• sabina_b

    Finns det några brudar som bor i Oslo, liksom jag?

    Hej, jag undrar om det finns några brudar som bor i Oslo? Om det finns några fler æn jag kanske vi oxå skulle kunna arrangera en træff?

  • Svar på tråden Finns det några brudar som bor i Oslo, liksom jag?
  • JuniBruttan

    Ja det borde vara billigare att flyga till Orlando. Vi jämförde dem två och hittade billigare biljetter til Orlando, men då vi båda har varit i Florida flera gånger (senast förra året) tyckte vi det var roligare att åka från san juan, också tyckte vi om den rutten bättre.

    Hoppas ni får sponsrat lite av turen så ni kommer iväg. Tror det är helt underbart! Vi har bokat en hytt med balkong. Min kära tyckte väl inte det var helt nödvändigt, men när jag hörde att man kunde beställa upp frukosten till rummet och äta den på balkongen, var jag bara tvungen att ha det :) . Har ni bokat än?

  • Gerda

    Ja, det låter helt underbart. Tycker absolut att ni gjorde rätt som valde balkong. Det är inget alternativ som vi kan råda över eftersom vi är tacksamma bara hon bjuder oss + flera andra på resan! Vi tackar och tar emot.

    Har gamla ex. av bröllopsguiden 2004... där får man följa hannah graafs bröllopsresa och bilder, bilder :D

    Har aldrig sett mig själv som en FL resenär :) eftersom familjen bor i California och Las Vegas, Hawaii har vi rest till de ställena istället. Nu hoppas, hoppas jag kunna avverka en stat till ;)

  • JuniBruttan

    Är det så alltså att en monster ska bjuda er + massa andra på resan?! Det måste vara en rik moster :) och snäll!

  • Gerda

    :D Hon är jätte snäll, men det släktträffen är eg. för alla syskon o kusiner på mammas sida (dvs. eg. inte oss barn).

    Så moster bjuder redan 3 kusiner som inte har råd med kryssningen + en annan moster till mig. Bjuder hon mig, sambo och min lillebror så "måste" ju hon bjuda även 2 andra kusiner som kommer långväga :) Å så kan det fortsätta...

    Hon har mycket pengar, men därmed inte att det ska vara fritt fram för alla att kräva resor hit och dit. Men det som är bra är att hon är rätt fram också med ja eller nej. Så hon skall fundera på det. Säger hon ja, vet jag att vi kan åka med gott samvete. Ev blir det hon som står för kalaset på restaurangen kvällen innan med min morbror., så det komemr att kosta på för henne.

    Säger hon nej, behöver jag inte fundera vidare på att ändra mer på vårt bröllop ;)

  • sabina_b

    hello tjejer...
    Vårkryssing går ifrån miami så vi har ej settpå biljetter till Orlando.
    Vi har inte bokat flygbiljetter ännu då vi inte ska resa förän mars -07.
    Vi har också bokat rum med balkong :)
    det varsjälvklart för oss också då vi liksom er läste om roomservicen.
    Serverkligen fram emot resan!
    vi har själva också planerat att stanna en vecka extra efter kryssningen. Min M2B har bott i florida i två år å han vill gärna visa mig runt, det ska bli riktigtkul!
    när reser ni förresten?

  • utvandraren

    så här ska alla på kryssning?
    Guuuud så digg! är det nära förestående?

    Ha en strålande helg i det fina vädret....

  • Bunni

    Hej tjejer,
    Är visserligen inte bosatt i Oslo men min m2b är norrman och jag själv har jag koreanska föräldrar. Räcker två av tre? Har läst lite i tråden och vad förstår så ser den norska hindersprövningen lite annorlunda ut från den svenska. Verkar som förlover (bestman) ska skriva på ett papper som intygar att brudgummen inte är gift sen tidigare, syskon med bruden etc?
    Själv är man ju van vid att myndigheter ska hålla koll på sånt

    Sen undrar jag om det är nån som ska gifta sig i kyrkan och ha psalmer? Vi gifter oss den 5 Aug och vi försöker hitta psalmer som alla kan sjunga med i.

  • JuniBruttan

    Hej Bunni!

    Forlovererklæringen som du nämner är i tillägg till det papper brud och brudgum fyller ut. Det er ingen koll på att det verkligen är förlovaren som skriver under så är de svåra att nå pga avstånd eller så så kan du få någon annnan att skriva under. Men föorästen, bor ni inte här s¨tror jag inte ni behöver söka i Norge. Vart gifter ni er?

