gör man rätt val nu här?!

• Sommarpar
    RTBW skrev 2009-01-31 09:54:23 följande:
    vi hade tänkt sluta med piller nu i mars (vi gifter oss i augusti)för att efter bröllopet börja försöka. Men nu känner jag att jag ska fortsätta tills själva bröllopet och sedan sluta.
    jag känner likadant, vi kan inte bestämma oss, jag har ätit p-piller i 5 år, uppehåll i ett år och började sedan med minipiller som jag har ätit i 4 1/2 år. vi gifter oss i juli och beräknar att bli gravida efter bröllopet. (hade vart fräckt att åka iväg två på smekmånaden och komma hem tre...)
    eftersom jag äter mini piller har jag inte haft mens på 4 år och vill inte ha den på bröllopet. så jag vet inte om jag ska sluta äta nu, i mars när receptet är slut eller om jag ska sluta efter bröllopet...
    är det ngn som har erfarenhet av cerazette här som kan tipsa om hur det var att sluta, finnar, viktuppgång, långa blödningar osv..
  • mrsD

sommarpar - jag slutade med cerazette i augusti 07 och ännu har saker o ting inte ställt in sig ordentligt..

Hoppas det går bättre för dig!

• Sommarpar

Tack mrsD. jag och min blivande tog precis beslutet att jag ska sluta med cerazette IDAG...blev riktigt nervös, tänkt om jag blir gravid med en gång och vi gifter oss om 6 mån. men man får väl se till att det inte händer :0)
    Jag har velat ha barn i snart 10 år så min skräck är att kroppen inte ska vara redo nu när jag och min blivande vill ha barn..

men jag hoppas att jag inte kommer tappa hår, få finnar, gå upp i vikt eller ha mens på bröllopsdagen osv.

vi får hålla tummarna för varandra mrsD.
    kram på dig!

Svar på tråden Sluta med p-piller??