• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • lillabruden

två glas vin till maten är ju inte samma som två glas i timmen på en fest....det tror jag vi alla är överrens om!
    och det är väl det jag uppfattat debatten som, att det är skillnad på att dricka ett glas men att dricka och inte kunna gå rakt..

sen har vi alla våra 'ärr' av diverse saker i livet. vissa kommer alltid att känna det obehagligt i närheten av fulla vuxna. Själv är jag alltid nära panik när jag ser barn ignoreras av fulla föräldrar!

Som jag nämnde tidigare också så har vi alla olika gränser när vi dricker. Och barn har olika gränser på vad dem tycker är obehagligt, men det är ändå lite konstigt enligt mig att hasa med sina barn till en -fest- där folk dricker och det slutar sent. (nu säger jag inet att ALLA hasar med sina barn och stannar sent, jag säger att det scenariet är inte bra för barn enligt mig)

• lillabruden

vill bara klargöra att mina föräldrar inte varit packade under min uppväxt, utan jag har sett andra föräldrar behandla sina barn avskyvärt medans dem varit påverkade, allt ifrån ord som svider till ignorans!

• Emmet99

Tycker det hela låter väldigt konstigt. Hur mycket har en fyraåring ut av ett bröllop hur som helst? Först sitta och ha tråkigt under allt prat i kyrkan och sen inte få springa omkring och busa på middagen. Då är det väl bättre Morfar träffar barnbarnet en annan dag och leker tillsammans och har skoj. Vi vill också ha barnfritt i månen det är möjligt. Och jag tror nog (fast är inte förälder själv så man vet ju inte) att det skulle vara nice för föräldrarna att kunna släppa loss och ha skoj . Man tar väl oftast inte med sina barn till andra sena vuxenfester, så varför skulle man göra det till bröllop? MEn men är ju upp till var och än. och ta mig inte fel, jag är helt barntokig, men inte just på vårt bröllop=)

• älskarlivet

Vi kommer ha med enbart mina syskonbarn, men det är för att de verkligen inte har någon som kan passa barnen eftersom alla är på festen! Men alla andra barn får stanna hemma!

Emmet99 skrev 2008-12-04 11:20:45 följande:
    Tycker det hela låter väldigt konstigt. Hur mycket har en fyraåring ut av ett bröllop hur som helst? Först sitta och ha tråkigt under allt prat i kyrkan och sen inte få springa omkring och busa på middagen. Då är det väl bättre Morfar träffar barnbarnet en annan dag och leker tillsammans och har skoj. Vi vill också ha barnfritt i månen det är möjligt. Och jag tror nog (fast är inte förälder själv så man vet ju inte) att det skulle vara nice för föräldrarna att kunna släppa loss och ha skoj . Man tar väl oftast inte med sina barn till andra sena vuxenfester, så varför skulle man göra det till bröllop? MEn men är ju upp till var och än. och ta mig inte fel, jag är helt barntokig, men inte just på vårt bröllop=)
  • Sommarpar

vi ska ha ett barnfritt bröllop, bortsett från de som ammar..

• 090208

Ja, forutom alkoholen da, inte vill val kidsen var med pa brollop. Vigsel och tal ar ur-trist, ata god mat och tarta ar kul, plus att kla upp sig och kanske leka med nya kompisar. Barn gillar ju oxa fest.

Men jag tanker mycket pa foraldrarna. Barn alskar ju inte, dom fattar inte varfor man gifter sig. Ar en vuxen-fest tycker jag.

Och vill man som foralder ens ha barnen med sig? Aven om kidsen ar valuppfostrade sa far dom trakigt, blir hungriga, trotta, ska kissa, ramlar och slar sig osv osv...

Sla mig inte nu... Men det finns ju foraldrar, och sarskilt modrar, som inte kan leva utan standigt fa vara med sina barn. Man pratar bara om sina barn hela tiden, dom ska med overallt, man kan inte prata i telefon med dessa foraldrar for dom tillater att barnen avbryter hela tiden.
    Det ar dessa modrar som vi barn-fria ska vara forsiktiga med nar det kommer till att forklara varfor man ar just barn-fri.....

Var ar TS???

• Fjälbacka 2009

här är jag :)

hett ämne detta. lägger gärna till att min m2b tog upp det direkt med sin far och resten av hans familj att det inte är ok att ha bara negativa åsikter och egna viljor på vår dag. Man får gärna komma med frågor och förslag med vara lika glad om vi avvisar förslagen och ger förklaring hur vi tänkt det.
    De förstog vad han menade och skulle tänka på vad de sa. Han ville bara säga sin åsikt tyckte han.... hmmm jobbigt att ha den åsikten på axlarna...

supertack för allt stöd. Ibland när alla runt en tycker att man gör fel kan jag och killen fråga oss om vi gör det fast det känns att det är det vi vill....
    Så bra att ha BT då och höra fler åsikter om det hela.

• Emmeli o Markus

Orkade inte läsa tråden men till vårt bröllop tänker vi så här:

Det kommer finnas alkohol där, vi kommer inte dricka oss fulla men salongsberusade.
    MEN hur ska jag kunna veta att alla gäster håller sej salongsberusade?! Det kanske blir ca 10 pers som blir dyng, hur ska vi kunna veta nu?
    vi vill då inte ha vårt barn kring fulla personer så varför ska vi vilja ha andras barn kring fulla personer?
    Vårt bröllop blir barnfritt och är det nån som inte gillar det så tvingar vi ingen att komma. Vårt bröllop, vårt beslut!

Längtar efter vår stora Dag:)
  • älskarlivet

Idag fick jag veta av en kompis att om inte deras barn får komma, så kommer inte de heller, för de går ingenstans om inte hela familjen får vara med.. Men då känner jag, synd, men vi tänker inte ge med oss, för vi vill inte heller ge någon specialregler och sen komma på kant med andra vänner och släktingar..

• Toblerone
    älskarlivet skrev 2008-12-04 22:55:55 följande:
    Idag fick jag veta av en kompis att om inte deras barn får komma, så kommer inte de heller, för de går ingenstans om inte hela familjen får vara med.. Men då känner jag, synd, men vi tänker inte ge med oss, för vi vill inte heller ge någon specialregler och sen komma på kant med andra vänner och släktingar..
    Så var det i min släkt när min syster gifte sig. Om jag blir bjuden på fest, inte tusan börjar jag att invända mot vilka som står på inbjudningslistan eller inte, jag håller tyst eller så väljer jag att inte gå ifall det inte passar mig.
    Tyvärr finns det så ohövliga människor som tror sig ha fullmakt att bestämma vilka som ska komma på ER fest.
    Är det 40-års fest och dylikt så är det inget snack om saken men gäller det bröllop, ja då tror folk sig ha allemansrätt på gästlistan tydligen. Det gör mig REJÄLT skitarg.
Svar på tråden svärföräldrar så besvikna