• Aima

Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...

Uch-känner att detta inlägg kommer att bli rörigt o osammanhängande....
    Idag då jag var på träningen så läste jag en skvallerblaska undertiden jag cyklade.Den handlade om abborter,abortpiller och att aborter ökat hos unga(?). Världen är bra orätvis.Här sitter unga tjejer som inget hellre vill än att bli av med det frö som så småningom är tänkt att bli ett barn.Sedan sitter andra (jag då bla) o bara önskar en graviditet som min högsta önskan.Jag kan inte bli gravid men vill så gärna.Dessa unga tjejer kan bli gravida men vill inte (inte just nu iallfall).Är det bara jag som tycker att livet är bra orätvist ibland?

• Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...
  • Kräftan

Om en kvinna & man lever i en osund relation & har oskyddat sex trots att mannen inte vill ha barn, tycker jag att han redan gjort sitt val. Det är inte barnets fel att mannen inte stått upp för sig själv & vad han vill. Barnet ska inte straffas. Både kvinnan & mannen har möjlighet att se till att inga oönskade barn blir till.

• Whack

Men kvinnan kan väl tacka nej till barnet genom att aldrig föda det och det är väl ganska långt ifrån barnets rätt.

Dessutom tycker jag det är mängder med kvinnor som gör abort för att ett barn inte skulle passa in i deras livstil.

Tror underhåll är 10-11% av lönen.

• Ejnie

Med samma resonemang kan man hävda att alla aborter som inte är resultat av övergrepp ska förbjudas eftersom i så fall alla kvinnor också måste ta konsekvenser av oskyddat s*x eller bristande funktíon hos preventivmedel eller för den delen att "han inte drog ut i tid".

Jag tolkar det som två alternativa versioner av världsbilder:
    - Kvinnor ska ha mer rättigheter än män vad gäller barns tillkomst och försörjning.
    - Kvinnor bör inte heller få göra aborter av andra skäl än övergrepp eller medicinska. Har man haft s*ex får man skylla sig själv...

• AnnaKajsa

Som sagt världen är orättvis, eftersom barnet växer i kvinnans kropp har hon mer att säga till om vad gäller barnets tillkomst (med gällande lagstiftning).

Vad gäller barnets försörjning står inte rättighetstvisten mellan mannen och kvinnan utan mannen och barnet! Och då måste väl ändå barnets rätt gå före?

• Ejnie

AnnaKajsa,

vaddå står mellan barnet och mannen??? Det står väl i högsta grad mellan kvinnan och mannen vem som försörjer ett barn???

• safety

Jag tycker faktiskt att Ejnies förslag om ekonomisk abort är ganska bra. Jag anser att man är två om att göra ett barn, två om att skydda sig, och två om att bestämma om barnet ska födas eller inte. Men det är på ett logiskt plan, känslan av att vara gravid och vilja ha barnet men fadern vägrar måste vara hemsk. Då kan man som kvinna välja barnet framför mannen, men tänk på det omvända. En man som vill ha barnet, men en kvinna som vägrar?

Det kan vi naturligtvis inte göra så mycket åt, man kan inte tvinga någon att föda barn, men jag tycker inte heller att man kan tvinga någon att bli pappa. Kan man inte tänka sig att bli far bör man ta ansvar för det och skydda sig, men det kan ju ändå gå snett. Man kan då välja att inte ha någon kontakt med barnet (= alla är förlorare, ingen vinnare), men måste ändå betala med underhållet.

Tänk er själva att betala i 18 år ekonomiskt och betala hela livet med dåligt samvete för det psykologiska övergrepp någon begått mot en (vilket jag anser att det är att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja).

• Kräftan

Tror på att ett barn som föds ska vara välkommet & önskat, m.a.o vill jag ha fri abort oavsett skäl. Nej, det är inte rätt att ta abort för att någon sket i el. glömde använda preventivmedel. Men hellre en abort i det fallet än att tvinga kvinnan att föda ett oönskat barn.

• Ejnie

Tack Safety, jag började känna mig lite ensam och missförstådd...

Kräftan skrev: "Men hellre en abort i det fallet än att tvinga kvinnan att föda ett oönskat barn". Ok, men mannen då - har han INGA rättigheter utan bara skyldigheter???

JAg upprepar tidigare inlägg - vilken bekänner du dig till?
    "Jag tolkar det som två alternativa versioner av världsbilder:
    - Kvinnor ska ha mer rättigheter än män vad gäller barns tillkomst och försörjning.
    - Kvinnor bör inte heller få göra aborter av andra skäl än övergrepp eller medicinska. Har man haft s*ex får man skylla sig själv... "

• AnnaKajsa

Ejnie! Jag hävdar fortfarande att rättighetstvisten står mellan barnets rätt att bli försörjd och mannens (eller kvinnans!) rätt att slippa försörja! Det står inte mellan mannen och kvinnan, de har samma plikter mot barnet men egentligen inga mot varandra.

• Ejnie

AnnaKajsa,

jo jag förstod det, men jag förstår inte resonemanget bakom. Ett barn som inte blir försörjt kan ju t.ex. adopteras bort till en annan vårdnadshavare - där kan ju barnet bara ställa krav på ATT bli försöjt inte av VEM.

Om modern väljer att föda ett barn som fadern inte vill ha kan hon stämma honom, men barnet kan väl inte göra det?? Eller?

Berätta hur du resonerar för jag förstår inte...

Svar på tråden Måste bara få säga min åsikt...abort o barn...