• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • propp
    2580 skrev 2009-02-23 11:41:02 följande:
    Nu i helgen har jag kännt vad jag själv tror är äl. Provade med stcikan och det var inte jätte självklar men jag gick på min känsla. Har tvingat min man att ha massa sex så vi får väl se;0).
    Håller tummarna...

Vi har oxå försökt massor i helgen...
  • 2580

vet tyvärr inte alls hur det fungerar med p-ring. Det är samma typ av hormoner så det borde vara som p-piller.

• Ore

Miss Biii skrev 2009-02-23 11:56:31 följande:

Jag har precis gått över till p-ring, har inte planer på att sluta m det detta år, men nästa kanske ;)Är det samma m p-piller som m p-ring, att man kan bli gravid precis när som helst när man väl slutat m det? Någon som vet?
    Samma typ av hormoner, men eftersom man chockdoserar på samma sätt som med p-piller så borde det definitivt inte vara svårare att bli med barn direkt. Men det är svårt att veta hur pass kraftigt kroppen reagerat på hormonerna, ibland kan det ta några månader innan mensen kommit igång.

Sedan kan det ju vara idé att påminna om att det i snitt tar 7 månader av försök innan man är gravid. Och rent statistiskt innebär ju det att för varje tjej som blir gravid direkt, så är det en annan som det tar över ett år för, för att statistiken ska gå ihop sig... Så det kan ta tid!

Angående ÄL-stickor och förvirring: Dyra men värda priset (enligt mig) är Clearblue digitala ÄL-stickor. Ingen tvetydighet där inte. Nu har jag dock fått ganska bra koll på min cykel, den är jämn och jag vet ungefär vart ÄL är, så jag tycker inte jag behöver testa hela tiden.
  • 2580

Hörde från en kompis att man säger att man ska vänta 6 mån efter man har slutat med p-piller innan man försöker bli med barn. Har någon hört detta?

• fröken sjunfors

oj, kan detta verkligen stämma? vad skulle det bero på då?

• 2580

Eller hur låter det konstigt? Kanske för att kroppen skulle komma igång osv.

• lottis77

Kan inte tänka mig att det skulle stämma. Då borde någon i bekantskapskretsen fått höra det av sin gynekolog, tycker jag.

• MyochErlend
    abcdefgh skrev 2009-02-19 11:25:30 följande:
    Funderar också på hur man ska göra med dey där. Jag hade inte speciellt mycket finnar innan jag börjad med p-piller men däremot mensvärk. Men mensvärk finns det ju tabletter emot. Ang. mens på bröllopsdagen, det finns väl fortfarande piller på apoteket som man kan köpa för att skjuta upp mensen några dagar/veckor? (använde det för en himla massa år sen iaf)
    det finns.. jag har haft det.. är receptbelagda och heter ngt på p...
    HAr dem hemma ...kommer tillbaka till det om ngn dag :)
  • Flisa80
    2580 skrev 2009-03-05 18:37:55 följande:
    Hörde från en kompis att man säger att man ska vänta 6 mån efter man har slutat med p-piller innan man försöker bli med barn. Har någon hört detta?
    Min barnmorska sa att man rådde kvinnor till detta FÖRR, men inte nu längre. Nu tyckte hon att det bara var att köra på, finns inga direkta faror. Hon pratade ju dessutom om de par som måste BÖRJA med p-piller och sedan sluta precis innan de börjar försöka skaffa barn, då detta är enda sättet eftersom man då är hyperfertil.
  • Soon and very soon

någon som har ätit någon bra sort av p piller eller mini piller ??? har inte ätit på ett par/många år o har just tagit ut spiralen, tips någon??

Svar på tråden Sluta med p-piller??