• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • Ore

Det är möjligt att testet inte visar rätt, och att du är gravid. Det är också möjligt att din kropp reagerar på stress, och att mensen därför är försenad. Det kan också vara så att mensen är väldigt oregelbunden för att du ganska nyligen slutat med p-piller. Det kan också vara så att du inte haft någon ägglossning denna månaden, och att kroppen därför inte fattat att den kan släppa överflödigt blod i livmodern...

Förstår stressen och frustrationen till fullo, är i samma situation - fast på femte försöket. Snittet är att man blir gravid på sitt sjunde försök, och då finns det de "otäckingarna" som blir gravida direkt och drar ner snittet (obs, glimten i ögat - jag är bara litet avundsjuk...)

Det finns en tråd här som heter Bebis Före/efter bröllopet, som du är välkommen till. Även om det är ett stort gäng där som plussat så är vi en del icke gravida kvar...

• Ouno

Jag slutade äta p-piller för ca 4 år sedan och hade ätit i 7 år. Vi började försöka bli gravida för 1 ½ år sedan och har fortfarande inte lyckats tyvärr :( Min mens har varit regelbunden sedan jag slutade med p-piller och vi har gjort utredning där de inte hittar något. Blir nog IVF i höst om vi inte lyckas före det...
    Jag tänker inte lika mycket på barn nu som jag har gjort tidigare eftersom det är mest bröllopet som far omkring i huvudet :)
    Lycka till!

• carolaj83

jag och min sambo försökte få barn i 2 år o när vi bestämde oss för att sluta blev vi gravida direkt, så antar att barnlösheten berodde på min stress o min räddsla att inte kunna få barn

finns många superbra sidor på familjeliv.se

• BlendaSigne

någon som upplevt andra effekter av att sluta med pp.
    Jag slutade för 4 månader sen o jag tappar så galet mkt hår! jag läste något om att det kan vara så när hormonbalansen ställer in sig... men hallå, hur lång tid tar det, nån med liknande erfarenheter?

• tossesnurr

jag slutaade m piller efter 14 år o blev gravid efter 2månader. Nu är Elsa 3månader! =)

• JochD4ever

Min kompis är barnmorska och säger att nya studier visar att man har lika stor chans att bli gravid direkt efter man slutat med p-piller som efter ett år!=)

• HelenaOlivia

Låter lovande!Jag hoppas verkligen hon har rätt!
    Ska väl tillägga att jag ska sluta med p-piller i sommar så är inte riktigt där än men gillar ändå tråden, man kan verkligen behöva stöd.
    Kram på er tjejer och hoppas ni alla snart får en stormage:)

JochD4ever skrev 2009-01-28 20:22:27 följande:
    Min kompis är barnmorska och säger att nya studier visar att man har lika stor chans att bli gravid direkt efter man slutat med p-piller som efter ett år!=)
  • 2580

Jag är så tacksam för alla svar hittils.
    Hur fungerar ÄL prover man kan köpa. Tar man och testar lite då och då och hoppas på att man har ägglossning då?

• carolaj83

2580 -jag körde på ägglossningstest när båda mina barn blev till, vet du inte när du har ägglossning, kan du testa då o då eller varannan dag...om du tror att du vet ¨så kan du börja testa 1-2 dagar innan o testa 1 gång om dagen tills det ger fullt utslag...

www.testlagret.se/

här finns billiga o bra

• April 99

slutade med piller efetr ett X antal år, då var de januari, fick mens först efter 6 månader, oregelbunden i december trodde ejga var gravid och blev då lesden då ajg inte var det så då sket ajg i det och den 27 januari, 1½ månad senare var de plus på stickan så ungefär ett år från att jag slutade med piller och slutat stressat :)

Svar på tråden Sluta med p-piller??