• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • lillabruden
    ingenjörsbruden skrev 2008-10-30 17:20:30 följande:
    Sen tycker jag inte att alkohol o barn går ihop riktigt....
    HELT RÄTT!!!
  • älskarlivet

Så ni dricker aldrig några glas vin till maten någonsin?

lillabruden skrev 2008-10-30 17:27:51 följande:
    HELT RÄTT!!!
  • lillabruden

dels så dricker jag inte vin för det ligger inte mig i smaken...samma med öl, blä! sedan så har jag inga barn än

När jag har barn, tvivlar på att jag tycker bättre om vin då heller. Men ett bröllop är en fest för mig, och barn under viss ålder tycker jag passar bra till vigseln, men inte festen.

älskarlivet skrev 2008-10-30 17:35:47 följande:
    Så ni dricker aldrig några glas vin till maten någonsin?
  • Höstbrud-07

För vems skull tycker svärföräldrarna att det är viktigt att fyraåringen ska få komma? För jag kan inte tänka mig att fyraåringen tar illa upp så länge som hon har det bra med en barnvakt istället. Ta en lugn diskussion med svärföräldrarna och fråga varför det är viktigt. Barnet kan ju vara med i kyrkan kanske om det är viktigt att hon får se brudparet eller liknande.

• älskarlivet

Men då förstår jag att du inte tycker alkohol och barn hör ihop lite mer.. Jag tycker det är jättegott med vin till maten och kommer inte ändra det för att jag får barn..

lillabruden skrev 2008-10-30 17:50:24 följande:
    dels så dricker jag inte vin för det ligger inte mig i smaken...samma med öl, blä! sedan så har jag inga barn än När jag har barn, tvivlar på att jag tycker bättre om vin då heller. Men ett bröllop är en fest för mig, och barn under viss ålder tycker jag passar bra till vigseln, men inte festen.
  • svårtattvälja

Ja men exakt! Varför vill dina svärföräldrar att barnet ska vara med? De kan väl umgås med henne en annan dag och fokusera på er denna dag? Eller är det för hennes skull?

• lillabruden

kan ju lägga till att ett eller två glas till maten kanske inte är nått konstigt så, men tanken jag har med alkohol och barn är att du får inte köra bil efter 2glas vin... alla blir olika påverkade av alkohol och sen beror det också hur kulturen ser ut.. vissa klarar detta hur bra som helst..andra inte och tittar man på bröllopsfester så finns det nästan alltid någon som dricker för mycket. Är det verkligen passande för ett barn under t.ex 15år att vara på en bröllopsfest där folk är på gott humör (med all rätt) och dricker?

Men för att lägga in en kommentar till TS, så tycker jag att alla vi som planerar bröllop ska bestämma hur vi vill. klart man kan ta emot åsikter men det är vi som minns dagen 20år senare bäst, inte svärföräldrarna som vill ha sitt barnbarn där... detaljer glöms ofta! OM dem är sura fortfarande om 20år så minns dem inte varför, utan bara är det för dem är så! Och den då 24åriga barnbarnet mår nog bra ändå

älskarlivet skrev 2008-10-30 17:56:22 följande:
    Men då förstår jag att du inte tycker alkohol och barn hör ihop lite mer.. Jag tycker det är jättegott med vin till maten och kommer inte ändra det för att jag får barn..
  • älskarlivet

Nej, vad gör det om du inte får köra bil om du druckit? Skulle något hända får man väl ta en taxi..

Jag har aldrig varit på en bröllopsfest där någon druckit för mycket, och skulle någon dricka för mycket tycker inte jag det spelar någon roll. Ett barn tar inte skada av det så länge det inte händer upprepade gånger.

lillabruden skrev 2008-10-30 19:33:56 följande:
    kan ju lägga till att ett eller två glas till maten kanske inte är nått konstigt så, men tanken jag har med alkohol och barn är att du får inte köra bil efter 2glas vin... alla blir olika påverkade av alkohol och sen beror det också hur kulturen ser ut.. vissa klarar detta hur bra som helst..andra inte och tittar man på bröllopsfester så finns det nästan alltid någon som dricker för mycket. Är det verkligen passande för ett barn under t.ex 15år att vara på en bröllopsfest där folk är på gott humör (med all rätt) och dricker?Men för att lägga in en kommentar till TS, så tycker jag att alla vi som planerar bröllop ska bestämma hur vi vill. klart man kan ta emot åsikter men det är vi som minns dagen 20år senare bäst, inte svärföräldrarna som vill ha sitt barnbarn där... detaljer glöms ofta! OM dem är sura fortfarande om 20år så minns dem inte varför, utan bara är det för dem är så! Och den då 24åriga barnbarnet mår nog bra ändå
  • lillabruden

tanken med kommentaren med att man inte får köra bil efter 2glas vin var otydlig.. jag menar på att om du inte kan köra efter 2glas, är du då kapabel att ta hand om ett barn (nu menar jag typ upp till 7år)? En sekund under ett nyktert tillstånd kan vara allt som krävs för en katastrof...
    Är man hemma är det mycket tryggare än t.ex en fest.

älskarlivet skrev 2008-10-30 19:42:17 följande:
    Nej, vad gör det om du inte får köra bil om du druckit? Skulle något hända får man väl ta en taxi..Jag har aldrig varit på en bröllopsfest där någon druckit för mycket, och skulle någon dricka för mycket tycker inte jag det spelar någon roll. Ett barn tar inte skada av det så länge det inte händer upprepade gånger.
  • älskarlivet

Ja, jag blir inte full på två glas vin, klart jag hade kunnat ta hand om ett barn då!

lillabruden skrev 2008-10-30 19:49:16 följande:
    tanken med kommentaren med att man inte får köra bil efter 2glas vin var otydlig.. jag menar på att om du inte kan köra efter 2glas, är du då kapabel att ta hand om ett barn (nu menar jag typ upp till 7år)? En sekund under ett nyktert tillstånd kan vara allt som krävs för en katastrof... Är man hemma är det mycket tryggare än t.ex en fest.
Svar på tråden svärföräldrar så besvikna