    Vi gifter oss i kyrkan och ska ha två psalmer, en svensk och en norsk. Som det ser ut nu då ska vi ha "Den blomstertid" på svenska och som norsk har vi valt "Att älska är att leva". Den är jätte fin, men om inte våran kantor kan den så tar vi Blomstertid på norska i stället och "I den ljuva sommartid" på svenska.

  • JuniBruttan

    Gerda - Nu har vi bokat flygbiljetterna och vi fick dom för 6000kr pp! Det tyckte vi var jätte billigt och lägre än förväntat. Vi hade som sagt tidigare i tråden räknat med 7-8000. Hur har det gått fåor er med cruiset, är det bokat nu?

  • Bunni

    Vi ska gifta oss i Sverige, i Trosa så vi behöver nog göra forlovererklæringen. Men tycker att det är rätt sött att forlover godkänner

    Åh, visste inte att den blomstertid fanns med norsk text. Vi hade tänkt att ev ha den fast med bröllopstexten och Dejlig er Jorden som den norska psalmen. Vet ej om den kanske uppfattas som en julpsalm?

  • JuniBruttan

    Ja jag tyckte också det var en kul grej med forlovererklæringen och gjorde den rollen mer speciell.

    Här är texten til den norsk versionen av Den blomstertid (om du skulle vilja ha den :) )

    Den blomstertid nå kommer med lyst og glede stor.
    Den kjære lyse sommer da gress og grøde gror.
    Nå rører solens armer ved alt som før var dødt
    de blide stråler varmer og alt på ny blir født.

    De fagre blomsterenger og åkrer rad på rad,
    de grønne urtesenger og trær som skyter blad,
    hver blomst, hver spire minner oss om å ta imot
    det lys som alltid skinner fra gud, vår Skaper god.

    Du kjære Herre Kriste, du sol med klarest skinn,
    la hjerte-isen briste og smelte i vårt sinn!
    La dine budord følges, og mett oss med ditt ord,
    la nådens ei dølges for oss på denne jord!

  • Bunni

    Tack så mycket!
    Vårt osa datum går ut den 31 maj och nu har det faktiskt börjat trilla in lite svar. Och det verkar som många kommer att komma även från Norge.
    Jag vet att alla säger att folk alltid prioriterar bröllop och att man ska räkna med att det flesta men bjuder kommer. Men ville inte ta det för givet

    Hur mycket andra norska inslag ska ni ha under vigsel och fest? Vi försöker att blanda så det inte blir för "svenskt". Än så länge har vi kommit upp med en norsk psalm och polonäse (stavs det så?). Eller kanske norska och svenska bröllop är rätt lika....

  • Gerda

    Junibruttan

    Vad roligt att ni fick bra biljetter!

    Vi væntar barn med BF i november så det blir ingen kryssning! :( :D Mamma har också avbokat sin resa (hon skulle varit i USA hela høsten) før barnbarnets skull :D

  • JuniBruttan

    Grattis Gerda! Så kul!! Ska ni ha bröllopet som planerat ändå? Vad betyder BF?

  • Gerda

    BF - barnafødande (just lært mig :D )

    Ja, 070707 håller vi fast som datum æn så længe!

  • JuniBruttan

    Bara så ni vet så har jag lagt in lite info om hindersprövning i den andra tråden startad av sabina_b på ämnet.

    Bunni - Vi försöker också ha en del norska inslag, men det är svårt då det är i Sverige. Vi ska också ha polonese och norsk psalm. Har lite norska inslag i festprogramet också, men egentligen tror jag inte det är så stor skillnad. Har varit på massa norska och svenska bröllop och det är inga större skillnader. Kransekake är ju iof en norsk tradition. Den ska sättas framför brudparet som får en bindel för ögona och en kniv att hålla tillsammans. De ska sen föra händerna upp och ner, stoppa på valfritt ställe. Så många ringar som är ovanför kniven, så många barn får de. Ringarna tas av och ska sparas av brudprate som minne.

  • Bunni

    Det med kranskekake är ju en jättefin sak att ha med, speciellt som vi inte hade tänkt att ha nån bröllopstårta. Tack för tipset

  • JuniBruttan

    Och så är ju kransekaka så gott! Är osäker på om andra för brudparets händer upp och ner och de säger stopp, eller om de för dem själv...bägge funkar ju.

Svar på tråden Finns det några brudar som bor i Oslo, liksom jag?