• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    Petraksa skrev 2014-01-29 07:50:09 följande:
    Filibustern: Jag förstår vad du menar! Min sambo vill inte alls prata om bröllopet. Han säger i princip bara att jaja det fixar du så bra så.. Visst brukar det vara jag som fixar allt om vi ska ha större fester osv då jag tycker att det är kul.
    Men lite engagemang från männens sida hade inte skadat ibland ;) 
    josefjun skrev 2014-01-29 08:23:41 följande:
    Petraksa skrev 2014-01-29 07:50:09 följande:
    Filibustern: Jag förstår vad du menar! Min sambo vill inte alls prata om bröllopet. Han säger i princip bara att jaja det fixar du så bra så.. Visst brukar det vara jag som fixar allt om vi ska ha större fester osv då jag tycker att det är kul.
    Men lite engagemang från männens sida hade inte skadat ibland ;) 
    Min sambo är likadan :( Jag försöker tvinga ur han någr tankar eller ideer men han säger bara "de fixar du så bra".. Blir toookig.. Vill att han ska komma med några egna åsikter ju.
    ja om han så ens sa det! han liksom bara "är det om bröllopet (irriterat)?". ja? "ja jag förstod väl det" och så försöker han hålla sig de få sekunder det tar att visa han nåt.. -.-

men än mer förbaskad blir JAG, när han någon gång kommer och "ja jag får då inge bestämma". NE DE E DÅ INT MITT FEL :P 

man får ju som känslan ibland att han inte VILL gifta sig.. =/ 
  • Petraksa
    filibustern skrev 2014-01-29 11:08:11 följande:
    Min sambo är likadan :( Jag försöker tvinga ur han någr tankar eller ideer men han säger bara "de fixar du så bra".. Blir toookig.. Vill att han ska komma med några egna åsikter ju.
    ja om han så ens sa det! han liksom bara "är det om bröllopet (irriterat)?". ja? "ja jag förstod väl det" och så försöker han hålla sig de få sekunder det tar att visa han nåt.. -.-

men än mer förbaskad blir JAG, när han någon gång kommer och "ja jag får då inge bestämma". NE DE E DÅ INT MITT FEL :P 

Vill gifta sig vill han säkert men tror inte att de här männen fattr riktigt hur mycket planering som ligger bakom!
    Min tror i princip att vi kan "fixa" allt månaden innan. Blir så matt ibland ;P 
  • camwic
    filibustern skrev 2014-01-29 11:08:11 följande:

Min är likadan (han har ändå varit gift så han borde förstå) jag tycker vi börjar köpa och bestämma nu så vi inte står med en jättekostnad och måste fixa allt nästa år på en-två månader. Jag kommer vara stressad nog. Men men... Det jag får till svar är ja men det kan vi väl bestämma sedan. Så ger honom förslag och de får han säga ja eller nej till. Och även varnat honom att nåde Gud om han kommer nästa år och säger något liknande som att han inte fått tyckt till alls, eller att det bara är mitt bröllop. 
  • Madicken

Hej brudar! Vi har inte satt nåt datum utan jag bara spanar lite och göttar mig i bröllopsvärlden! Solig 

Ser att ni diskuterar männens delaktighet i planerandet. 
    Min karl vill spara ihop en rejäl summa och sedan köra.
    Jag är tvärtemot övertygad om att det är bättre att köpa på sig saker till bröllopet lite då och då när man hittar nåt eller har några spänn över. Kan ju vara för att man är så ivrig och lycklig men min fråga är;
    Hur gör ni??
    Spara ihop summan eller göra inköp under resans gång?

• camwic
    Madicken skrev 2014-01-29 17:27:39 följande:
    Hej brudar! Vi har inte satt nåt datum utan jag bara spanar lite och göttar mig i bröllopsvärlden! Solig 

Jag är tvärtemot övertygad om att det är bättre att köpa på sig saker till bröllopet lite då och då när man hittar nåt eller har några spänn över. Kan ju vara för att man är så ivrig och lycklig men min fråga är;
    Hur gör ni??
    Vi har en budget, bestämt färgtema och på ett ungefär på vad vi ska ha. Sedan så köper vi lite allt eftersom, det vi behöver ha, så bockar vi av, skriver in i budget och så. Eftersom vi har nästan två år kvar så kan vi ta det lugnt och köpa när det är bra pris, leta via e-bay osv (vi ska göra inbjudningskorten själva hittar inget i vår stil). Samma med dukar, kom på att vi köper billiga lakan från ikea som vi klipper sönder och broderar på samma mönster som vi har på inbjudningskorten så får vi snygga löpare som vi definintivt är ensamma om för en billig peng. Tänkte även köra vita lakan som duk. 
  • josefjun

