• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • WifeJune2009

Ring upp svärfar och diskutera - läs = det borde nog din blivande göra. Maila inte tillbaka...

Han kanske ångrat sig att han skickade mailet, vad vet man.

Jag brukar göra så här på jobbet när det kommer ett knepigt mail så skriver jag ut det, tar med mig det och visar det för den som skickat det och säger "du skrev ett mail" och vips så börjar den andra personen att prata.

Det blir ofta bra..

Ofta kan det bli knepig "ton" som man tolkar från mail, och skapar ju ofta ledsamheter i onödan. Mail är ibland så himla knepigt forum.. mkt kan bli tokigt och missuppfattat etc.

Viktigt att ni lyssnar på varandra och att säga "jag kände mig ledsen när du mailade, eller ledsen över hans reaktion, att det för er är viktig med xxxxxx osv.". Min erfarenhet är att det är svårare att säga mot någon som säger hur man känner.

Viktigt att ni förklara hur ni vill ha det och varför, och be honom respektera det. Viktigt med barnets föräldrar framför allt egentligen (kan jag tycka..). Respektera vad han tycker och säg det men att ni vill ha det på annat sätt.

Lycka till!!

• JustMeAndMyLove

Vi har barnfritt då vi vill ha alkohol på middagen. Jag är väldigt mån om att barn slipper fulla vuxna (vet att några av gästerna har en tendens att bli full, de här har inte egna barn)

Klart du bestämmer själv hur du vill ha det!

• WifeJune2009

Det är ju en vettig del med ang. alkoholen, jag håller med. Dessutom blir ju middagar ofta sena och långa. Inte direkt barnanpassade tillställningar egentligen.

Egentligen kan man enligt kyrkans normer inte hindra någon att komma in i kyrkan, men man kan ju för den sakens skulle uttrycka sin önskan.

• Mia Sollentuna

Jag gifter mig om två veckor och vår ett-åriga dotter får heller inte vara med.. (inte ens i kyrkan)... Endast ammande barn är välkomna på festen.....

Jag tycker att det mesta brukar ordna sig om man bara är rak och tydlig.. Det sämsta är att älta och försvara sig... Jag har också hamnat i diskussioner med svärmor inför bröllopet men jag står trygg i mig själv.. Hon kommer över det :)

Du gör helt rätt!

• 090208

Jag har alltid tankt ha barnfritt. Men sa har vigseln redan agt rum och festen aterstar.
    Ska ha middag/fest i mina foraldrars tradgard. Min syrra har sina dottrar som jag garna vill ha med, sen finns det inga andra tror jag. Mina vanner har ju inte hunnit skaffa barn an. Sa jag slipper nog t.o.m namna det i inbjudan.

Men hade manga haft barn sa hade jag skrivit barnfritt, absolut.

• lolca
    Heloise skrev 2008-10-31 01:46:35 följande:
    Vi kommer att ha barnfritt bröllop; men min kusin kommer antagligen att ta med sig sin lilla knodd( som inte är född än) h*n kommer bara att vara knappa 4 månader, men vi kommer skriva att det är ett barnfritt bröllop och sedan höra hur hon tänker lösa det, om hon måste ha med bebben så får den så klart haka på, men inga fler.Vi har redan informerat de som kommer ha 1 åringar(och däromkring) att vi vill ha barnfritt. De hade inga problem med det( om alla småttingar skulle få följa med så skulle vi i sådana fall ha 5 st under 1 år= inte ok).Jag förstår inte riktigt vad en 4 åring ska ha för utbyte av ett bröllop, men alla är ju olika.
    Är man bara fyra månader gammal är man nog beroende av sin mamma i form av mat. Oftast ammar ju mamman sitt barn längre än fyra månader. Vi skrev i vår inbjudan att barn nog hade det roligare hemma hos barnvakten än att komma på vår bröllopsmiddag, men att ammande barn var välkomna.

Men jag håller med, vet inte riktigt vad en fyraåring har för utbyte av en bröllopsfest med en massa vuxna.
  • 090208

By the way, nar ar man INTE ar barn langre... Vart gar aldersgransen lixom?

• Luucie

Tycker du ska trycka på det där med alkoholen om ni ska servera det...
    Vi ska ha barnfritt av den anledningen. Både för barnen och gästernas skull.
    Jag tycker själv inte att det är passande för barnen att vara med fest för vuxna till långt in pånatten. Och så har iallafall jag svårt som vuxen att koppla av när det är barn med.

• 090208

Det hade varit kul om mina tjejer hade varit dar nar musiken drar igang. Det ar ju inte sa jattemanga gaster, 30 kanske, och inga fyllisar i min familj/umgangeskrets. Men efter 1 timmes dansande blir det sangen. Kommer se till att baren inte oppnar for tidigt sa folk hinner bli fulla.

Tror inte dom tar skada av att folk blir "glada", ar ju skillnad pa det och packad.
    Min syster daremot kommer nog vilja skicka hem dom tidigare, hon ar valdigt forsiktig dar. Sa det blir upp till henne.

Men nej, jag tror inte barn blir helt forstorda av att umgas med mormor efter 2 glas vin. Hon kommer formodligen bara skratta lite mer an vanligt...
    Tycker ni andra att det later helt hemskt?? Nyfiken bara...

• PennyJenny

Angående att barn inte tar skada av fulla vuxna, jag såg ett ritkigt intressant program om alkohol och dess "passiva" effekt på barn (det gick på SVT, vet inte vad det hette tyvärr) och där visade de snarare på det motsatta. De hade intervjuat barn om vad de tyckte om vuxna när de drack alkohol och det var inte roligt att höra. De kände sig otrygga för de vuxna blev konstiga. De pratade konstigt, de skulle kramas och gulla på ett konstigt sätt, de kunde inte köra bil (vilket några upplevde väldigt jobbigt för hur skulle de då kunna åka till sjukhuset om något hände undrade de) och en massa andra saker. Även om man som vuxen tycker att några glas vin inte påverkar en, att man kan ta taxi till sjukhuset med mera, så upplever inte barnen alltid det så, det visade de här intervjuerna tydligt. De hade dessutom en ruggig koll på hur mycket vin eller öl de vuxna kunde dricka innan de blev konstiga - de flesta tyckte två glas vin/öl.

Så jag tror inte alls att barn är så opåverkade av vuxnas alkoholkomsumtion. De upplever en otrygghet som man verkligen kan ifrågasättas om de ska behöva uppleva.

Jag har inte barn så jag kan inte säga hur jag skulle göra med vin till middagen på lördagkvällen om jag hade barn, men ta med den på fest där de hela kvällen ska behöva vara bland vuxan som dricker och beteer sig konstigt, det ska de inte behöva utsättas för. Ev om det finns vuxna nyktra barnvakten med och barnen inte är med hela kvällen, men annars, nej. Jag minns att jag inte tyckte om min morbror när vi var på fest när jag var liten. Idag kan jag förstå varför, han var full och blev obehaglig då och jag visste inte hur jag skulle vara mot honom.

Men att säga att barn är helt opåverkade av vuxnas alkoholintag, det är för mig ganska naivt.

Svar på tråden svärföräldrar så besvikna