• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Kookai

Tänker inte lägga mig debatten utan föreslå att debatten om mannens rättigheter osv får en egen tråd på forumet. Såvitt jag förstår ville trådstartaren endast lufta sin besvikelse över att inte ha blivit gravid än och kanhända få lite sympati och stöd från oss andra här på forumet. Om Aima valde att få ett email då någon svarar på hennes inlägg har den stackars människan under loppet av en vecka fått snart 100 email som påminner henne om hur risigt hon mådde den där dagen för en vecka sen. Jag kan naturligtvis inte tala för henne men personligen skulle jag inte tycka att det var särskilt kul. Visa lite hänsyn och starta en ny tråd när det börjar gå lite "off topic".

• jinni

Bra ide Kookai. Tankte inte pa det dar med email. Sorry Aima, vad klumpigt....

• Electric Lady

Självklart skulle jag vilja ta hand om mitt barn, oavsett vad mina känslor för den andra föräldern är. Att hjälpa till ekonomiskt är ett minimum av engagemang. Att straffa barnet är inte bara snålt, utan egoistiskt och omänskligt.

Jag tycker att det är motiverat att kvinnor har större makt över reproduktionen än män av tre skäl:

eftersom någon måste ha den avgörande makten, delad makt är inte möjlig, eftersom det är kvinnor som i nästan alla fall tar hand om barnen och eftersom det är deras kropp och liv som påverkas och riskeras av en graviditet.

Män som inte vill betala underhåll och ta hand om sina barn är jordens avskum.

• Ejnie

Jo tillsammans med kvinnor som blir på smällen utan mannens medgivande... de är också rätt gräsliga.

• somnia

Jag vill bara inflika att "dagen-efter-pillret" Nor-Levo INTE är ett "abortpiller" utan ett akut-p-piller.

Nor-Levo kan förhindra befruktning, men inte avbryta en pågående graviditet. Det är inte heller fosterskadande på något sätt.

• MacGyver

"på smällen utan mannens medgivande"?

Är inte mannen själv ansvarig för att det inte blir några barn om han inte vill ha det?

Bl a pga det här gläder jag mig STORT till den dagen då p-piller för män blir lika vanligt som p-piller för kvinnor!

• Ejnie

MacGyver,

som jag skrivit ovan, jag har minst två manliga vänner som båda blivit pappor mot sin vilja genom att flickvännen sagt att hon ätit piller och sen slutat i smyg.

Jag vidhåller att det är svårt att hävda kondom i en relation där hon äter p-piller. Jag tror de flesta killar skulle applådera p-piller för män också, f.ö. finns de redan, men de säljs inte...

• MacGyver

Att p-piller för män inte kommit ut på marknaden är en lång diskussion för sig själv, men vi kan vara eniga i applåderna när/om de väl kommer.

Däremot skulle jag fortfarande vilja påstå att om man inte är ansvarig för varandras kroppar, så är man åtminstone ansvarig för sin egen. Om man är medveten om vad som kan hända om spermier når livmodern, så kan man inte bli "lurad" dit, genom att säga att man trodde att hon åt p-piller. P-piller är inte 100% så om man absolut inte vill ha barn så måste alternativet vara att inte alls ha sex.

• Ejnie

I en ideal värld så visst....

• Marianne A

vad säger ni om ett exempel jag läste i en tidning för ett antal år sedan. En kille och en tjej hade träffats på krogen. Han frågade; använder du skydd? Jaa, sa tjejen . Är det riktigt säkert, frågade killen. Javisst sa tjejen, det är säkert.

4 månader senare kontaktade hon killen och var gravid. Hon sa att hon litade på säkra perioder i menscykeln.

Oavett om p-piller är säkra eller inte visste tjejen mycket väl att killen undrade om hon åt p-piller. jag anser att han blev lurad.

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...