• 2580

Sluta med p-piller??

Undrar om jag kan få höra hur det har gått för er som slutade äta p-piller.
    Själv slutade jag för 3 månader sedan efter 10 år av användning. Fick min första mens ganska snabbt, jag fick även en andra mens men nu tredje månaden verkar det inte komma någon. Blir självklart lite stressad och vill höra hur det var för er.
    Alla runt mig har barn eller är gravida, vill inte att det ska allt för länge innan vi kan få barn. Hur långt tid tog det för er???

• Svar på tråden Sluta med p-piller??
  • Bröllopnervig

Är det någon som har några erfarenheter av att blir gravid efter att ha haft p-stav? Jag har planer på att plocka ut min ett par dagar efter bröllopet (vill inte ha mens till bröllopet om jag kan undvika det). Jag har tre kompisar som haft stavar och de blev gravida mellan första försöket och 5 månader. Jag gissar att de inte riktigt stämmer in i statistiken...

• 2580

Jag var en av de som började med just mina p-piller för att bli av med mina finnar. Nu tre månader efter att jag slutade har jag inte mer än vanligt. Jag är alltid små finnig, hoppas verkligen att det inte blir värre med tiden.
    Hmm finns det någonting positivt med att skaffa barn??? Först allt man får stå ut med när man slutar med p-piller, sen evigt oror att inte bli med barn, sen när man blir med barn oror för missfall etc. Det känns som att det bara är massa oro och stress fram tills man får ett friskt barn.
    Jag är trött av oro innan jag ens har börjat:).

• Nocia

Vill inte måla f*n på väggen... men den RIKTIGA oron börjar först när bäbisen har kommit! Plötslig spoädbarnsdöd, feber, infektioner, olyckor... oj oj oj. Jag trodde jag var orolig tidigare men det var ingenting mot för vad det blev. Och då är jag INTE en hönsmamma.

J

• 2580

Är det någon som kan tipsa lite om ÄL-tester. Nu har det gått ca. 12 dagar sedan min sista mens, och min man är bortrest. typiskt;).Antar att det vanligaste är att man har ÄL 14 dagar efter mensen. Men det stämmer inte alltid på mig, hur fungerar ÄL-tester?

• propp

Jag använder Testlagrets ÄL-tester och de fungerar helt ok (hoppas jag förstås). Det är en liten sticka som man doppar i urinen. Förra månaden fick jag ett maxutslag på stickan, men den gången blev jag inte gravid...men nu är det snart dax igen för att börja prova med ÄL-stickor...nån gång ska det väl träffa rätt hoppas jag... Jag har en menscykel på ca 28-30 dagar och förra gången så hade jag ÄL dag 14.

• fröken sjunfors

Förlåt en okunnig, men vad betyder ÄL?

Två dagar kvar, sen slutar jag med p-piller också!! shit, känns lite läskigt

• propp

fröken sjunfors skrev 2009-02-12 00:49:55 följande:

Förlåt en okunnig, men vad betyder ÄL? Två dagar kvar, sen slutar jag med p-piller också!! shit, känns lite läskigt
    ÄL = ägglossning
  • fröken sjunfors

fasen va trög jag var skyller på att jag kom direkt från jobbet och var trötter

• 2580

haha, jag vet, det är så svårt att fatta allt. För bara 1 år sedan fattade jag hur allt fungerar och att det är bara några dagar i månaden som man kan bli med barn.
    Jag var och köpte ÄL stickor igår, ointe billigt! Men jag tror att vi kommer att prova utan i några månader, annars kanske man blir stressad av det och får svårare att bli med barn.
    Alla pratar om att det kan var psykologiskt, stämmer det verkligen?

• Flisa80

Jag slutade i oktober med desolett och borde ha fått "mens" med en gång eftersom jag åt en hel karta. Dock så dröjde det 2 veckor innan den kom. Knepigt. Sedan gick det 45 dagar innan mensen kom nästa gång och efter det tog det ca 60 dagar.

Dessutom blev min hy jätteful och jag blev suuuperkänslig. Ge mig en reklamsnutt, den behöver inte ens vara sorglig, och jag grät. Puh!

Insåg att jag inte vill se ut som en stor finne på min bröllopsdag samt att inte ha en aning om ifall mensen ska komma just då, så jag har börjat att äta igen. Dessutom är det ju halvt omöjligt att veta när man ska jobba på att bli gravid när man inte har en aning om när ägglossningen är. Barnmorskan sa dessutom att man är ju hyperfertil direkt efter man slutar med p-pillrena så rent hypotetiskt så är det lättare att bli gravid direkt efter. Har bekanta som BARA kunnat bli gravida genom att äta p-piller och sedan slöta. Så jag kör på den tanken just nu och slutar lagom till bröllopet!

Svar på tråden Sluta med p-piller??