• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Kräftan

Kräftan skrev: "Men hellre en abort i det fallet än att tvinga kvinnan att föda ett oönskat barn". Ok, men mannen då - har han INGA rättigheter utan bara skyldigheter???

Jo, mannen HAR rättigheter, liksom kvinnan. Men om en man & en kvinna har oskyddat sex så har väl mannen redan gjort sitt val, eller? Han måste ju förstå att ett barn kan bli till, eller?

Sedan är det så att kvinnan har ytterligare ett val, abort. Där har mannen inget att säga till om men som sagt var, han hade ett val i ett tidigare skede!

• Ejnie

Kräftan,

en man som har skyddat sex då (eller blir manipulerad att tro att han har det), men de blir gravida iallafall... inga rättigheter då alltså...??

• Kräftan

Ejnie:

Om man lever i en osund relation kanske man borde ta sig en allvarlig funderare på om man ska ha sex överhuvudtaget. Har man det ändå tycker jag att mannen gjort sitt val.

Tror att det är ytterst få fall där män blir manipulerade att skaffa barn. I de flesta fall måste de ha förstått att den relation de har inte är "normal" & borde därmed avstå från sex el. göra slut.

Näe, nu avslutar jag min medverkan i den här diskussionen.

• Ejnie

Kräftan,

du svarade aldrig på frågan - har en man rättigheter? Eller ska jag tolka dig som ett nej...?

• Kräftan

Ja, en man har rättigheter. Men det är bara att konstatera att det är kvinnan som bestämmer över sin kropp & det ofödda barnet. Vi lever inte i en perfekt värld. Har hellre fri abort än att tvinga kvinnor att föda oönskade barn, ÄVEN fast det innebär att ett fåtal män blir fäder fast de har skyddat sig.

Hur många män & kvinnor får egentligen barn fast de har skyddat sig enligt alla konstens regler? Jag känner ingen, därmed inte sagt att det aldrig händer.

• Ejnie

Och vilka rättigheter har de då? För jag ser inga i ditt senaste inlägg...

• guldskimmer

Jag måste bara få ge ett boktips som handlar om abortfrågan fast ur en annorlunda synvinkel (ska inte avslöja allt på förhand ) Boken är så OTROLIGT bra, jag sträckläste den. Dessutom ger den en helt annan syn på det hela och man får sig verkligen en tankeställare!!

FÖRSONINGSBARNET (tror den heter så på svenska) av Francine Rivers.

Någon som läst den?

• jinni

Tanken att mannen ska fa ha rattigheter i fragan ar fin men hur ska det ga till rent praktiskt for mannen att fa gora sk eknomisk abort? Kvinnan kan ju havda att hon visst tagit piller men blivit gravid anda... ska mannen dra henne infor domstol da for att bevisa att det gjorde hon visst inte? Det ar verkligen hemskt med kvinnor som "rakar bli med barn" (har sjalv sett det - tror inte de hade varit tillsammans ifall hon inte blivit med barn, men ojda precis nar han var pa vag att bryta upp - oups sa blev hon gravid, well done....) men vad ar alternativet for mannen? Tyvarr sa maste de nog inse att har man sex sa far man sta sitt kast ifall det leder till en oonskad grividitet. Relation, osund eller inte, one-night stand eller vad som helst. Och skydd ar aldrig 100% sakert (forutom avhallsamhet, forutsatt att man inte heter jungfru maria alltsa)

• Ejnie

jinni,

du har rätt, det är ju komplicerat då... kanske att han har rätt att säja nej till ett barn som är oplanerat också, som en kvinna som gör abort? Det är ju svårt om han får bestämma över om hon ska behålla barnet, men om han kan säja att han inte vill ha barnet att han avsäger sig vårdnad/ansvar (allt utom biologiskt faderskap), att jämställa med att adoptera bort sin halva av föräldraskapet?

Å andra sidan skulle det kanske inte lösa problemet i allafall för de bra männen vill sannolikt ha en relation med sina barn oönskade eller ej i allafall och det kan ju inte vara ok om man sas gjort ekonomisk abort....

Tja, det kanske är ett olösligt problem...

• polemik

Håller med jinni! Doppar man får man räkna med att det finns en chans (om än väldigt liten om man skyddar sig) att det blir barn. Avhållsamhet är det enda riktigt säkra skyddet!

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...