• Peter68

Yngre man / äldre kvinna - inte kul!

Jag har varit med en tio år äldre kvinna i ett år nu. Jag är 36 och hon 46. Ingen av oss har barn sedan tidigare.

Jag har känt denna kvinna ett tag. Hon ingår i min kompiskrets och har länge känt mig väldigt attraherad av henne. Hon har charm så det rinner ur öronen!

Egentligen har vi det väldigt bra tillsammans. Vi bor ihop. Har väldigt kul. Reser, går på bio, diskuterar och debatterar. Bra sex.... Respekterar varandra och är bra på att kommunicera.

Kort sagt: Ser man bara till våra personligheter så passar vi väldigt bra ihop!

MEN....jag har vissa negativa tankar som började poppa upp för en fyra-fem månader sedan. Hon har haft massor med män i sitt liv...har alltid varit väldigt vacker och då menar jag VÄLDIGT vacker!
    Utan att överdriva kan man säga att hon har lekt av sig för fem...hon har egentligen aldrig haft något längre förhållande utan männen har kommit och gått...

NU säger hon att hon vill gifta sig med mig för att det är första gången i hennes liv som hon länner att hon är i en relation som verkligen fungerar och som känns trygg.

Jag är väl lite sotis av mig....för det första så gör tanken på hennes tidigare att jag mår lite illa.

Tänker väldigt negativa saker som att "När hon var ung så kn*llade hon runt...nu får jag de 46-åriga resterna." Själv har jag aldrig "lekt av mig" utan har två riktigt långa förhållanden i mitt bagage.

Ser på gamla kort av henne och ser att åldern börjar ta ut sin rätt. Är livrädd för att vakna en dag och upptäcka att jag har en gammal tant i sängen.... Tänker ibland att nu duger jag minsann....den yngre trofén. På den tiden hade du aldrig tittat åt mitt håll.

Allt detta har antagligen med dåligt självförtroende att göra. Men dessa destruktiva tankar ältar jag flera gånger per dag: På bussen, vid middagsbordet, i sängen, på jobbet.....

Det har gått så långt att jag funderar på att avsluta relationen bara för att bli av med grubblerierna. Mina kompisar tycker att hon är en riktig pärla och kan inte riktigt förstå mitt resonemang.

Vore kul att höra om det finns någon annan man på BT som är med en äldre kvinna och hur han funderade i början av relationen.

Jag är rädd för att jag mot min vilja raserar något som egentligen skulle kunna vara riktigt riktigt bra....men i längden kan jag inte stå emot mina destruktiva funderingar.

HJÄLP!

• Svar på tråden Yngre man / äldre kvinna - inte kul!
  • Simbalina

Min bror är ihop med äldre kvinna och dem har varit ihop i typ 7 år eller nåt.

Tycker inte du ska tänka så där. Tänk om hade tänkt så om dig ?!
    Jag hade inte tyckt det var kul iallafall. Hon är ju din och säger till dig att hon vill gifta sig me dig.. Då borde du ställa ett par frågor till dig

Varför tänker du så?
    Vill du gifta dig ?

Ålder spelar ingen rol i ett förhållande så länge man är på samma nyvå och fungerar ihop

• K.C

När jag läser ditt inlägg blir jag faktiskt arg. För mig känns det inte som såna tankar (att du ska vakna med en gammal tant) tyder på helhjärtad kärlek. Att du är sotis är ju en sak - det kan ju alla vara, men att det ska bero på att hon haft 10 år extra att leka av sig på tycker jag bara låter illa. Man hinner nog med en del på 36 år också om man vill skulle jag tro... "De 46-åriga resterna" låter verkligen riktigt riktigt illa i mina öron. Hon är en kvinna, en människa med precis samma känsloliv och värde som du - inte en bagagnad trasa.
    Du visste om hennes ålder när ni blev ihop och det känns väldigt orättvist att pga gamla foton bli nånslags föredetting? hur såg du själv ut som 21-åring?

Om det bara skulle handlat om svartsjuka skulle jag ha stöttat dig, men som du pratar om en kvinna som antagligen haft en tuf tid med sökande och svårt att känna ro och som nu litar på dig... Skärp dig lite, grabben.

• StinaJ

KC- Tack, du skrev det som jag inte visste hur jag skulle formulera. Håller med dig fullt ut!

• Forsfors

Det skiljer ju bara 10 år mellan er så det är ju inte sååå stor skillnad, hon är ju inte gammal direkt...hon lär ju bli tant ungefär samtidigt som du blir Gubbe!

vad hon har gjort i sin ungdom har ju hjälpt till att göra henne till den hon är idag, den kvinna som du älskar. Även om du skulle träffa en kvinna i din egen ålder, så skulle ju även hon troligtvis ha ett förflutet...var glad istället att hon faktiskt har lekt av sig och nu känner sig mogen att stadga sig, det pekar ju bara på hur mycket hon älskar dig och att hon vill stanna hos dig. man är ju inte bättre än någon bara för att man haft få längre förhållanden än många korta eller tvärtom, det förflutna är just förflutet. Och de säger ju att "man måste kyssa många grodor innan man hittar en prins" och nu verkar hon ju ha funnit prinsen DIG!

