• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • Esonda

har inte läst hela tråden men när jag var liten (för inte så överdrivet länge sen haha) så fick jag komma på bröllopsfest, tyckte kyrkan var ur trist bortsett att det fanns schyssta bilder att kolla på. På festen så var öppnade brudparet sina presenter, jag var inte där då.. lekte nånting någonstas. Sen var det efterätt med godis och allt, på ena bordet var det presenter på andra maten, jag tog fel på dom borden och tog från presenterna (bruden hade fått en stor godisskål) Fick värsta utskällningen från bruden, inte alls kul.

Nu när jag är äldre förstår jag varför folk inte vill ha barn på deras bröllop. Senaste jag var på blev jag som gäst skittrött på barnen som sprang omkring och man hörde inte vad någon sa osv...

Jag kommer iaf inte ha barn på vårat, förutom dom som ammar, när vi väl ska gifta oss.

• emmaw

Tycker absolut att man bjuda vissa barn! Vi kommer ha våra syskonbarn närvarande, men inga andra. Tror inte att nån tar illa upp för det! Dels får man ju tänka på begränsningen av antalet gäster. Ska man ta med alla barn så blir det ju typ dubbelt så mycket folk som annars. Sen så BLIR det stökigare med barn under vigselakten, och om man nu får vara lite ego (vilket jag tycker att man absolut får på sin bröllopsdag, då om nån gång!) så vill jag inte att de stjäl för mycket. Eller "förstör" magin genom att börja prata eller nåt annat... Barn är helt underbara på alla sätt och de gör och säger en massa roliga och söta saker, men inte under mitt bröllop! =)

• Emmeli o Markus

glömde skriva att i kyrkan är alla barn varmt välkommna. Vi funderar även på att ha en liten tårta efter kyrkan till alla barn i kyrkans "fikarum" eller vid fint vädet, utanför med massa filtar att sitta på:) 
    Det är väl mest den och själva cermonin dom vill åt, iaf vad jag fattat på våra vänners/släktingars barn.

Längtar efter vår stora Dag:)
  • lillabruden

Jag förstår precis vad du menar. Att du inte tog skada av att följa med dina föräldrar osv.
    Men någon måste ju tala för dem barnen som råkar illa ut...Och jag står fortfarande vid att ett barn kan råka illa ut oavsett och självklart kan man inte hindra -allt-.
    I detta fallet så kan jag säga att jag också varit med mycket som barn. På både privata klubbar som du pratar om och ute (då utomlands). Föräldrar tror gärna att barnen är säkra men det är dem faktiskt inte. Barn springer iväg med andra barn och hittar på en massa, om det inte är så att en vuxen kommer med ont uppsåt.... Nu är detta, förhoppningsvis, inte så jättevanligt på bröllop som är diskussionen här. Men kan säga att min bror fick sin första fylla på att smutta öl bordet runt vid ca 6års ålder, varför? jo för att alla vuxna drack och var ouppmärksamma. Ingen var aspackad bland dem vuxna heller men dem var ju inte uppmärksammade på honom!

Ska barn tvunget med så ska det vara någon som är nykter tycker jag. Hemma är alltid hemma, men borta är alltid borta... hoppas ni förstår vad jag menar där... hemma finns en viss trygghet och det finns inte borta helt enkelt.

Sedan vad gäller mitt eget bröllop. Har en aning om att just en gäst kommer att ställa sig på tvären för att barn inte är bjudna. Men vi har sagt att -alla- som vill se vigseln (vi är trots allt utomhus) får gärna komma, men inga barn på festen punkt slut. Då kan mamman gå hem med barnet. Jag begär liksom inte att dem ska delas men jag vill verkligen inte ha barn på min fest för då kommer jag att springa efter barnen, det vet jag!

