• elora

Sept-06 by Nonika # 2

Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2
  • Bordeaux

Ja då var det väl dags att skriva ner sin underbar adag nu när man har landat lie och är tillbaka till verkligheten.

Dagen började med att vi klev upp klockan 7. Min toast madame skulle hämta mig klockan 8 så jag hann duscha, frukost bjöd Karin på, helt underbart att äta frukost utan att ha några barn som kladdar och skriker för en gångs skull.
    Vi åkte till henne där frisören skulle lägga upp mitt hår. När hon var klar var det sminkning och påklädning. Jag var lite nervös och avnjöt morgonen med ett glas Asti. Det lugnade mig lite. När jag var klar kom sven och bestman och hämtade mig, dom hade varit och hämtat buketten och dom andra blommorna.
    Vi körde hemåt, och där står våran transport och väntar. En volvo S80. som bland andra prinsessan Mette Marit åkt , kändes häftigt.
    Vi åkte till Tyresta by där vi skulle fotograferas. Där är det jätte vackert med gamla hus och järsgårdar. Det blev många roliga bilder.

När vi var klara skulle vi visa fotografen var kyrkan låg så vi åkte dig , vi hade gott om tid på oss så vi åkte och köpte en macka. Sen åkte vi tillbaka till kyrkan , det var säkert 45 minuter innan alla skulle komma.
    Utanför kyrkan, bakom muren satt min syster och hennes man och stämde fiolerna , det var väldigt vackert.
    Vi ställde oss i gräset en stund och åt våra mackor. Efter bilfärden kände jag att min korsett hade lyft sig en del eller vänt sig på nått sätt , vilket gjorde det väldigt obehagligt. Så jag fick hjälp att ?strippa? lite. Försökte rätta till den utan att ta av mig helt, men det gick inte , så jag gav upp och tog av mig hela överdelen, Tror ni inte att fotografen fick bråttom att få med det på bild: )
    Det löste sig i alla fall och jag fick på mig klänningen igen, det är ju bra att kunna andas ordentligt.
    Väl inne i kyrkan blev det väldigt nervöst och vackert.
    Vi hade ju fiolspel in och ut och solosång. Egna löften, när jag skulle läsa mina så blev jag så tårögd så jag inte såg var det stod på lappen.
    Efter vigseln blev det ris kastning. Alla hade tagit sig en näve så det var väl okej, våran som och hans kusin krafsade ihop riset från marken tillsammans med lite grus, huga det var inte skönt. Sen var det väl 2 kilo ris kvar i skålen och det tog svågern och kastade upp i lyften så det känd, AJ.
    Hade ris i håret flera dagar efteråt.

Festen i korta drag.
    Gästerna fick gå en liten tipspromenad och se hur väl dom kände oss.
    Det blev ett roligt resultat, Vinnaren fick en Asti och den som kom sist fick till pris eller straff bjuda oss på middag för att lära känna oss lite bättre. Det var uppskattat det också för vi träffas inte så ofta.

Middagen blev buffé och jag var så orolig att maten inte skulle räcka , men det kan jag säga att vi äter fortfarande kyckling.

Tårtan var jätte fin , beställd på Maxi. Med choklad mousse och färska hallon i.
    Ibland kom det lite tal och roliga sånger.

Sen började dansen med våran brud vals, Vi hade glömt vår sång hemma så vi fick snällt ta en annan från skivorna som vi hade med oss. Det blev så vackert ändå.
    Man gör ju sina misstag men hade jag vetat att det skulle bli så svårt att dansa i en klänning med släp så hade jag inte tagit det, jag önskar så här i efterhand att jag kunde knäppa lös släpet och kjolen och ha en kostare mer dansvänlig kjol under. Bara ett lite tips.

Folk droppade av och det dansades.

Vi var kvar till sist men kom i väg före 12 , for till hotellet där vi bubblade och mös.
    Sov till 8 och upp och städa lokalen.

Det blir en lång lista att tacka alla inblandade

Så nu har man kommit ner på jorden igen efter månader av planering.

Bilder kommer senare

• elora

Hej Alla!
    Så har vi precis tränat på brudvalsen, Annies song blir det ;) En av mina favoriter och Petters likaså. Men det är ju hur svårt som helst att vara allvarlig, man blir ju så fnissig. Inser efter Monicas härliga berättelse att jag kanske får hitta på en nödlösning för att sätta upp mitt lilla släp, t ex dra igenom en grövre tråd med knapp på insidan så jag kan t ex ha runt handleden eller nåt... Huga, att ramla på dansgolvet är väl största oron haha.

Abeth: Njut och må gott så mår bebisen gott ;) Det är ju lite olika för varje kvinna att vänta barn, jag blev ju stor som en michelingubbe! Kunde tro att jag svalt en medicinboll hehe...
    Hur gick det med klänningen förresten? Spännande värre!

