• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • lillabruden
    älskarlivet skrev 2008-12-04 22:55:55 följande:
    Idag fick jag veta av en kompis att om inte deras barn får komma, så kommer inte de heller, för de går ingenstans om inte hela familjen får vara med.. Men då känner jag, synd, men vi tänker inte ge med oss, för vi vill inte heller ge någon specialregler och sen komma på kant med andra vänner och släktingar..
    det var en som skrev, minns inte vem... hon kommenterade iallafall ungefär samma sits med 'Ska hon ta med sig barnet på möhippan då också?' inget citat detdär utan det är vad jag minns hon sa... har för mig också att hon sagt det till mamman i fråga och självklart blev mamman putt och tyckte att det var det dummaste hon hört.. men det är det ju inte! för någon måtta måste det finnas, klarar man inte skilja sig från sitt barn i ett par timmar till ett bröllop, hur ska det då gå om en möhippa varar en hel dag?!

Smart tjej den där som skrev synd jag inte minns vem det var!
  • älskarlivet

Jo, men eller hur! Och visst, jag har inga barn, men jag har svårt att tro att jag över huvud taget skulle kommentera en sådan sak. Dessutom tror jag att vi hade försökt fixa barnvakt även om våra barn hade fått följa med. Hade vi inte hittat någon, hade jag gått om det varit min kompis och min sambo gått om det varit hans kompis..

Toblerone skrev 2008-12-05 00:54:51 följande:
    Så var det i min släkt när min syster gifte sig. Om jag blir bjuden på fest, inte tusan börjar jag att invända mot vilka som står på inbjudningslistan eller inte, jag håller tyst eller så väljer jag att inte gå ifall det inte passar mig.Tyvärr finns det så ohövliga människor som tror sig ha fullmakt att bestämma vilka som ska komma på ER fest.Är det 40-års fest och dylikt så är det inget snack om saken men gäller det bröllop, ja då tror folk sig ha allemansrätt på gästlistan tydligen. Det gör mig REJÄLT skitarg.
  • älskarlivet

Haha, ja man kan ju undra.
    Min mamma, som är jättesnäll, men vill vara alla till lags, undrade om det var en bra kompis för "tänk om hon inte vill umgås med dig nu för att barnet inte får följa med?" Om det nu, mot förmodan skulle vara så? Då är det ju ändå ingen riktig kompis..

lillabruden skrev 2008-12-05 02:28:55 följande:
    det var en som skrev, minns inte vem... hon kommenterade iallafall ungefär samma sits med 'Ska hon ta med sig barnet på möhippan då också?' inget citat detdär utan det är vad jag minns hon sa... har för mig också att hon sagt det till mamman i fråga och självklart blev mamman putt och tyckte att det var det dummaste hon hört.. men det är det ju inte! för någon måtta måste det finnas, klarar man inte skilja sig från sitt barn i ett par timmar till ett bröllop, hur ska det då gå om en möhippa varar en hel dag?!Smart tjej den där som skrev synd jag inte minns vem det var!
  • chokladflingan
    lillabruden skrev 2008-12-04 03:10:53 följande:
    två glas vin till maten är ju inte samma som två glas i timmen på en fest....det tror jag vi alla är överrens om!och det är väl det jag uppfattat debatten som, att det är skillnad på att dricka ett glas men att dricka och inte kunna gå rakt..sen har vi alla våra 'ärr' av diverse saker i livet. vissa kommer alltid att känna det obehagligt i närheten av fulla vuxna. Själv är jag alltid nära panik när jag ser barn ignoreras av fulla föräldrar! Som jag nämnde tidigare också så har vi alla olika gränser när vi dricker. Och barn har olika gränser på vad dem tycker är obehagligt, men det är ändå lite konstigt enligt mig att hasa med sina barn till en -fest- där folk dricker och det slutar sent. (nu säger jag inet att ALLA hasar med sina barn och stannar sent, jag säger att det scenariet är inte bra för barn enligt mig)
    Skulle vilja hoppa in och säga att, för det första;

Ja absolut håller jag med dig, det är så hemskt när föräldrar blir så fulla att de inte kan ta hand om sina barn.
    Men för det andra, om att ta med sig barn till fester där folk dricker. Jag var ofta med till mina föräldrars privatklubb, som innan var som en stam-pub för de som senare blev medlemmar. Visst det blev ofta sent och folk drack en del, men jag var alltid väl omhändertagen.

Det jag vill säga är helt enkelt det, att det beror på vilket sällskap, vilket barn, vilket ställe det handlar om. Mina föräldrar skulle nog aldrig tagit med mig nån stans där jag kunde råkat illa ut eller om de själva skulle bli fulla.
  • På rosa moln

Jag förstår att ni vill ha ett barnfritt bröllop, är förmodligen skojigast för både er och dem att de är på annat håll, och då vore det väl konstigt om ni inte är konsekventa. Vad sänder det för signaler om ni säger att deras barn är välkomna men inte andras? Fast det är klart, om inte svärföräldrarna förstår det och tänker förstöra er dag genom att sura, kanske det är bättre att ni låter deras platser tillfalla barnen. De uppför sig förmodligen mer moget då...

• Fjälbacka 2009

:) bra sagt "på rosa moln"

• 20090801

Vi har haft en diskusion angående barn eller inte på vårt bröllop. Nu blir det så att alla barn som är släkt blir bjudna sedan är det upp till föräldrarna att bestämma om de vill ha med barnen eller inte. Vännernas barn kommer alltså inte att bjudas.

• shakynose

Jag tänker nog inte bjuda några barn till bröllopsfesten! Oavsett hur långt bort deras föräldrar bor. Om de absolut inte kan lämna bort barnen ett dygn så är det ju tråkigt, men jag ändrar inte inbjudan för den sakens skull. Jag tycker att det är självklart att bjuda respektive, men barn är en helt annan sak!

Däremot så är jag inte alls främmande för att bjuda in barn till fest! Man kan ordna det så att det blir roligt för både barn och vuxna.

• Wiggy

Mina systerdöttrar på 5 och 3 år pratar bara om att få vara brudnäbbar på vårt bröllop. Framförallt 5-åringen, men 3-åringen hänger ju på. 5-åringen har pratat i över ett år om att hon ska vara brudnäbb och gå framför bruden i kyrkan och strö rosenblad. Och ska de få vara med, så kan vi ju inte säga till våra övriga vänner som har barn att de inte får ta med dem. Vi kommer att ha ett barnbord på festen för de barn som föräldrarna vill ta med.

• älskarlivet

Fast vi gör skillnad på barn och barn. Mina syskonbarn får självklart vara med, men inte 15 andra barn som det hade blivit i vårt fall..

Wiggy skrev 2008-12-05 16:36:51 följande:
    Mina systerdöttrar på 5 och 3 år pratar bara om att få vara brudnäbbar på vårt bröllop. Framförallt 5-åringen, men 3-åringen hänger ju på. 5-åringen har pratat i över ett år om att hon ska vara brudnäbb och gå framför bruden i kyrkan och strö rosenblad. Och ska de få vara med, så kan vi ju inte säga till våra övriga vänner som har barn att de inte får ta med dem. Vi kommer att ha ett barnbord på festen för de barn som föräldrarna vill ta med.
Svar på tråden svärföräldrar så besvikna