• Peter68

Yngre man / äldre kvinna - inte kul!

Jag har varit med en tio år äldre kvinna i ett år nu. Jag är 36 och hon 46. Ingen av oss har barn sedan tidigare.

Jag har känt denna kvinna ett tag. Hon ingår i min kompiskrets och har länge känt mig väldigt attraherad av henne. Hon har charm så det rinner ur öronen!

Egentligen har vi det väldigt bra tillsammans. Vi bor ihop. Har väldigt kul. Reser, går på bio, diskuterar och debatterar. Bra sex.... Respekterar varandra och är bra på att kommunicera.

Kort sagt: Ser man bara till våra personligheter så passar vi väldigt bra ihop!

MEN....jag har vissa negativa tankar som började poppa upp för en fyra-fem månader sedan. Hon har haft massor med män i sitt liv...har alltid varit väldigt vacker och då menar jag VÄLDIGT vacker!
    Utan att överdriva kan man säga att hon har lekt av sig för fem...hon har egentligen aldrig haft något längre förhållande utan männen har kommit och gått...

NU säger hon att hon vill gifta sig med mig för att det är första gången i hennes liv som hon länner att hon är i en relation som verkligen fungerar och som känns trygg.

Jag är väl lite sotis av mig....för det första så gör tanken på hennes tidigare att jag mår lite illa.

Tänker väldigt negativa saker som att "När hon var ung så kn*llade hon runt...nu får jag de 46-åriga resterna." Själv har jag aldrig "lekt av mig" utan har två riktigt långa förhållanden i mitt bagage.

Ser på gamla kort av henne och ser att åldern börjar ta ut sin rätt. Är livrädd för att vakna en dag och upptäcka att jag har en gammal tant i sängen.... Tänker ibland att nu duger jag minsann....den yngre trofén. På den tiden hade du aldrig tittat åt mitt håll.

Allt detta har antagligen med dåligt självförtroende att göra. Men dessa destruktiva tankar ältar jag flera gånger per dag: På bussen, vid middagsbordet, i sängen, på jobbet.....

Det har gått så långt att jag funderar på att avsluta relationen bara för att bli av med grubblerierna. Mina kompisar tycker att hon är en riktig pärla och kan inte riktigt förstå mitt resonemang.

Vore kul att höra om det finns någon annan man på BT som är med en äldre kvinna och hur han funderade i början av relationen.

Jag är rädd för att jag mot min vilja raserar något som egentligen skulle kunna vara riktigt riktigt bra....men i längden kan jag inte stå emot mina destruktiva funderingar.

HJÄLP!

• Svar på tråden Yngre man / äldre kvinna - inte kul!
  • Stinatina

eymdbest..

Om man automatiskt blir dumpad vid 30 är det väl knappast någon ide att planera bröllop vid 28 då? Jag skulle inte vilja gifta mej med någon som skulle föredra en tonårings intellektuella nivå, för då undrar man ju vilken hans nivå är? Tråkigt att du tänker så, för du kommer att åldras och bli rynkig oavsett om din man är 80 eller 25.

• Cecilia J

laina, nej äldre är inte alltid visare. Men vad vill du ha fram med ditt inlägg? Att alla vi som är tillsammans med yngre killar lika gärna kan packa ihop på en gång?

Jag hoppas istället att din sambons barn hade accepterat dig oavsett din ålder.

• laina

Cecilia J

Det jag ville ha fram är att vissa inlägg här är så väldigt tvetydiga. På ena sidan säger man att det är personligheten som avgör (anser jag också) men på andra sidan nästan nervärderar man yngre tjejer (t.ex. kommentar om en tonårings intellekt). Vem kan säga att en fyrtioåring alltid är mognare än en 25-åring? Man kan ju undra varför de skriver så!!? :)
    Vidare är det inte barnen som inte accepterar mig, de avgudar mig, utan hans före detta..

• raskan

Jag tror att du ska överväga starkt om du ska fortsätta detta eller inte!!!Jag tror för det första att ang hur vida hon har lekt av sig eller inte har med eran ålder att göra!När jag träffade min gubbe vid 20 så hade jag lekt av mig medans han inte hade haft ett ända riktigt förhållande,han hade åxo jätte svårt att ta att jag hade varit å lekt runt men allvarligt inte viste hon väl att hon skulle träffa dig? Hon har haft sitt liv å det måste du acceptera.
    En av mina bästa vänner är lika gamal som min mamma å hon träfade en kille som va 20 år yngre! Där va det tvärtom hon ville först inte inleda ett förhållande med honom då hon va helt övertygad om att när hon va 50 å han 30 skluue han inte tycka att det va lika kul längre!Men dom blev ett par å fick en liten tös tillsammans å va sååå lyckliga!Nu tog det slut av andra orsaker men han va kär i henne å inte i hennes ålder!! Tror inte heller man alltid är mer mogen ju äldre man är det är bull,,,,
    Det jag vill säga är att om du känner dig osäker så fortsätt inte eller fortsätt men prata med nån om det inte går med henne så prata med nån annan.Allt handlar väl igentligen om hur start din kärlek är ´till denna kvinna?Lycka till kramiz millan

• Peter68

Tack för alla svar!

Ville lämna tråden ifred lite och se vilka reaktioner jag fick.

Förstod naturligtvis att en och annan skulle slå ner på mig då jag tänker tankar som män enligt kvinnor inte "får" tänka....