Ell: Men ojojojoj så FINA NI VAR!!! Är det era barn som var med? Jättesöta!!!
    Och din klänning var så fin...det var härliga bilder man fick äran att se :D
    Snygg bukett...mumsig tårta...

Monica: Må berömma er för att ni orkade upp så tidigt dagen efter, eller var det nödvändigt ont? Ni verkar haft ert drömbröllop, och lite roliga inslag med hehe (korsetten) Ser framemot bilder nu! :D

Jo det var ju en sak, ni brudar som är kvar -ska ni oxå dra er tillbaka "tidigt" -dvs innan kl 24?
    Jag har inte räknat med att lämna festen förrän typ kl 02 (måste beställa taxi...svårt med tider!) Förra bröllopet vi var på tog väl festen slut typ 04 och då hade brudparet just lämnat festen hehe..

Nä nu MÅSTE jag skärpa mig och fixa klart festhäftet för tusen andra saker står på spel. En kul grej: jag kan gå i mina högklackade hehe...och dansa! NÖJD! :D
    kram Jenny

sept06-subscribe@yahoogroups.com

• Ell

bordeaux: så fina ni var!! Fin klänning, gillar detaljer i färg! Såg att du gjort tiaran själv, gör du annars också smycken, eller var det en engångsgrej?

elora: tack! Det var ju som sagt bara kompisarnas bilder, hoppas på lite bättre kvalitet på bilderna från fotografen! Buketten var jag förresten jättenöjd med, med tallrötterna!

• Ell

elora: glömde svara på en fråga... den lilla tjejen är min dotter, den lite större tjejen är min mans lillasyster (min lill-svägerska).

• Abeth

Hej tjejer!

Har varit och hämtat min klänning hos sömmerskan idag. 350:- kostade det att sätta in ett par kilar i sidorna och nu sitter den som gjuten utan att spänna över magen. Jag är helnöjd!

Dessutom skiner solen idag och jag är ledig enda tills måndag eftermiddag.

Idag ska bordsplaceringen spikas så att jag kan maila den till min mamma som lovat skriva ut och kopiera upp på stora gula papper. Vi ska också skriva placeringskorten och göra färdigt listan på all dricka som ska handlas.

Nu ska jag vila en stund innan jag tar tag i skolarbetet som ska in i morgon.

Ell och Monica > Vilka vackra bilder!

• lindamarias

Ell: vilka fina bilder :) gillar brudbuketten oxo för min blev en liknande variant fast i mörkrött ;) ska se om jag kan lägga upp en hemsida med lite bilder :)

• lindamarias

Bordeaux: jättefina bilder - snygg klänning o bukett - gillar dukningen :)

• lindamarias

Abeth: kul att du blev så nöjd med klänningen - ser fram emot bilder efter bröllopet :)

• Bordeaux

Ell: tack för komplimangen.
    ja jag gjorde smycken till mammas butik förut så jag kännde att jag skulle prova på det.
    har faktiskt funderat på att starta på allvar.

vill du kanske göra en beställning, ;)

monica

• elora

Hej alla mitt i natten, har precis printat ut festhäftet och är grymt less på att vara "perfektionist" haha...

Så nu får svägerskan printa upp 84 st kopior. Insåg att jag tänkte ju fixa några barnhäften men det kanske min egen skrivare orkar med.

Bordeaux/Monica: Men så fina bilder! Ni var ju jättejättesnygga! Såg att tiaran inte blev använd men du var ju så fin i håret ändå. Jättesnygg klänning och dukningen såg verkligen "kärleksfull" ut :D

Ell: Mycket söt dotter ;) Tyckte hon om att få vara med i kyrkan? Noa är ganska förväntansfull, hoppas de fixar att gå i kyrkan båda två. Den lilla är det ju lite varning på alltså ;)

Abeth: Toppen! Gott med en klänning som passar, nu är det bara att köra alltså ;)
    Jag är ledig hela nästa vecka och en till ("semester") så nu är det bara en dag kvar att sega sig igenom. Idag var jag grymt okoncentrerad. Tur man "bara" städar.

lindamarias: Jaa bilder vill vi ju se! ;)

Fick lämna in Petters ring igen för...andra gången. Men nu hoppas jag alla ringar ska passa ordentligt.
    På lördag är det stora shoppingdagen och på söndag ska vi väl baka pajer tills nästa fredag då gästerna börjar droppa in. Känns som jag koll på läget till viss del men sedan verkar allt pappersarbete begrava en...Äsch, dags att nana tror jag.

:D
    sept06-subscribe@yahoogroups.com

• Bordeaux

elora jo tiaran blev använd , det kommer bättre bilder

monica

• lindamarias

Elora: skönt att du nu e klar med festhäftet! :) hoppas det går bra med allt nu sista veckan ;) du har en verkligen underbar dag framför dig!

• Bordeaux

vi har fått låna fotografens externa hårddisk. så vi kan välja ut dom bilder vi vill ha.
    han är ju bara för underbar

monica

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2