• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • Masha

Om man bjuder till fest är det brukligt att man får välja sina gäster själv. Om man då väljer att inte bjuda barn är det väl verkligen upp till värdparet? Alla älskar inte barn, särskilt inte den skrikiga sorten, alla kanske inte har lust eller råd att ordna något särskilt för att barnen skall trivas. Det kan finnas många orsaker men det är väl i jösse namn upp till den eller de som bjuder att bestämma?

• Heloise

Vi kommer att ha barnfritt bröllop; men min kusin kommer antagligen att ta med sig sin lilla knodd( som inte är född än) h*n kommer bara att vara knappa 4 månader, men vi kommer skriva att det är ett barnfritt bröllop och sedan höra hur hon tänker lösa det, om hon måste ha med bebben så får den så klart haka på, men inga fler.Vi har redan informerat de som kommer ha 1 åringar(och däromkring) att vi vill ha barnfritt. De hade inga problem med det( om alla småttingar skulle få följa med så skulle vi i sådana fall ha 5 st under 1 år= inte ok).
    Jag förstår inte riktigt vad en 4 åring ska ha för utbyte av ett bröllop, men alla är ju olika.

• älskarlivet

Om mina syskonbarn inte får komma så kan inte mina syskon heller komma.. Dessutom, ja, jag tycker mina syskonbarn är viktigare än mina kusinbarn..

trampetroll skrev 2008-10-30 22:14:02 följande:
    Jag tycker personligen att ett barnfritt bröllop innebär att det är barnfritt förutom ammande barn. Om jag var förälder hade jag absolut kunnat lämna mina barn hemma men jag hade nog börjat undra om vissa barn fick komma. Varför ska vissa föräldrar som syskonbarn få "dispans"? Som om deras barn är viktigare än andra gästers eller vadå? Jag tycker att ni ska stå på er. Min åsikt är att ett abrnfritt bröllop spårar ut om vissa barn får komma men andra inte, vart går gränsen då liksom? Är det barnfritt så är det barnfritt - punkt slut. Då behöver ingen känna sig utpekad, lika för alla.
  • skille

jeg får aldri sagt dette nok ganger: det er din og din m2b sin dag, dere bestemmer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• pluttefisa

Förstar att du sitter i kläm - vi hade ocksa barnfritt och da hade min mans kusin bara ignorerat det och bokat biljett till deras barn ända... Jag blev skitförbannad, men i slutändan sa lät vi honom komma han var trots allt 11 ar och satte honom vid bordsändan med sin mamma och pappa. Det funkade, men som sagt, han var 11 och inte 4...

Jag hade fortsatt att sta pa mig - inga barn är precis det, inga barn (utom om de ammar vilket inte är fallet tror jag )

• skille

Vi har ikke barne problemet enda, men min mamma syns det avr dårliggjort at jeg bare inviterte en av hennes mostre og ikke den andre. Så jeg sa vil du at hun skal komme får du betale for henne. enkelt og greit

• MrsWindh

Det är ju inget att diskutera. Ni har gjort ett val. Din blivande får väl säg till att dom helt enkelt får acceptera det.

Vi skulle ha barnfritt från början, men så har vi satt midsommarafton som datum och det kommer blir svårt för folk att ordna barnvakt denna dag, så vi kommer bjuda även de små.
    Men personligen så uppskattar jag bröllop där det är barnfritt!

Hoppas det löser sig för dig!

/A

• brud080808

Jag tycker det var fegt av svärfar att skriva ett mail! Och som sagt, det är väl inte han som ska klaga, utan isåfall föräldrarna. Men jag försöker tänka mig om det var min situation och min bror skulle gifta sig och ville ha barnfritt. Det skulle faktiskt kännas märkligt att min bror (eller för all del, min sambos syster om det varit hon) inte ville ha med vårt barn på sitt bröllop, som sagt så är vi ju närmsta familjen. Men det är ju ert val. För mig är det en självklarhet att bjuda barn till bröllopet, eftersom de utgör en lika stor del av sin familj som sina föräldrar, men sen är det upp till föräldrarna, om de väljer att ha med barnen eller ej! Alla känner ju sina egna barn bäst och vet om de kommer att ha roligt eller ej.

• Ore

Fjälbacka 2009 skrev 2008-10-30 20:33:30 följande:

Tack för alla kloka synpunkter, hon är välkommen i kyrkan men det är 60 mil bort :) Jag ska verkligen fråga varför de vill det och om det är viktigare att de får som de vill än vi. och sen att är det för oss de är där eller för att hon är där.Tror att det va bra att vi inte svarade på mailet direkt, bättre att lugna ner sig lite och tänka ut något konstruktivt att säga.
    Jag kan, som en del andra, undra varför de så gärna vill ha med sitt barnbarn. Jag förstår att de gärna träffar sitt barnbarn, men att propsa på att barnet är med på ett bröllop. Jag hade med en 5-åring och en 10-åring på bröllopet, utöver ett spädbarn. De hade inte roligt. Kanske om det är många barn i ålder 5-10 år som kan leka med varandra... Men om det bara är ett barn har de ingen att leka med, kommer kräva uppmärksamhet från föräldrarna, svårt att sitta stilla m.m.

Däremot: Om föräldrarna behöver åka 60 mil bort från där de bor för att åka på erat bröllop så skulle nog inte jag kunna begära att de lämnade sitt barn hemma. Då är ju frågan hur föräldrarna skulle ställa sig till att man ordnade någon barnvakt på plats, så kan barnet vara med på vigseln, men inte festen.
  • ario

hmm, jag tycker barn ska få komma på bröllop, komemr själv ihåg när jag var liten och fick gå på mina kusiners bröllop, bästa som finns! men o andra sidan så har vi alla olika traditioner. Jag skulle absolut aldrig skriva barnfritt, för så kommer inte många från min släkt hahaha:)

Svar på tråden svärföräldrar så besvikna