• Tokig

HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.

Snälla hjälp mig.

Sitter här med två klänningar och jag vet inte vilken jag ska lämna till sömmerskan för justering.

Den första 1) är tyngre. Behöver justeras över bysten och jg skulle behöva mer urringning. Just nu tycker jag det känns lite tantigt. Skulle också behöva ett nytt band eftersom detta inte riktigt går att knyta snyggt.

Den andra 2) är lättare. Sitter bättre men behöver finpoleras. Det är överflödig spets som behöver klippas bort och lite så. Det syns att den är uppsydd väldigt fort. Finsnitsen har inte riktigt hunnits med. Släpet faller inte lika snyggt som på 1) och den genomskinliga spetsen i ryggen är inte lika djupt ner som 1).

Snälla hjälp. Behöver all feed-back jag kan få för att kunna ta detta beslutet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 12:24
    Jag kunde tyvärr inte ladda upp mer en 1 bild i taget så det blev ett gäng inlägg. Det är inte jättebra kvalitet och 2) är inte knäppt hela vägen upp i ryggen.

Men frågan är framförallt. Vilken tror ni har mest potential för justering?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.
  • daniiel
    Tokig skrev 2012-09-11 14:02:13 följande:
    Ok, jag har en kanske jättekorkad fråga till. Finns det underkjolar i ivory eller har man den i vit eller hur gör man?
    Det finns underkjolar i alla möjliga färger, men överlag är underkjolarna vita. De man beställer på tex ebay osv, alltså "vanliga" underkjolar, är vita. Det är dock inget som syns alls ju, så det spelar rent ingen roll även om klänningen är ivory :)
  • JOOL 09

Ebay klänningen är finare på och det ser ut som om den andra behöver mer jobb framför allt över bysten, och som du säger den behöver mer urringning....

Sen tycker jag ju att ryggen med dom klädda knapparna och släpet är såå fint på "Johannaklänningen" :) men i det här läget så tycker jag att 2:an sitter bättre!!  Vilket sätter enorma griller i mitt lilla huvud ;)

• Tokig
    JOOL 09 skrev 2012-09-11 14:07:34 följande:
    Ebay klänningen är finare på och det ser ut som om den andra behöver mer jobb framför allt över bysten, och som du säger den behöver mer urringning....

Sen tycker jag ju att ryggen med dom klädda knapparna och släpet är såå fint på "Johannaklänningen" :) men i det här läget så tycker jag att 2:an sitter bättre!! Vilket sätter enorma griller i mitt lilla huvud ;)
    Ryggen på E-bayklänningen är också stängd med klädda knappar. Men den genomskinliga spetsen går bara ner till bandet. Alltså högre upp än "Johannaklänningen". Men annars är det samma princip där bak.
  • JOOL 09

Ska bli kul att se en bild på den "ryggen" med :)

• Sofiiiz

Klänning nr 2 helt klart!
    Och håller med att du ska ha en underkjol till. Blev jättestor skillnad när jag provade ut min klänning när man fick på en underkjol.

De går att hyra på bröllopsbutiker om du inte vill köpa. Så kan du prova ut vilken typ av underkjol du behöver på en gång!

• Tokig

2) är inte "för mycket" då? Ville ju ha en cool, lite vintageklänning. Ska ju ha, flor, röda läppar osv till!

• Chicita

Jag går emot strömmen och säger nr1

Jag tycker att spetsen är finare på ettan, nr 2 känns lite mer "polyesteraktig" för mig.
    Dessutom ser det ut som om det är en skarv ungefär mitt på kjolsdelen i spetsen på tvåan.
    Tvåan gör dig lite fyrkantigare och tar bort midjan för dig.

Men jag tycker inte att du behöver bandet i midjan på ettan.

Båda klänningarna behöver justeras över bysten.
    Att ta av en bit i överkant på "underklänningen" på ettan kommer göra stor skillnad, och det ska inte vara särskilt svårt för en duktig sömmerska att fixa. Om den sen justeras i bredd (axelbredd alltså) och ärmen flyttas in lite så kommer det att göra stor skillnad.

Men som sagt, det som gör skillnad för mig och gör att jag tycker att det är värt att lägga lite jobb på - är att spetsen ser ut att vara i bättre kvalité på ettan.

När det gäller underkjol så har daniiel bra koll som alltid. Så jag håller bara med henne där Glad 

• Tokig
    Chicita skrev 2012-09-11 19:51:20 följande:
    Jag går emot strömmen och säger nr1

Tack, som vanligt kommer du med kloka råd och iaktagelser.

Jag tror det är lätt att luras av att 2) sitter mycket bättre. Den kändes ju bättre på också. Men det är ju säkert pga passformen.

Jag har ju som sagt tid hos en sömmerska som är heltidsanställd hos en brudbutik här i stan, så jag hoppas att hon är skicklig.

På 1) så behövs undertyget minskas och sen tycker jag att urringen behöver "breddas". Det vet jag inte om det går över huvudtaget. Men just nu är det lite för lite hud. Jag tycker också att det är synd att det är knappar hela vägen ner i släpet men det är ju för att dölja en skarv så det går ju tyvärr inte att göra något åt. Bandet tycker jag faktiskt är fint. Den känns "ofärdig" utan det.

2) är precis som du säger "blankare", mer polyester. Men den sitter väldigt fint. Det är synd att det inte är mer ärm och det genomskinliga i ryggen går inte så långt ner. Men det är en finare urringning och som sagt den sitter bättre, känns lättare.

Jag har beställt hem båda de underkjolar som Daniiel föreslog,

Tror du att det blir bättre med en underkjol på 1) också eller klarar jag den utan underkjol?

Åhhhh att detta ska vara så svårt.

Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.