chokladflingan skrev 2008-12-05 08:46:31 följande:
    Skulle vilja hoppa in och säga att, för det första;Ja absolut håller jag med dig, det är så hemskt när föräldrar blir så fulla att de inte kan ta hand om sina barn. Men för det andra, om att ta med sig barn till fester där folk dricker. Jag var ofta med till mina föräldrars privatklubb, som innan var som en stam-pub för de som senare blev medlemmar. Visst det blev ofta sent och folk drack en del, men jag var alltid väl omhändertagen.Det jag vill säga är helt enkelt det, att det beror på vilket sällskap, vilket barn, vilket ställe det handlar om. Mina föräldrar skulle nog aldrig tagit med mig nån stans där jag kunde råkat illa ut eller om de själva skulle bli fulla.
  • lillabruden
    älskarlivet skrev 2008-12-05 08:15:00 följande:
    Haha, ja man kan ju undra.Min mamma, som är jättesnäll, men vill vara alla till lags, undrade om det var en bra kompis för "tänk om hon inte vill umgås med dig nu för att barnet inte får följa med?" Om det nu, mot förmodan skulle vara så? Då är det ju ändå ingen riktig kompis..
    det finns ju större saker att bli ovänner om anser jag.... Och föräldrar måste förstå att det inte är en förolämpning att inte bjuda barn, det handlar om att hålla en viss stressnivå nere bland andra saker.

hoppas att din kompis är en riktig kompis!
  • älskarlivet

Ja, min mamma förstår ju varför vi inte bjuder barn, och tycker vi gör rätt där. Och ja, jag tycker också att om min kompis blir så sur för detta att hon inte vill vara vän, så är hon ju ingen riktig vän heller.

För oss hade det blivit upp emot 20 barn i åldrarna 9 månader till 10 år om vi bjudit alla min kusinbarn och våra kompisars barn.. Däremot kommer mina äldre kusinbarn (mellan 15 och 23 år) få komma, för de är inga barn längre!

lillabruden skrev 2008-12-06 02:06:52 följande:
    det finns ju större saker att bli ovänner om anser jag.... Och föräldrar måste förstå att det inte är en förolämpning att inte bjuda barn, det handlar om att hålla en viss stressnivå nere bland andra saker.hoppas att din kompis är en riktig kompis!
  • lillabruden

nä precs, efter viss ålder är man ju ungdom som det heter men om man tänker så, hur kul är det för en enda 15åring att sitta bland 20åringar som man inte känner.... men det är en annan historia!

• 20090801

För vår del som nu bjuder in barn så har vi ca12 barn, dessa kommer säkerligen att bilda tre grupper om de är med vill säga. När min ena kusin gifte sig 2006 var även en del avdessa barn bjudna. I det fallet hade barnens föräldrar valt att ha med sig ett par barnflickor som tog hand om barnen i ett annat rumunder hela middagen och festen, detta är något som jag vet att de kommer göra även på vår fest. Barnen kommer att sitta vid eget bord i ett lite mindre rum med utgång till trädgården som är inhägnad och som bara tillhör vårt sällskap den kvällen.

• 090208

Gar ingenstans om inte hela familjen far vara med??? Stackars barn, hur tuffa och sjalvstandiga kommer dom att bli...
    Jag vill aldrig bli mamma, jag vill vara en MANNISKA som har barn. Arligt talat sa behover man val foraldrar som har lite eget liv oxa...

älskarlivet skrev 2008-12-04 22:55:55 följande:
    Idag fick jag veta av en kompis att om inte deras barn får komma, så kommer inte de heller, för de går ingenstans om inte hela familjen får vara med.. Men då känner jag, synd, men vi tänker inte ge med oss, för vi vill inte heller ge någon specialregler och sen komma på kant med andra vänner och släktingar..
  • 090208

Handlar ju onekligen om familjeanknytning...
    For min del spelar just detta stor roll bade nar jag bjuder till brollopsfest, och oxa nar jag ar gast.

For som alskarlivet skrev sa hade vi oxa forsokt hitta barnvakt aven om barnen var bjudna. Pa en slaktings brollop hade dom antagligen fatt folja med, men om en polare ska gifta sig... Vad ska mina barn dit att gora..? Kanner ju ingen dar.

Och nar det ar brollop ar det ju helt ok att be om barnvakt, skulle inte alls vara svart for min del. Folk fattar ju att det ar viktigt.

• älskarlivet

Fast de kusinbarnen som är i den åldern är i sin tur kusiner med varandra, så de kan ju sitta med varandra..

lillabruden skrev 2008-12-06 16:19:59 följande:
    nä precs, efter viss ålder är man ju ungdom som det heter men om man tänker så, hur kul är det för en enda 15åring att sitta bland 20åringar som man inte känner.... men det är en annan historia!
  • älskarlivet

Tack för de orden! Precis så känner jag också! Men då får jag ofta höra "vänta tills du har barn"..

