• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Monn

I den här åsikten håller jag med dig Marianne A

• Sjöjungfrun

Varför springa i säng för det första med en okänd människa?
    och varför inte ta eget ansvar som kille i den situationen och använda kondom?
    2 skydd är bättre än 1...

• Marianne A

gäller inte det tjejen också?

eller tycker du att tjejer är små oskyldiga lamm och som aldrig gör något fel..det är alltid killens fel..........så går det som det går också, många gånger

• jinni

Men hur dum far man vara egentligen??? Ifall ni slapade med er en okand kille hem och han pastod sig ha icke-livsdugliga spermier skulle ni da saga "OK da behovs inget skydd, kor sa det ryker!"

Fattar inte hur man som kille kan lita pa att en tjej man traffar (full?) pa krogen ater p-piller nar man inte kanner henne. Tycker definitivt inte att tjejen ar oskyldig heller, bada har lika stor del i det. Men kan inte halla med om att han blev lurad.

• Electric Lady

Håller med jinni, använd kondom!!

• Rama 38

Jag tycker Jinni pratar i nattmössan.......Det är väl skillnad på att hävda nåt sånt om spermerna och hävda att man använder skyddsmedel..

men kondom är ju alltid bra

• jinni

Det var mest en hypotetisk fraga, det ar ju ej sannolikt att han skulle havda det. Ville bara gora en jamforelse som visar att jag aldrig skulle lita pa en okand killes ord (exempelvis ifall det funnits p-piller for man). Det ar min kropp det "drabbar", ifall han ljuger. Killar borde tanka mer pa sigsjalva och anvanda kondom, sa slipper de sta och se ut som idioter och saga "ja men jag trodde...."

• Monn

Men om det händer i ett förhållande då? Tjejen säger att hon äter p-piller, men slutar med dem när hon känner för det och killen tror fortfarande att hon äter dem. Man måste ju ändå kunna lita på varandra i ett förhållande.

• Umebruden

För det första vill jag kommentera ett tidigare inlägg. Underhåll utgörs INTE av en viss procent av inkomsten, det ligger fast på 1173 kronor. Kan man av olika skäl inte betala detta belopp kan försäkringskassan gå in och hjälpa till med en del av summan.

Angående exemplet med killen som gick hem med tjejen som påstod att hon åt p-piller:
    Den killen var bra naiv.
    För det första att han litar på en tjej han aldrig träffat förut.
    För det andra för att han inte använde kondom. Jag tycker hela frågan om skydd verkar handla enbart om att förhindra graviditet.
    Men könssjukdomar då? Tjejen ifråga kunde rent teoretiskt ha haft hiv eller kondylom eller klamydia eller vad som helst utan att veta om det!

Det är en svår balansgång när det gäller beslutfrågan om en abort. Idag kan tjejer föda barn mot killens vilja och han blir tvungen att bli pappa mot sin vilja. Visst är det så. Men vad är alternativet? Vi har redan kommit fram till att det skulle vara fel om killen kunde tvinga tjejen att föda barnet eller göra abort mot hennes vilja.
    En s.k. ekonomisk abort för med sig andra etiska problem. Man kan säga att det skulle vara rättvist för föräldrarna, den som ville ha barnet betalar för det. Men har inte ett barn rätt till båda sina föräldrar? Och om pappan efter tio år vill få kontakt med sitt barn? Ska han då tvingas betala underhåll retroaktivt för tio år för att få den kontakten?
    Ska barnet behöva leva med att det står "fader okänd" och aldrig få veta vem pappan är? För om barnet vet kan ju barnet söka upp pappan och ta kontakt med honom, och då måste pappan avvisa sitt barn för att han inte vill betala underhåll... eller?

Jag tror det skulle bli väldigt komplicerat.

• Rama 38

Electric Lady

Jag tycker du ska respektera män som inte vill ha barn. Båda har ansvar för en graviditet och det är kvinnan som måste avgöra om hon vill behålla barnet eller inte. En man kan inte kräva att hon ska behålla barnet. Men problemet är att mannen har inget val om kvinnan bestämmer sig för att behålla barnet. Då måste han avstå från eget liv i 19 år. Kvinnan får barnbidrag, bostdsbidrag, udnershålslbidrag. Mannen får bara betala......udnershållsstöd, resor, kläder och leksaker till barnen osv. Det är kvinnan som avgör när mannen ska få träffa sina barn. Jag tycker att man måste se det från bådas perspektiv

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...