• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Electric Lady

Förstår verkligen att det kan kännas orättvist om man själv inte kan få barn och andra blir det av misstag.

Men det är ju ingen anledning att tvinga kvinnor att fortsätta oönskade graviditeter.

Eller att skuldbelägga de som gör abort.

• Chrisse

marian och Kaya!

Tack för era olika men ack så upplysande inlägg. Jag såg också programmet igår och blev mycket illa berörd. Må George Bush och Kristdemokrater med anhang aldrig få igenom sina kvinnokränkande planer på att stoppa fri abort. Visst, det var kanske inte detta tråden handlade om från början men det behöver sägas. Kvinnoförtryck är ute!

•  Kaya ,fd Marlie

Kvinnoförtryck är ute!
    George Bush är ute!
    Kristdemokraterna är ute!

Jag tror det viktigaste är respekt! Respekt gentemot kvinnan som verkligen känner att abort är det enda rätta.
    Men också att kvinnor som gör abort gör det med respekt till livet.
    Men det har jag svårt att tänka mig att man inte har.

• Electric Lady

Om nu någon skulle använda abort som preventivmedel, är det då bättre att tvinga henne att bli mamma? Som ett straff då eller?

• marian

Det är en annan sak jag funderar lite över... Vem vill använda abort som *preventivmedel*? Det kan medföra risker och det är emotionellt ansträngande. Det absurda i tanken att någon medvetet skulle tillåta sig själv att bli gravid för att "det finns ju alltid abort" är överväldigande. Jag tror definitivt inte att en sådan attityd dominerar hos kvinnor och flickor som gör abort, och jag tror defintivt inte att det är en sådan attityd som står för de ökande aborterna i landet. Min d-uppsatshandledare skrev sin doktorsavhandling om hur kön konstitueras vid abortingrepp och baserar sig på en mängd djupintervjuer. Och med den boken i bakhuvudet måste jag säga att jag tror att problemet ligger någon helt annan stans. Anna-Lydia analyserar till exempel attityden till preventivmedel, hur den förändras beroende på arten av det sexuella förhållandet (tillfälligt eller långvarigt) och hur användandet av olika sådana ändrar dynamiken i förhållandet. Och jag tror att det är där krutet måste läggas, snarare än i att förbjuda eller fördöma aborter.

Och olyckor händer alltid. Jag vet tjejer som har blivit gravida trots att de har gjort allt för att *inte* bli det. Någon gillade inte att kvinnor - och män, glömdes de bort? Har inte de att säga till om också? - gör abort därför att det inte "passar i deras liv". Jag kan ju inte själv påstå att inte heller jag skulle ha velat få barn med någon jag hade fyllesex med när jag var tjugoett och pluggade. Vad är alternativet? Att försöka abortera sig själv med en klädgalge (vilket kvinnor utan tillgång till fri abort har dött av), käka gift (vilket kvinnor utan tillgång till fri abort har dött av) eller gå till en illegal abortläkare som använder skitiga instrument (vilket kvinnor utan tillgång till fri abort har dött av)?

• Electric Lady

Marian - nej, männen har inget att säga till om vad det gäller abort. Det är kvinnans suveräna beslut.

• Ejnie

marian,

nej det var inte frågan om att förneka rätten till abort, jag menar att samhället attityd till sexualitet har gjort kvinnor slarvigare (och ja det är bådas anvsvar men det är tjejen som får problemet).

Jag har en väninna som blev gravid två gånger inom ett år med samma kille (de var inte tillsammans) båda gångerna på fyllan. Jag förstår verkligen varför hon gjorde aborterna, MEN det var kanske läge att reagera redan första gången... eller t o m inse att sex utan skydd leder till graviditeter rätt ofta, dvs ha lite bättre koll FÖRSTA gången.

Och - jag vill INTE ha hårdare lagstiftning!

• Electric Lady

Jaha, men det var väl bättre att hon gjorde abort än att hon fick föda ett oönskat och oplanerat barn?

• Ejnie

Electric Lady,

absolut! Jag tycker det var rätt beslut!MEN hur mycket bättre hade det inte vart om hon tänkt till _lite_ mer och faktiskt inte blivit på smällen alls....?
    Att hon helt enkelt besparat sig problemet?

Tycker det finns paralleller med spridningen av könssjukdomar - man vill helt enkelt inte tänka på att det skulle drabba en själv så man struntar i att skydda sig på ett bra sätt. [Och jag vet att det finns dem som har otur och blir gravida trots "hängslen och livrem", men det är också en minoritet, precis som de våldtagna.]

Jag vill absolut inte att man ska begränsa aborträtten, MEN jag tycker det är ett problem med så många aborter - tycker inte ni det alls???

• vinterflickan

Ingen annan än kvinnan själv kan veta om det ska göras abort eller inte. Tack och lov finns det fria aborter som utförs på ett säkert sätt i Sverige och det borde finnas över hela världen.

Jag kan också tycka att det är orättvist att de som inte vill ha barn blir gravida medan de som längtar ihjäl sig inte kan få barn men det är sånt livet är och det enda vi kan göra är att acceptera fakta och stötta båda parter så gott vi förmår.

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...