• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • propp

Flisa80 skrev 2009-02-15 18:07:29 följande:

Barnmorskan sa dessutom att man är ju hyperfertil direkt efter man slutar med p-pillrena så rent hypotetiskt så är det lättare att bli gravid direkt efter. Har bekanta som BARA kunnat bli gravida genom att äta p-piller och sedan slöta. Så jag kör på den tanken just nu och slutar lagom till bröllopet!
    Då är jag i så fall ett praktexempel på att det INTE fungerar på det viset...
  • Piru

Jag började äta Yasmin för att få finare hy, det fungerade fint! Maj -08, efter 7 års ätande slutar jag och får mensen som vanligt, varierar 26-35 dagar. Finnarna började komma efter 3-4 månader runt mensen och efter ett tag hade jag finnar jämt. Nu i januari kändes det så jobbigt att jag sökte hjälp hos en hudläkare (privat förstås, jag fick tid samma vecka). Hon sa att det berodde på pillrena och att det kunde ta flera år innan kroppen stabiliserar sig... Så, hon skrev ut Tetralysal (antibiotika) och en kräm (Skinoren). Efter 2 veckor var min hy helt finnfri! Fick dock en allergisk reaktion mot antibiotikan (klåda över hela kroppen) så den fick jag sluta med för 3 veckor sedan, men Skinorenen fungerar bra. Jag får bara enstaka djupa finnar men det är ju inget mot hur det var innan... Jag ska på återbesök i maj och hoppas att jag får fortsätta med Skinoren tills min hormonella obalans gått över.

• Flisa80
    propp skrev 2009-02-15 18:24:28 följande:
    Flisa80 skrev 2009-02-15 18:07:29 följande:
    Då är jag i så fall ett praktexempel på att det INTE fungerar på det viset...
    Nej naturligtvis är det olika för alla...
    Jag håller tummarna för dig!!!!!
  • abcdefgh

Funderar också på hur man ska göra med dey där. Jag hade inte speciellt mycket finnar innan jag börjad med p-piller men däremot mensvärk. Men mensvärk finns det ju tabletter emot. Ang. mens på bröllopsdagen, det finns väl fortfarande piller på apoteket som man kan köpa för att skjuta upp mensen några dagar/veckor? (använde det för en himla massa år sen iaf)

• Bröllopnervig
    abcdefgh skrev 2009-02-19 11:25:30 följande:
    Funderar också på hur man ska göra med dey där. Jag hade inte speciellt mycket finnar innan jag börjad med p-piller men däremot mensvärk. Men mensvärk finns det ju tabletter emot. Ang. mens på bröllopsdagen, det finns väl fortfarande piller på apoteket som man kan köpa för att skjuta upp mensen några dagar/veckor? (använde det för en himla massa år sen iaf)
    Det skulle jag vilja vet vad det är för tabletter. Det är något jag skulle kunna köpa. Har för tillfallet P-stav, men måste plocka ut den senast i augusti (gifter mig 22/8). Har funderat på att plocka ut den innan sommaren, men vill inte riskera att ha mens och mensvärk på stora dagen.
  • ninni84r

jag har inte fått min, den lär inte komma heller, tydligen har inte alla kvinnor mens.. och jag är en av dem. så jag måste äta piller för att få igång mensen och det är bara för att pillerna för att få äl ska börja ätas i slutet av mensen :)
    blir trött bara av att tänka på det... så jag skjuter upp det lite till :)

propp skrev 2009-02-11 15:01:37 följande:
    Jag använder Testlagrets ÄL-tester och de fungerar helt ok (hoppas jag förstås). Det är en liten sticka som man doppar i urinen. Förra månaden fick jag ett maxutslag på stickan, men den gången blev jag inte gravid...men nu är det snart dax igen för att börja prova med ÄL-stickor...nån gång ska det väl träffa rätt hoppas jag... Jag har en menscykel på ca 28-30 dagar och förra gången så hade jag ÄL dag 14.
  • 2580

Kah har nu i sju dagar använt mig av ÄL-stickor, jag får två blåa ränder men enligt testet så är min inte tillräckligt mörkblå för att jag ska ha haft ägglossning. Ärligt talat blir knäpp på detta...
    Jag tog testet när jag trodde jag skulle ha ÄL, men tydligen inte. Nu skiter jag i detta och det får bli barn när det blir. Problemet är bara att jag har ingen aning när jag har äl och det är svårt då.
    Hur är det för er andra, tips på hur man kan känna av att man har äl.

• propp
    2580 skrev 2009-02-20 09:39:39 följande:
    Ärligt talat blir knäpp på detta...Jag tog testet när jag trodde jag skulle ha ÄL, men tydligen inte. Nu skiter jag i detta och det får bli barn när det blir. Problemet är bara att jag har ingen aning när jag har äl och det är svårt då.Hur är det för er andra, tips på hur man kan känna av att man har äl.
    Känner med dig... Jag verkar inte heller få några bra utslag den här månaden på stickorna...fattar inte varför...förra månaden visade det mycket starkare...

Pratade med en kompis igår som fick barn för 1 år och 3 månader sedan...hon är gravid igen nu...ups lixom...visst, de hade börjat fundera på att kanske skaffa två stycken ganska tätt, men de var inte beredda på så här tätt...men bara att vara glad för deras skull...vi pratade just om det här med att känna av sin ägglossning...ingen av oss känner något som helst...trots att vi till och med försöker känna efter...så känner vi ingenting...så har inget bra svar alls...men tar tacksamt emot... Vi får hålla tummarna för att vi lyckas pricka in ÄL nån gång iaf...
  • 2580

Nu i helgen har jag kännt vad jag själv tror är äl. Provade med stcikan och det var inte jätte självklar men jag gick på min känsla. Har tvingat min man att ha massa sex så vi får väl se;0).
    Jag måste säga att jag är samtidigt jätte rädd att blir gravid också. Stort ansvar är det för tidigt osv.
    Va roligt med din kompis, det verkar som att för vissa går det verkligen på första försöket.

• Miss Biii

Jag har precis gått över till p-ring, har inte planer på att sluta m det detta år, men nästa kanske ;)
    Är det samma m p-piller som m p-ring, att man kan bli gravid precis när som helst när man väl slutat m det? Någon som vet?

Svar på tråden Sluta med p-piller??