090208 skrev 2008-12-06 20:24:27 följande:
    Gar ingenstans om inte hela familjen far vara med??? Stackars barn, hur tuffa och sjalvstandiga kommer dom att bli...Jag vill aldrig bli mamma, jag vill vara en MANNISKA som har barn. Arligt talat sa behover man val foraldrar som har lite eget liv oxa...
  • lillabruden

klart att man kan få en annan insyn när man är i samma sits som den andra (oavsett vad det handlar om) men det betyder ju inte att man inte kan förstå.. och hur hade denna personen det INNAN hon/han fick barn, hur ville dem ha det på sitt bröllop osv! Man kan alltid vända på saker så men människan har en tendens att bli självisk och inte se det från andras (syftar främst på dem som vägrar komma om inte barnen får komma utan att ta hänsyn till brudparet)

Sen, visst blir man säkert förändrad när man blir förälder, men vad händer om man identifierar sig enbart som mamma och fru och sedan när barnen är utflygna och mannen kanske inte är hemma så mycket? Jo, man hamnar i en kris. Man måste identifiera sig främst som individ och människa, som 090208 säger, och sedan allt annat med. För du har bara digsjälv -alltid-. Barnen har man inte -alltid-, inte heller mannen eller jobbet, eller utseendet och kroppen.
    Det enda som är bestående i ens livstid är att du är du. Så varför söka sig i andra..`?

Oj, blev kanske helt OT nu.....sorry

• älskarlivet

Håller helt med dig!

lillabruden skrev 2008-12-07 01:00:36 följande:
    klart att man kan få en annan insyn när man är i samma sits som den andra (oavsett vad det handlar om) men det betyder ju inte att man inte kan förstå.. och hur hade denna personen det INNAN hon/han fick barn, hur ville dem ha det på sitt bröllop osv! Man kan alltid vända på saker så men människan har en tendens att bli självisk och inte se det från andras (syftar främst på dem som vägrar komma om inte barnen får komma utan att ta hänsyn till brudparet)Sen, visst blir man säkert förändrad när man blir förälder, men vad händer om man identifierar sig enbart som mamma och fru och sedan när barnen är utflygna och mannen kanske inte är hemma så mycket? Jo, man hamnar i en kris. Man måste identifiera sig främst som individ och människa, som 090208 säger, och sedan allt annat med. För du har bara digsjälv -alltid-. Barnen har man inte -alltid-, inte heller mannen eller jobbet, eller utseendet och kroppen.Det enda som är bestående i ens livstid är att du är du. Så varför söka sig i andra..`?Oj, blev kanske helt OT nu.....sorry
  • 090208

Men da svarade du val sjalvklart med att rabbla upp alla biljoner mammor som glatt dumpar barnen hos mormor och drar pa fest...

Antar, och HOPPAS, att hon ar minoritet.

älskarlivet skrev 2008-12-07 00:10:59 följande:
    Tack för de orden! Precis så känner jag också! Men då får jag ofta höra "vänta tills du har barn"..
  • älskarlivet

Jo, jag brukar ta mina systrar som exempel, de har lämnat sina barn hos mormor och morfar sedan de var små, just för att få lite egentid också..

Av de jag pratat med så är det bara en till som förstår min kompis resonemang och menar att allt för många skaffar barn och har som små prylar man bara ska visa upp ibland. Att bröllop faktiskt är början på ens nya liv och i det livet ingår barn och därför ska barn vara med på bröllopet etc...

090208 skrev 2008-12-07 18:00:28 följande:
    Men da svarade du val sjalvklart med att rabbla upp alla biljoner mammor som glatt dumpar barnen hos mormor och drar pa fest...Antar, och HOPPAS, att hon ar minoritet.
  • Emmeli o Markus

Jag har inge problem med att lämna min dotter hos sin gudmor för att vi ska få festa eller sove eller nått. Bara det inte blir arje helg men en kväll i månaden ungefär. Det mår dottern också bra av!

Jag lider med henne som inte går nånstans utan barnen.. Hon kan ju inte festa eller slappa eller nått.. om hon inte har ungrnaa men sej på fest vill säga men det är fel tycket jag.

alkohol och barn rimmar dåligt. även om det inte är barnen som dricker alkoholen!!!

Längtar efter vår stora Dag:)
Svar på tråden svärföräldrar så besvikna