• Fjälbacka 2009

svärföräldrar så besvikna

Min blivande fick ett mail idag från sin far som uttryckte sin besvikelse att vi har valt ett barnfritt bröllop. Eller det va inte barnfriheten han va besviken på utan att vi även har räknat med min blivandes systerdotter alltså deras barnbarn 4 år. Det hade gått upp för honom nu. Min blivandes mamma har redan pikat det sen vi berättade om bröllopet...
    Jag blir så frustrerad. Jag tycker att inga barn är inga barn spelar ingen roll om det är familjbarn eller inte. Hur ska jag tackla detta. Det känns som dom är besvikna på allt (de har massa egna tankar och ideer) men väldigt besvikna om vi inte tar med deras barnbarn. pust måste bara skriva av mig. Är arg och ledsen samtidigt.

• Svar på tråden svärföräldrar så besvikna
  • didis

Föräldrar känner själva sin barn bäst.

Ängsliga barn blir säkert sängvätare som vuxna om de ser mamma champagnefnissig men barn som är trygga i sig själva och med sina föräldrar vet att föräldrarna inte tar onödiga risker.

Barn är en del av familjen och måste ibland anpassa sig. Ibland, vare sig man är liten eller stor, får man genomlida tråkiga tillställningar och det är en lärdom i sig.

Eller också har man barn som tycker om middagar och tal och som själva håller tal för sin morfar, som min dotter gjorde när hon var 10 år.

Alla barn är olika och varken jag eller maken tog skada av att se våra föräldrar berusade och även om jag har varit betydligt mer försiktig med mina egna barn så tror jag inte för ett ögonblick att de har mått dåligt av att se släktingar bli fulla. I så fall skulle de inte längta till nästa stora fest.

• 090208

lillabruden och JustMEAndMyLove: Jag hade nog inte druckit infor mina egna barn. For da ar jag ANSVARIG for dom.

marsros: Haller med dig om barnen dar, jag ar barnfri av samma anledning. Mitt liv, mina pengar, min tid, min energi osv osv...

didis: Jag haller verkligen med dig dar! Med t.ex syrrans barn (som jag fortfarande umgas med...) sa hade det varit lugnt med vin-fnissig mormor.
    Men med andra syrrans barn hade det inte funkat, for att dom, pga sina foraldrar, ar blyga, kansliga och angsliga. Underbara saklart, men inte sociala och framat. Helt olika sina coola kusiner.

• lillabruden
    090208 skrev 2008-12-02 21:11:15 följande:
    lillabruden och JustMEAndMyLove: Jag hade nog inte druckit infor mina egna barn. For da ar jag ANSVARIG for dom.
    precis och skitbra sagt!
  • JustMeAndMyLove

Jag uppfattade inte vad du menade. Kändes som att du försökte pika lite.
    Många dricker trots att de har barn och trots att de är ansvariga för dem.
    Jag säger inget om att ta några glas vin eller några öl när barnen lagt sig.
    Jag tycker däremot bara att man aldrig bör dricka alkohol inför små barn.

Och Didis: Ett barn kan vara väldigt trygg med både sig själv och sina föräldrar och ändå reagera illa på någon som är full eller beter sig annorlunda. Dessutom tappar en vuxen människa en stor del av sitt omdöme redan efter första ölen. Man tappar fokus och har inte koll något man måste ha om man har sina barn i närheten.
    Jag skulle väl inte reagera på om någon annan var lite fnissig hemma hos mig men jag skulle inte vilja att den personen skulle interagera med mitt barn. Det är bara min personliga åsikt och en princip jag håller. Jag är fullt medvetet om att de flesta ser annorlunda på saken och det spelar ju ingen roll. Det ska gå långt innan ett barn far illa.

090208 skrev 2008-12-02 21:11:15 följande:
    lillabruden och JustMEAndMyLove: Jag hade nog inte druckit infor mina egna barn. For da ar jag ANSVARIG for dom.marsros: Haller med dig om barnen dar, jag ar barnfri av samma anledning. Mitt liv, mina pengar, min tid, min energi osv osv...didis: Jag haller verkligen med dig dar! Med t.ex syrrans barn (som jag fortfarande umgas med...) sa hade det varit lugnt med vin-fnissig mormor.Men med andra syrrans barn hade det inte funkat, for att dom, pga sina foraldrar, ar blyga, kansliga och angsliga. Underbara saklart, men inte sociala och framat. Helt olika sina coola kusiner.
  • älskarlivet

Så då kan man, enligt dig, aldrig dricka vin eller öl till maten om barnen är uppe? Fy, vad tråkigt. Jag sitter aldrig (om det inte är fest så klart) och dricker vin om jag inte äter något gott till. Det har också mina föräldrar gjort när jag växte upp och jag tog minsann ingen skada av det.

