• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • konstigabaralillajag

När jag slutade med mina p-piller tog det ca 6 månader från det att jag slutat tills det att jag var gravid. Tyckte att det var en evighet. Men jag fick förklarat av en bm att när man ätit p-piller och slutar så är de första äggen lite "skadade" av hormonerna och därför kan det dröja ett par månader innan det blir ngt. Kroppen behöver återställa sig lite...

Detta fick jag förklarat för mig när jag blev gravid med sonen 2002...

• 2580

tack!
    Men dröjde det länge innan du fick ordning på mensen?

• carolaj83

har hört att det kan ta upp till 2 år efter att man slutat, men det är nog olika från person till person

• Saltakatten

Det kan nog ta sin tid. En kompis till mig berättade att när hon slutade så kunde mensen vara regelbunden i tex två månader och sen tredje månaden så blev den sen, sen kom den som den skulle den fjärde månaden och så höll det på så. Tror att det höll på så i ett år ungefär.

Har själv precis slutat, samtidigt som du ungefär tror jag. Har haft lite längre cykler än vad jag hade innan jag började äta men nu är det snart dags för tredje mensen och den verkar komma runt dag 28 (om man ska lita på menvärken).

• 2580

jag hade faktiskt vad jag själv intalar mig både ägglossning och mensverk men ingenting, det har nästan gått två veckor över tiden. Jag har tagit gravtest och jag är inte gravid. Antar att den kanske bara hoppar över denna månaden.

• Saltakatten

Om den inte kommer inom en vecka kan du väl ta och testa igen. På alla visar det ju inte med en gång för man har så låga värden av hcg (heter det så?). Det skulle nog jag gjort i alla fall.

• 2580

jaha, jag tog ett test där det stod att man kan ta innan beräknad mens. Nån som vet någonting om hur de fungerar?

• MV85
    carolaj83 skrev 2009-01-28 14:26:22 följande:
    har hört att det kan ta upp till 2 år efter att man slutat, men det är nog olika från person till person
    Stämmer! Talar av egen erfarenhet..
    Jag har varit utan hormoner i 2 år nu (lite drygt... 2 år och 2 månader tror jag om man ska vara exakt) och NU först börjar jag få riktig ordning på min mens igen...
    Innan har den varit tät, utdragen och allmänt jobbig... I början hade jag 1 blödningsfri vecka av 4... sen blev det två (efter typ 4-6 månader)... sen 2½... nu uppe i ca 3... plus att den gått från att hålla på i 11 dagar till att vara i 7-8, eller som nu senast i bara 5 dagar...

Så kroppen kan komma ordentligt ur balans och behöva gott om tid innan allt hittar sin naturliga rytm om man haft hormoner länge.
  • Sååå lurade

Jag har ätit p-piller sen tonåren och det tog drygt 1 år att bli gravid efter det Jag har otroligt oregelbunden mens 6-10 veckor pendlar det mellan. Till slut köpte jag ÄL stickor för att träffa rätt eftersom jag dessutom har andra problem med underlivet och inte kan ... som en kanin dagligen.

Men man ska tänka på att man har ca 1-3 dagar under varje menscykel att träffa rätt och vid varje träff så har man 20% chans att bli gravid... Så ta det lugnt. Har ofta hört stressen över att inte bli gravid minskar chanserna att faktiskt bli gravid... Inte vetenskapligt bevisat. men vi vet ju alla att stress påverkar kroppen

OM jag vore du så skulle jag registrera mig på systersiten familjeliv också. Där har du alla gravidexperter Jag har bytt forum från FL till BT beroende på att intresset skiftar

• carolaj83

2580 -står att man kan testa innan på dom, men ibland kan man vara gravid fast den visar negativ, så vänta 1 vecka o testa igen

Svar på tråden Sluta med p-piller??