Lite besviken är jag ändå. Det är jag som vänder mig till er för att få lite input och inte hon. Det känns som om flera av er har satt in sig i hennes situation och fräst ifrån utan att tänka på att det är JAG som ber om lite råd...

Hon vet inte om att jag tänker dessa tankar. Jag VILL inte tänka dessa tankar.

Vad jag VILL är att hitta förmågan att njuta av och känna tillit i en relation som i mångt och mycket är JÄTTEBRA!

Men dessa destruktiva tankar finns där ändå. Det är som om jag hade en liten demon på axeln och varje gång jag njuter av livet viskar den i mitt öra "kom ihåg stt hon är gammal och bättre begagnad....bli inte för fäst vid henne för du måste snart gå vidare..."

Hon är äldre. Hon har haft massor av män. För mig känns det som hon har levt ett helt liv innan jag fanns och jag känner en stor sorg över det.

/Peter

• K.C

PETER68: jag är nog en av de som gav dig råd du inte bad om. men grejen är väl att det är dina tankar som kan såra någon annan, då är det ju lite svårt att hålla på dig...
    Tycker din syn på henne, ja kanske kvinnor, är lite läskig och därför kan jag inte heller bara råda DIG om bra saker. Att se en människa (kvinna i detta fall) med erfarenheter som begagnad är ju lite gammaldags, tycker du inte? Om du är orolig för att inte duga och så så kan jag förstå det - men den problematiken du målar upp ligger ju hos henne och det känns inte alls rättvist.

Självklart är det lättare för oss att se en kvinnas roll i ditt drama, men hade rollerna varit ombytta hade jag ändå hållt med den som ser på saker på det sättet. Det handlar ju om hur man ser på andra människor och sig själv. För mig är det viktigt att ta itu med sitt egna innan man skyller på andra, om du förstår hur jag tycker det passar in här...

• StinaS

Jag försökte ge dig rådet att prata med henne!!

Sedan hänger jag inte riktigt med på det där att "hon har levt ett helt liv" etc. Det är ju inte som att du är purung själv. Du närmar dig 40, du bör ha levt en del redan vid det här laget. Har du inte det kan du inte skylla det på henne. Hade du varit 23 hade jag fattat ditt sätt att tänka, men vid 36?? Hänger inte med alls är jag rädd.

Jag tror inte det finns några råd som kan ändra ditt sätt att tänka. Det enda du kan göra är att prata med tjejen. Jag har fortfarande väldigt svårt för det här att prata med andra innan man pratar med sin partner.

• eymdbest

Stinatina, Peter och ni andra. Jag vet att ålder och erfarenhet betraktas oerhört olika om man är en kvinna eller en man. Oavsett hur en man än ser ut, har han bara pondus, statut, makt eller pengar så kan han hitta en 20 åring att gifta sig med även om han är 90...titta på fallet med Anna Nicole Smith....och försök hitta ett liknande fall där kvinnan varit lika gammal men ändå fått en "fett läcker" man!

Det jag undrar är ju förstås om dom extrem fallen handlat om kärlek eller något annat? Vi har ju som ett fint exempel Kjerstin Dellert som levt i runt 30 år med sin 20 år yngreman....men det betraktar jag snarare som undantag än regel.

Kvinnor förlorar helt enkelt sin attraktion och plats bland männen när hennes ungdom och skönhet försvinner och det är tvärtom för männen. Sorgligt men sant.

Peter, jag tycker det är ärligt och schyst av dig att ställa dig de frågor du gör om dina känslor. Däremot tycker jag inte att det är okay att inte prata med henne om dom eller ens för huvud taget att du tycker att hon är passé för att "hon gjort sitt roliga i livet". Var istället stolt för att du är tillsammans med en kvinna som vet vad hon vill i livet och som haft vett att ta för sig. Hon har ju varit så tydlig med att hon väljer dig känns inte det smickrande om du tänker på alla alternativ hon haft till buds?

Är det så att dina funderingar mer handlar om att du inte tycker tillräckligt mycket om henne eller att du helt enkelt söker efter något annat i en partner så säg till nu. Det verkar nämligen som om hon tar seriöst på er relation.

• Lillstrumpan

Peter68,
    Som du skriver så har det förmodligen med dåligt självförtroende att göra. Kan det vara så att du inte tillåter dig själv att vara helt lycklig och därför tänker sådana tankar? Jag har märkt det hos mig själv ibland. Jag har i grund och botten bra självförtroende och tycker att jag förtjänar allt bra men ändå kan jag tänka destruktiva tankar, även kring sådant som jag bara borde vara lycklig över.

Försök klura ut vad det är som gör att du har dessa tankar. Du kanske hade haft dem om någon som var jämnårig med dig också...? Nu råkar det vara så att hon är äldre än dig och då "får" du det till en anledning att tveka.

Du kanske kan skriva ned allt som är positivt med henne, och med hennes ålder. T ex att hon är erfaren och vet vad hon vill ha- och hon har valt dig. Om hon varit yngre kanske hon hade varit osäker och fått dig att tänka destruktiva tankar men på ett annat sätt. Varje gång du börjar tänka dessa tankar, läs det du skrivit som är positivt och försök koncentrera dig på dessa saker istället.

Lycka till!

• Peter68

Bläh!

Skall en relation VARA så här jobbig?
    Om ens partner är DEN RÄTTE - skall man då tviva så här mycket månad efter månad?

Det är snart inte värt all denna oro längre....

Svar på tråden Yngre man / äldre kvinna - inte kul!