2580 skrev 2009-01-29 16:12:36 följande:
Jag är så tacksam för alla svar hittils.Hur fungerar ÄL prover man kan köpa. Tar man och testar lite då och då och hoppas på att man har ägglossning då?
Man provar ungefär när man vet att man har ÄL. Beroende på hur lång cykel man har så kan man räkna ut ungefär när ÄL borde vara, och testa kring den dagen. Jag har haft cykler på 25-29 dagar. Tiden mellan ÄL och mens brukar alltid vara konstant, och i en överväldigande majoritet av fallen är den tydligen omkring 14 dagar lång. Så om jag räknar ett snitt på 27 dagars cykel, så bör ÄL komma dag 13.
Det ämnet som testet reagerar på kommer 1-2 dagar innan själva ÄL, så runt dag 12 borde jag alltså få utslag då. Alltså började jag testa dag 11 (hade tänkt mig dag 10 men räknade fel på dagarna...), och dag 13 fick jag utslag, vilket innebär att jag räknar med att ÄL kom dag 14 ungefär. Om jag nu får mens (fast jag hoppas givetvis att den inte kommer, utan att jag är gravid) så kommer jag då veta hur lång lutealfasen är, dvs tiden mellan ÄL och mens.
Själv använder jag Clearblue digital ÄL-test. Den visar klart och tydligt om det är utslag eller inte, så behöver man inte hålla på och tolka... Det gillar jag. Men det finns ju andra tester som är billigare...