• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • F l i c k a n

Oj oj oj.. här blir diskussionen het.

Kanske bara att acceptera att folk har olika åsikter och alla är olika.

Jag tycker det är helt okej att bestämma sig för ett barnfritt bröllop, det är ju trots allt ni som ska bestämma. Dock tror jag inte barn far illa av att vara med heller. Men det är väl som sagt upp till brudparet.
    Jag kanske hade tillåtit att barnet följde med på själva bröllopet får då får hon ju klä upp sig o så men att de sen lämnar henne till någon barnvakt på kvällen så föräldrarna och ni kan roa sig utan att behöva tänka på barnet.

• Fjälbacka 2009

Tack för alla kloka synpunkter, hon är välkommen i kyrkan men det är 60 mil bort :) Jag ska verkligen fråga varför de vill det och om det är viktigare att de får som de vill än vi. och sen att är det för oss de är där eller för att hon är där.
    Tror att det va bra att vi inte svarade på mailet direkt, bättre att lugna ner sig lite och tänka ut något konstruktivt att säga.

• millanros

Jag vill egentligen inte heller ha NÅGRA barn på vårt bröllop.. Dock så har vi problem att hitta barnvakt till vår son så vi har bestämt att syskonbarn och han får vara med... vi har inte förbjudit barn, men skrivit i inbjudan att vi önskar att de lämnas hemma med barnvakt Vi vet att syskonbarnen har svårt att få barnvakt och hade vi förbjudit hade inte systrarna kunnat komma... så de är lixom att välja...
    men hade jag kunnat så hade jag valt ett helt barnfritt... så jag tycker ni gör helt rätt

• Nånicka

Man kan helt enkelt inte göra alla nöjda, har jag kommit fram till. Bröllop har förmågan att locka fram primitivt beteende/problem i vissa fall.
    De får väl helt enkelt ta sked i mun, eller hur man nu säger... hur säger man egentligen???

• Troll1

Vi hade barnfritt med undantag våra egna + syskonens barn.
    För oss hade det varit svårt att neka syskonbarnen. De äldsta umgicks med de yngsta lite avskilt. Det gick hur bra som helst.
    (förstår inte hur Gudbarn kommer in i bilden?)

• passionsblomman
    Nånicka skrev 2008-10-30 21:31:39 följande:
    Man kan helt enkelt inte göra alla nöjda, har jag kommit fram till. Bröllop har förmågan att locka fram primitivt beteende/problem i vissa fall. De får väl helt enkelt ta sked i mun, eller hur man nu säger... hur säger man egentligen???
    Man säger att :"man får ta skeden i vacker hand"

(det andra är "att vara född med silversked i mun" och det passar ju inte riktigt in...)
  • trampetroll

Jag tycker personligen att ett barnfritt bröllop innebär att det är barnfritt förutom ammande barn. Om jag var förälder hade jag absolut kunnat lämna mina barn hemma men jag hade nog börjat undra om vissa barn fick komma. Varför ska vissa föräldrar som syskonbarn få "dispans"? Som om deras barn är viktigare än andra gästers eller vadå? Jag tycker att ni ska stå på er. Min åsikt är att ett abrnfritt bröllop spårar ut om vissa barn får komma men andra inte, vart går gränsen då liksom? Är det barnfritt så är det barnfritt - punkt slut. Då behöver ingen känna sig utpekad, lika för alla.

• PL080802

Våra syskonbarn var självklara på själva vigseln men fick inte vara med på festen. Tror ingen tog illa upp för de flesta vet att vi är nära dem och känner dem betydligt bättre än alla andra barn i umgänget. Ett barn under 1 år var med på middagen.

• trampetroll

Vi ska ha ett barnfritt bröllop där vi inte kommer att acceptera andra barn än ammande. Min pojkväns syster kan kanske inte komma pågrund utav att de kanske inte får tag i en barnvakt. Det vore jättetråkigt om hon inte skulle kunna komma men samtidigt som i vårt fall berättade vi om att vi skulle gifta oss ett år innan plus att inbjudan skickades ut ett halvår innan bröllopet. Vi kan liksom inte göra undantag för vissa om detta med barnfritt.

Svar på tråden svärföräldrar så besvikna