Angående att barn inte tar skada av fulla vuxna, jag såg ett ritkigt intressant program om alkohol och dess "passiva" effekt på barn (det gick på SVT, vet inte vad det hette tyvärr) och där visade de snarare på det motsatta. De hade intervjuat barn om vad de tyckte om vuxna när de drack alkohol och det var inte roligt att höra. De kände sig otrygga för de vuxna blev konstiga. De pratade konstigt, de skulle kramas och gulla på ett konstigt sätt, de kunde inte köra bil (vilket några upplevde väldigt jobbigt för hur skulle de då kunna åka till sjukhuset om något hände undrade de) och en massa andra saker. Även om man som vuxen tycker att några glas vin inte påverkar en, att man kan ta taxi till sjukhuset med mera, så upplever inte barnen alltid det så, det visade de här intervjuerna tydligt. De hade dessutom en ruggig koll på hur mycket vin eller öl de vuxna kunde dricka innan de blev konstiga - de flesta tyckte två glas vin/öl.
Så jag tror inte alls att barn är så opåverkade av vuxnas alkoholkomsumtion. De upplever en otrygghet som man verkligen kan ifrågasättas om de ska behöva uppleva.
Jag har inte barn så jag kan inte säga hur jag skulle göra med vin till middagen på lördagkvällen om jag hade barn, men ta med den på fest där de hela kvällen ska behöva vara bland vuxan som dricker och beteer sig konstigt, det ska de inte behöva utsättas för. Ev om det finns vuxna nyktra barnvakten med och barnen inte är med hela kvällen, men annars, nej. Jag minns att jag inte tyckte om min morbror när vi var på fest när jag var liten. Idag kan jag förstå varför, han var full och blev obehaglig då och jag visste inte hur jag skulle vara mot honom.
Men att säga att barn är helt opåverkade av vuxnas alkoholintag, det är för mig ganska naivt.