• Polkadot

Rockabilly/50-tal?

Någon mer här som ska ha ett bröllop/bröllopsfest med tema rockabilly/50-tal?

Hittar bara gamla inlägg/trådar, så jag hoppas få nya diskussioner med samma tema. Vore kul att få lite tips på dekorationer och bra ideér!

Någon?

• Svar på tråden Rockabilly/50-tal?
  • 737dagar

Marione- låter som att vi har väldigt lika mat planerad :) kul!! Min efterrättsbuffé består av: oreo mudcake, två sorters cupcakes, en äppelpaj, Marianne brownies, cakepops, keylimepie och en svartvinbärsmoussetårta. Allt bakat av mig :)

• Marione

Nu har jag ett år kvar tills dess att vi ska gifta oss men eftersom jag älskar att planera så är huvuddragen redan klara. Jag har tänkt mig minicupcakes i 3-4 olika smaker, cake-pops i ett par färger och smaker, äppel- och blåbärspajer som är täckta (lite mer amerikanskt än smulpaj för mig), cheescake i två smaker samt en stor chokladtårta. Vi kommer senare under kvällen att skära bröllopstårtan som ska vara två stycken - en blå och en rosa som ska matcha. Detta för att det inte ska behöva bli så stor våningstårta som jag känner är svår att förvara. Hur många kommer ni att vara på ert bröllop? Jag tror att vi hamnar runt 65 personer totalt inkl barn.

• 737dagar
    Marione skrev 2013-06-28 07:38:29 följande:
    Nu har jag ett år kvar tills dess att vi ska gifta oss men eftersom jag älskar att planera så är huvuddragen redan klara. Jag har tänkt mig minicupcakes i 3-4 olika smaker, cake-pops i ett par färger och smaker, äppel- och blåbärspajer som är täckta (lite mer amerikanskt än smulpaj för mig), cheescake i två smaker samt en stor chokladtårta. Vi kommer senare under kvällen att skära bröllopstårtan som ska vara två stycken - en blå och en rosa som ska matcha. Detta för att det inte ska behöva bli så stor våningstårta som jag känner är svår att förvara. Hur många kommer ni att vara på ert bröllop? Jag tror att vi hamnar runt 65 personer totalt inkl barn.
    Vi blir 67 personer :) Inga barn. Vi ska inte ha någon traditionell bröllopstårta utan det blir efterrättsbuffé och så ska vi ha godisbuffé.
    Förrätten blir räkcocktail och huvudrätten hamburgare och coleslaw ^^ Kommer bli grymt!

Har du nåt bra recept på en täckt paj? De jag provat har inte blivit bra, så jag är också på jakt efter en sån. Smulpaj är en vardagsefterrätt för mig :P
  • Marione

Jag har ett bra recept. Kan försöka hitta det och lägga in det senare. För mig är också smulpaj mer vanlig fika, medans en täckt paj känns mer lyxig. Godisbuffé tror jag att vi med ska ha, dels lite hemmagjort och dels lite halvlyxigare prallner, kanske ger mig på att baka även de själv. Man ska ju ha tid med allt :)   Hur ska ni göra med hamburgarna? Vi funderar på att göra flera olika varianter, dels vanliga, sedan älg och sen kanske ngn som är mkt kryddad, tex texas chili och ett vegetariskt alternativ. TAnken är att de ska göras innnan och frysas för att sedan grillas på plats.

• 737dagar
    Marione skrev 2013-06-28 14:41:55 följande:
    Jag har ett bra recept. Kan försöka hitta det och lägga in det senare. För mig är också smulpaj mer vanlig fika, medans en täckt paj känns mer lyxig. Godisbuffé tror jag att vi med ska ha, dels lite hemmagjort och dels lite halvlyxigare prallner, kanske ger mig på att baka även de själv. Man ska ju ha tid med allt :)   Hur ska ni göra med hamburgarna? Vi funderar på att göra flera olika varianter, dels vanliga, sedan älg och sen kanske ngn som är mkt kryddad, tex texas chili och ett vegetariskt alternativ. TAnken är att de ska göras innnan och frysas för att sedan grillas på plats.
    Vi ska bara ha en sort med kött och ett veganskt alternativ. De görs dagen innan och grillas på plats. Vi gör allt själv så vi vill inte krångla till det allt för mycket, det finns alldeles tillräckligt att tänka på. Det är bara en månad kvar till vårat bröllop och jag håller på får lite panik över hur mycket det är kvar att göra.. och då har jag ändå hållt på mycket sen november..
  • Marione

Då förstår jag att det börjar kännas nervöst. Ska försöka lägga upp receptet till dig imorgon, söndag. Idag har varit helt sjukt stressig trots att jag inte riktigt gjort ngt. Ibland blir det bara så. Vad spännande ändå att det snart är dags för er och jag vill gärna se bilder efteråt. Hur ska ni göra med grillningen av hamburgarna, vi känner att det är lättare om de är frysta (kan göras långt i förväg) efersom de kommer att bli enklare att grilla då eftersom vi inte kommer att behöva halster heller. 

• MsChevy

Har just avnjutit en hel vecka på Power Meet och guuuu va mycket kul jag hittade på marknaden (synd man inte hade så mycket pengar bara Obestämd)  Men massa idéer o kontakter fick jag iaf med mig. Hitade dessutom klänningar till brudtärnorna och bäst av allt är att eftersom de är lika lost in the 50´s som jag är, så behöver jag inte betala hela klänningarna åt dom, utan de får bidrag eftersom de kan använda klänningarna efteråt oxå. Så snart bär det av till Sweet Poison i Örebro med tjejerna o shoppar loss Solig 

• 737dagar

Jag har panik med mitt hår!! Vad fan gör man av hår som går till ovanför axlarna när man ska ha en birdcage veil?

• MsChevy
    737dagar skrev 2013-07-14 03:57:20 följande:
    Jag har panik med mitt hår!! Vad fan gör man av hår som går till ovanför axlarna när man ska ha en birdcage veil?
    Det finns massa frisyrer till ditt hår! Rulla upp lockar med hårspolar kvällen innan o fäst med hårnålar. Dra det åt sidan i bullig knut, snebena o voila! klart! Solig

• 737dagar
    MsChevy skrev 2013-07-14 10:27:03 följande:
    Det finns massa frisyrer till ditt hår! Rulla upp lockar med hårspolar kvällen innan o fäst med hårnålar. Dra det åt sidan i bullig knut, snebena o voila! klart! Solig

Tack för bilderna :) Har inte hår nog att få till en snygg knut, men förhoppningsvis lyckas hon få till nåt iaf.
    9 dagar kvar.. fy fan.
Svar på tråden Rockabilly/50-tal?