• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • mrsD

sommarpar - se där=) håller tummarna för er!

Kan trösta dig med att jag inte upplevt några som helst problem med finnar, viktuppgång eller ngt annat=)

Kram

• 2580

Nu har jag fått min mens, ledsen att jag inte är gravid. Samtidigt skönt att kroppen har kommit igång, detta blir min tredje månad efter jag slutade med p-piller och min tredje mens. Jag har varken finnar eller mens hela tiden. Har nästan mindre mens än innan.
    Denna månaden har jag och min man tagit beslut att vi på allvar ska försöka bli med barn;). Svårt bara när jag inte har koll på min ägglossning.

• Nocia

Jag slutade med p-piller i slutet av januari och blev gravid i slutet av mars...

• love4life
    Sommarpar skrev 2009-02-01 11:50:09 följande:
    jag känner likadant, vi kan inte bestämma oss, jag har ätit p-piller i 5 år, uppehåll i ett år och började sedan med minipiller som jag har ätit i 4 1/2 år. vi gifter oss i juli och beräknar att bli gravida efter bröllopet. (hade vart fräckt att åka iväg två på smekmånaden och komma hem tre...)eftersom jag äter mini piller har jag inte haft mens på 4 år och vill inte ha den på bröllopet. så jag vet inte om jag ska sluta äta nu, i mars när receptet är slut eller om jag ska sluta efter bröllopet...är det ngn som har erfarenhet av cerazette här som kan tipsa om hur det var att sluta, finnar, viktuppgång, långa blödningar osv..
    Jag åt desolett, och slutade för ca 1,5 år sedan. Har varit mycket stabilare psykiskt,inte haft några problem med vikten, men däremot har min hy kollapsat totalt! Jag har i princip aldrig haft en finne i hela mitt liv, inte ens under tonåren, men nu ploppar de upp, en efter en, och särskilt innan mens. Kan tänka mig att detta är väldigt individuellt, men vill ändå uppmärksamma faktum! En kompis till mig har precis samma situation. Inte så kul, men asmtidigt ska vi börja försöka bli gravida snart, så att börja med piller igen är inget option.
  • propp

2580 skrev 2009-02-02 10:45:08 följande:

Nu har jag fått min mens, ledsen att jag inte är gravid. Samtidigt skönt att kroppen har kommit igång, detta blir min tredje månad efter jag slutade med p-piller och min tredje mens. Jag har varken finnar eller mens hela tiden. Har nästan mindre mens än innan. Denna månaden har jag och min man tagit beslut att vi på allvar ska försöka bli med barn;). Svårt bara när jag inte har koll på min ägglossning.
    Jag är i samma situation som du. Slutade med p-piller i mitten av juli och fick mens prick 28 dagar efter och den var regelbunden även månaden efter det...men sen tredje gången kom inte mensen förrän dag 35 och då undrade jag ju såklart först om jag var gravid. Tänkte precis som du när mensen väl kom; "skönt att veta att kroppen kommit igång". Efter det så har min mens kommit var 28-30 dag, men ingen graviditet...:( Började prova med ÄL-stickor i höstas, men hade lite svårt att få träff...men nu i januari blev det en fullträff så jag bara går här nu och väntar på om mensen kommer i helgen eller inte. Gör den inte det så blir det stickor nästa ÄL igen...känns bättre att köra med ÄL-stickor så att man iaf vet att man prickar in rätt dagar.
  • 2580

visst blir det svårt, mim ligger också mellan 28-35 dagar, får börja med att handla in ÄL-stickor och sen tvinga min man till mycket sex de dagarna;).
    Samtidigt känner jag att jag inte vill att hela livet ska kretsa kring detta. Jag är 29 år och har några år kvar. Blir bara stressad när alla i vår närhet påstår att de blev med barn på första försöket.

• propp
    2580 skrev 2009-02-02 13:30:16 följande:
    Jag är 29 år och har några år kvar. Blir bara stressad när alla i vår närhet påstår att de blev med barn på första försöket.
    Exakt som jag där oxå då... Vi känner inte heller någon panik...inte för ålderns skull...däremot har de flesta i vår vänskapskrets blivit gravida i stort sett på första-tredje försöket. I höstas var graviditetsplanerna mest på prov och vi (jag) orkade inte riktigt hålla på med det här med stickor. Nu däremot känns det som om vi nog måste börja att verkligen försöka pricka in de rätta dagarna för att det ens ska vara någon chans att det tar sig. Många tycker att det blir sån prestationsångest när man ser på stickan att "nu är det dax", men för oss har det mer blivit en kul grej att veta att "den här gången är det på allvar".
  • Soon and very soon

min hy är sämre den med! men inte extrem tror jag.... och mer känslig är det definitivt!!

• Sommarpar

hur länge har ni haft dålig hy? och hur snart efter att ni slutat med piller fick ni det?
    jag slutade som sagt igår och gifter mig i juli, tänker att det kanske skulle hinna rätta till sig tills dess...
    hur funkar typ clerasil på finnarna? visst är det olika men den dagen den första finnen poppar upp ska jag va beredd ;0)

• love4life

Det är ju som sagt väldigt individuellt. Jag slutade med pillren för ca 1,5 år sedan, och min hy har bara blivit värre och värre. Ska faktiskt iväg till vårdcentralen imorgon, och se om de har något tips för att komma tillrätta med det.
    Jag kan ju förstå att de som började med p-piller för att dämpa acne får tillbaka en del när de slutar, men att vara 29 år och ha sämre hy än någonsin känns lite märkligt! Men efter att ha googlat ämnet så kan jag konstatera att jag har just den "hormonella acnen", med pipplor på hakan, kinderna och hårfästet. *gillar inte*

Sommarpar skrev 2009-02-02 16:09:55 följande:
    hur länge har ni haft dålig hy? och hur snart efter att ni slutat med piller fick ni det?jag slutade som sagt igår och gifter mig i juli, tänker att det kanske skulle hinna rätta till sig tills dess...hur funkar typ clerasil på finnarna? visst är det olika men den dagen den första finnen poppar upp ska jag va beredd ;0)
Svar på tråden Sluta med p-piller??