Hur gör ni??
    Vi sparar lite, men köper på oss om vi hittar. Eftersom vi vet eller ja, jag vet hur ag vill ha det så köper jag om vi hittar.. Kommer liksom försöka sprida ut kostnaderna :)
  • josefjun

Hjälp mig lite, ska åka och kolla på stället där jag vill ha vigsel och fest nästa helg. 
    Men vad ska ja tänka på när jag är där? Frågor och så?

• filibustern

Hur gör ni??
    jag (då jag är den ende som bryr mig just nu haha) tänker mer på att sprida ut kostnaderna. då märks det inte lika mycket i plånboken :P men vi har ju en budget att gå efter, dock lär den vara svår att hålla haha! tyvärr sparar vi inte så mycket just nu, då fästmannen är arbetslös och jag just fått en anställning, så vi har inte haft så mycket att spara av. men nu hoppas vi att det vänder^^
  • Milly

Hej! Är ny här på tråden.. Tanken är att jag och festmannen ska gifta oss någon gång i augusti 2015.. Tanken är att vi ska vara 50 pers på middagen och sedan bjuda ca 50 pers till på kvällen och då ha en lätt buffé för alla.. Har varit o kollat på lokal med det är ju så svårt att bestämma sig.. Är det någon som har bestämt sig för partytält? Behöver hjälp i denna djungel! Josefjun - jag hade frågat om hur ett bröllop brukar gå till och hur andra brukar göra med placering, dukning dans m.m. Du kanske också kan fråga om de har en mejl adress till någon som tidigare haft sitt bröllop där? Risk för att Vera som en stanker dock.. Jag vet att det är långt kvar men hur ser era budgetar ut än så länge? Vad tänker ni lägga mest på? Är det nått ni tänker spara in på? Har gjort en " grov" budget och försökt lägga lite i överkant, kommer då upp till 180 000 med resa.. Det är ju väldigt mycket pengar.. Någon som vet vart ni ska åka på smekmånad?

• filibustern
    Milly skrev 2014-01-29 19:17:19 följande:
    Hej! Är ny här på tråden.. Tanken är att jag och festmannen ska gifta oss någon gång i augusti 2015.. Tanken är att vi ska vara 50 pers på middagen och sedan bjuda ca 50 pers till på kvällen och då ha en lätt buffé för alla.. Har varit o kollat på lokal med det är ju så svårt att bestämma sig.. Är det någon som har bestämt sig för partytält? Behöver hjälp i denna djungel! Josefjun - jag hade frågat om hur ett bröllop brukar gå till och hur andra brukar göra med placering, dukning dans m.m. Du kanske också kan fråga om de har en mejl adress till någon som tidigare haft sitt bröllop där? Risk för att Vera som en stanker dock.. Jag vet att det är långt kvar men hur ser era budgetar ut än så länge? Vad tänker ni lägga mest på? Är det nått ni tänker spara in på? Har gjort en " grov" budget och försökt lägga lite i överkant, kommer då upp till 180 000 med resa.. Det är ju väldigt mycket pengar.. Någon som vet vart ni ska åka på smekmånad?
    välkommen! :D 
    vi har en budget på ca 30 000. 36 pers i gästlistan för tillfället. det vi lägger mest på är nog fotograf (ca 5000)min vigselring( 10 000) och maten (kanske typ 6000 exkl. dryck) vi sparade in mycket på min klänning, då jag köpte den begagnat för 1000kr. kostymen har karln redan. det enda är väl någon sorts väst och slips som vi köper in. men det kostar typ 500kr på en sida jag hittat. 

men vi kommer nog spräcka budget :P det är så svårt att veta vad allt ska kosta tycker jag. i alla fall gällande vissa saker.
    speciellt när vi ska beställa från etsy. tullavgifter och sånt ökar ju på.  
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!