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-03 08:04:13 följande:
    Jag uppfattade inte vad du menade. Kändes som att du försökte pika lite.Många dricker trots att de har barn och trots att de är ansvariga för dem.Jag säger inget om att ta några glas vin eller några öl när barnen lagt sig.Jag tycker däremot bara att man aldrig bör dricka alkohol inför små barn.
  • marsros
    älskarlivet skrev 2008-12-03 08:10:23 följande:
    Jag sitter aldrig (om det inte är fest så klart) och dricker vin om jag inte äter något gott till. Det har också mina föräldrar gjort när jag växte upp och jag tog minsann ingen skada av det.
    precis så tänker jag också. Mina föräldrar har alltid druckigt öl och vin til maten. Min pappas standardkommentar en varm dag har alltid varit till min mamma: ska vi dela på en öl?
    Klart att jag har sett dem berusade, tex på nyår. Men jag har inget minne av att jag har upplevd det som negativt eller läskigt. Om jag får barn har jag svårt att tro att de ska tycka mamma är obehaglig för att jag dricker corona till tacosen.
  • marsros

Hrm menade inte att de ALLTID dricker alkohol, oftast dricker de vatten...men jag menar "så länge jag kan minnas alltid" ibland druckigt vin och öl till maten.

• didis
    marsros skrev 2008-12-03 10:47:26 följande:
    precis så tänker jag också. Mina föräldrar har alltid druckigt öl och vin til maten. Min pappas standardkommentar en varm dag har alltid varit till min mamma: ska vi dela på en öl? Klart att jag har sett dem berusade, tex på nyår. Men jag har inget minne av att jag har upplevd det som negativt eller läskigt. Om jag får barn har jag svårt att tro att de ska tycka mamma är obehaglig för att jag dricker corona till tacosen.
    Det är det jag menar, ibland blir det moralpanik.

Även föräldrar har ett liv och träffar vänner och dricker vin ibland. Man kan lika gärna se det som att det är nyttigt för barnen att se att föräldrarna har ett socialt umgänge och tycker om att träffas och äta och dricka gott och att de har ett liv som inte enbart kretsar kring barnen.

Vissa barn tar säkert skada och föräldrarna till de barnen kankse tror att alla barn reagerar likadant. Men det gör de inte!

Alla barn är olika och föräldrarna känner sina barn bäst.
  • LillEm

Det här verkar vara en väldigt laddad fråga! Personligen tycker jag att barnfritt bröllop/fest eller ej är upp till brudparet och ingen annan att bestämma. Jag blir verkligen irriterad när jag hör att Fjälbackas svärföräldrar lägger sig i denna fråga. Det har ju inte att göra med om man tycker om barn eller ej, utan snarar vad för sorts bröllop man vill ha.

Jag och min m2b har valt att ha barnfritt både under vigseln och festen p.g.a. att detta sker på samma plats. Vi känner att vi inte vill lägga pengar på mat (ca 600 kr/kuvert) på barn som knappt äter eftersom att vi har valt att betala för hela bröllopet utan någon ekonomisk hjälp från föräldrar. Dessutom så ska bröllopet vara i en slottsruin där det finns många olämpliga ställen för barn att leka på. Vi har dock skrivit i inbjudan att om det är omöjligt att hitta barnvakt så är man självklart välkommen att komma ändå. I detta fall får man dock själv underhålla samt ta med egen mat till barnet. Jag hoppas verkligen att ingen bland våra familjer/vänner tar illa vid sig för att vi har beslutat att ha barnfritt. Då skulle jag bli både irriterad och besviken.

• 090208

Flcikor flickor, lugn och fin!!

JustMeAndMyLove: Nej darling, jag ville absolut inte pika. Ville bara att ni alla skulle veta att jag tycker barn kan umgas med fnissiga familjen, men tycker det ar en helt annan femma om den som ar ansvarig for barnen ar berusade!

alskarlivet & marsros: Jag har samma erfarenheter som ni, inte ett dugg laskigt att mor & far druckit ol en lordagkvall. MEN. Nu ar det sa att JustMeAndMyLove kanske har daliga erfarenheter av detta. Det kanske finns en bakgrund till att hon ar helt anti. Och fastan jag haller med er om att det inte skulle skada hennes barn om hon tog ett glas vin, kanske hon inte vill paminna sig sjalv om vissa saker. Tyvarr...
    Eller helt enkelt bara tycker att vissa saker inte ska kombineras. Som i mitt fall: julafton och fylla. STORT-forbjudet i min familj. For att min farfar var alko-berra nar paps var liten. Jul-ol blir det, men ingen sprit.

Svar på tråden svärföräldrar så besvikna