Tror att dina tvivel beror mer på dig själv än på henne, tror att det oftast är så i en relation såvida man inte märker att den andra förtrycker eller misshandlar en. så jag tycker att du ska ta dig en funderar över hur du egentligen vill ha det.

Tänk 10, 20, 30, 40, 50 år framåt, kan du se dig själv leva med den här kvinnan då?

är gräset verkligen grönare där de yngre kvinnorna står?

vad är det som binder er samman nu och vad skiljer er åt?

Hur skulle ditt liv se ut utan henne?

Hur skulle du känna om hon lämnade dig nu?

Lycka till, jag hoppas att du kommer fram till hur du vill ha det innerst inne, och att du gör det hyfsat snabbt så att du slipper må dåligt länge och så att hon kan få en rättvis chans att söka vidare bland grodorna ifall du bestämmer dig för att inte vara hennes prins.

• Laguna

Håller faktiskt med K.C.
    Du pratar "åt båda hållen".
    Men sen förstår jag dig lite ändå på nått sätt.... Du är rädd att inte tända på henne och då blir det ju jobbigt för du vill inte såra henne (om det är så du tänker?). Men annars lät ditt inlägg faktiskt rätt taskigt mot din tjej..

Själv är jag 5 år äldre än min sambo. Det funkar jättebra!

/Hanna

• Ejlis

Jag håller också med KC.
    SKÄRP DIG!!

Antingen älskar du henne eller så älskar du henne inte. Vilket är det?

• ^mia^

Peter68..

Stackars dig.. Jag visste, när jag läste ditt inlägg att du skulle få "tips & råd" av tjejer som tycker att det är fel och inte från någonannan MAN i samma situation som du, för det var ju det du ville ha..!!

jag vill igentligen säja något eftersom jag inte har den erfarenheten av förhållande. Men jag hoppas verkligen att du kan få diskutera detta med någon som VERKLIGEN vet vad de pratar om..

• Zandrisen

Mina funderingar om att hon har "lekt" i 10 år mer än dig: för mig har det alltid varit så att jag alltid letat efter den rätta, men för mig tog det 10 år att leta reda på min underbara älskling. Jag skulle gladeligen sudda bort alla jobbiga, ångestfyllda, korta, långa och allmänt FEL relationer som jag haft med män i mitt förflutna, om det inneburit att jag träffat rätt från början. Tyvärr går inte det, och jag är GLAD att jag hade detta i bagaget när jag träffade min 4 år yngre man, för då visste jag verkligen vilket PÄRLA jag funnit. Han är fullt medveten om mitt förflutna, men känner sig snarare utvald och glad över att jag med säkerhet vet att det är honom jag vill ha. För mig var det snarare tvärtom i början, jag var orolig och kände osäkerhet för att han inte "lekt av sig" så mycket, och kanske skulle upptäcka att han ville göra det senare. Vi har en liten dotter ihop, och han friade utan press från min sida för ca en månad sedan. Han är säker på mig, och jag är säker på honom. Din kvinna vill gifta sig för att hon VET att du är den rätta, den utvalda, den bästa av alla de män hon träffat, känn dig exklusiv! Svartsjuka är ett gissel, och om du inte kan bli kvitt dina destruktiva tankar kanske du skall ta en funderare på om du verkligen älskar din kvinna, eller om du helt enkelt skall avsluta relationen. Önskar er all lycka!

• Ansku

Jag håller med de övriga i tråden. Kanske är du helt enkelt osäker på hur du känner och om det här verkligen är kvinnan du vill leva resten av ditt liv med. En av min mans bästa kompisar är också tillsammans med en tio år äldre kvinna. Han är i samma ålder som du och han började tveka på deras förhållande för en tid sedan (de har varit tillsammans i tio år), då han insåg att fortsätter han leva med den här kvinnan så innebär det att han aldrig kommer att få några egna barn. Kan det vara något sådant som ligger bakom din osäkerhet? Jag menar absolut inte att alla vill barn, men det är en sak som man kanske bör fundera över så att man inte ångrar sig senare i livet.

• K.C

MIA: varför skulle mäns råd vara de enda välkomna? Om någon som kan se hans flickväns sida - är inte det värt mycket det också?
    dessutom är ju männen ganska lätträknade här...
    Personligen tycker jag inte ett dugg synd om honom för de svar han fått. Dags att tänka efter, tycker jag. Det tror jag inte att en lika-tänkande man skulle kunna erbjuda.

Svar på tråden Yngre man / äldre kvinna - inte kul!