• Tokig

HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.

Snälla hjälp mig.

Sitter här med två klänningar och jag vet inte vilken jag ska lämna till sömmerskan för justering.

Den första 1) är tyngre. Behöver justeras över bysten och jg skulle behöva mer urringning. Just nu tycker jag det känns lite tantigt. Skulle också behöva ett nytt band eftersom detta inte riktigt går att knyta snyggt.

Den andra 2) är lättare. Sitter bättre men behöver finpoleras. Det är överflödig spets som behöver klippas bort och lite så. Det syns att den är uppsydd väldigt fort. Finsnitsen har inte riktigt hunnits med. Släpet faller inte lika snyggt som på 1) och den genomskinliga spetsen i ryggen är inte lika djupt ner som 1).

Snälla hjälp. Behöver all feed-back jag kan få för att kunna ta detta beslutet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 12:24
    Jag kunde tyvärr inte ladda upp mer en 1 bild i taget så det blev ett gäng inlägg. Det är inte jättebra kvalitet och 2) är inte knäppt hela vägen upp i ryggen.

Men frågan är framförallt. Vilken tror ni har mest potential för justering?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.
  • smulan8118

Håller med, absolut nr 2!
    Ettan verkar behövas fixas till mera, den ser lite stor ut på dig. Då är tvåan mer smickarande för dig. Tycker jag... 

• Tokig
    daniiel skrev 2012-09-11 12:50:11 följande:
    Jag tycker klänningen blev väldigt bra och jag vill också ha en sån! haha Vad var det du betalade för den? Visst var det ganska billig? Bra köp tycker jag :) Hur ser den ut i ryggen? Har den också knappar och spets?

Oj, jadu... vad tänker jag på för underkjol :P Något sånt här kanske www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-len... och sedan hade jag sytt på några lager tyll längst ner bak för att göra ett litet släp på underkjol som hjälp för släpet på klänningen.

Alternativt den här "mermaid style 1" med släp www.ebay.com/itm/Wedding-Petticoat-3-hoop-A-l...

Ja, den var galet billig, betalade £ 89 totalt, alltså typ 900 kr. Så det är klart att det inte är fransk spets direkt :) Och jag budade hem den den 28/8 så det är gått sjukt fort också.Har inga problem med att lägga lite pengar på att rätta till felen hos en sömmerska.

Vilken underkjol tror du mest på? Är helt rookie i underkjolsvärlden. Vill inte att de ska kännas puffigt.

• Tokig

Och ja, knappar och spets i ryggen. Genomskinligt ner till bandet. Ska ta en bild när M2B kommer hem.

• daniiel
    Tokig skrev 2012-09-11 12:55:47 följande:

Ja, den var galet billig, betalade £ 89 totalt, alltså typ 900 kr. Så det är klart att det inte är fransk spets direkt :) Och jag budade hem den den 28/8 så det är gått sjukt fort också.Har inga problem med att lägga lite pengar på att rätta till felen hos en sömmerska.

Vilken underkjol tror du mest på? Är helt rookie i underkjolsvärlden. Vill inte att de ska kännas puffigt.

Tokig skrev 2012-09-11 12:56:57 följande:
    Och ja, knappar och spets i ryggen. Genomskinligt ner till bandet. Ska ta en bild när M2B kommer hem.
    Det låter som att den är fin i ryggen ändå :) Och ja, snabbt och billigt.. för att vara så snabbt och billigt är ju klänningen en ren dröm :) Jag tror att efter du haft den hos en sömmerska och fixat till den lite, så kommer den bara se ännu bättre ut. Axelbanden är riktigt snygga!

Båda underkjolarna kan absolut funka bra, det beror lite på hur du vill att släpet ska se ut. Ingen av underkjolarna kommer göra klänningen puffig och fördelen med båda underkjolarna är att de har ställbara ringar. Du kan alltså själv pröva dig fram till den vidd du tycker är finast och passar klänningen bäst.

Här jag jag snabbritat (om du tänker från knäet och neråt) ungefär den skillnad som blir.

1. Är som klänningen ser ut utan underkjol. Ganska rakt fall och släpet ligger platt efter golvet.
    2. Är som med underkjolen utan släp. Den ger mer vidd i kjolen och därmed något bättre fall på släpet, men det ligger fortfarande ganska platt efter golvet.
    3. Är som med underkjolen med släp. Den ger vidd i kjolen och ett "lyft" åt släpet så det inte ligger platt efter golvet, utan får en fin lite fylligare linje.

Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar :P Vidden kan du ju sedan som sagt ställa in själv med hjälp av ringarna och pröva dig fram :)
  • Tokig
    daniiel skrev 2012-09-11 13:25:28 följande:
    Tokig skrev 2012-09-11 12:56:57 följande:
    Här jag jag snabbritat (om du tänker från knäet och neråt) ungefär den skillnad som blir.

1. Är som klänningen ser ut utan underkjol. Ganska rakt fall och släpet ligger platt efter golvet.
    2. Är som med underkjolen utan släp. Den ger mer vidd i kjolen och därmed något bättre fall på släpet, men det ligger fortfarande ganska platt efter golvet.
    3. Är som med underkjolen med släp. Den ger vidd i kjolen och ett "lyft" åt släpet så det inte ligger platt efter golvet, utan får en fin lite fylligare linje.

Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar :P Vidden kan du ju sedan som sagt ställa in själv med hjälp av ringarna och pröva dig fram :)

Du är ju fantastisk!

Underkjol för dummies... precis vad jag behövde :)

Ger båda kjolarna som du gav förslag på effekten som du ritat?

• daniiel
    Tokig skrev 2012-09-11 13:35:19 följande:

Du är ju fantastisk!

Underkjol för dummies... precis vad jag behövde :)

Ger båda kjolarna som du gav förslag på effekten som du ritat?

Haha underkjol för dummies.. den var bra :)

Underkjolen på LITB (den utan släp, första länken) ger ungefär samma effekt som bild nr 2 och underkjolen på Ebay (den med släp, andra länken) som bild nr 3.
  • Tokig
    daniiel skrev 2012-09-11 13:48:30 följande:
    Haha underkjol för dummies.. den var bra :)

Underkjolen på LITB (den utan släp, första länken) ger ungefär samma effekt som bild nr 2 och underkjolen på Ebay (den med släp, andra länken) som bild nr 3.
    Vad tror du? Spontant känns trean lite "puffig".
  • Tokig

Eller är jag fånig?

Ska man gå all-in en sån dag och faktiskt tillåta sig att vara lite puffig?

• daniiel
    Tokig skrev 2012-09-11 13:50:05 följande:
    Vad tror du? Spontant känns trean lite "puffig".
    Inget är bättre eller sämre, utan det är mer vad man föredrar. Fördelen om du väljer trean, är ju att du har möjligheten att få ett lite "puffigare" släp om du vill. Skulle du tycka ett det blir alldeles för puffigt, så går ringarna att plocka ur helt och då får du ju ett mkt plattare fall så att säga.

Ungefär den här effekten får du med underkjolen som har släp.

• Tokig

Ok, jag har en kanske jättekorkad fråga till. Finns det underkjolar i ivory eller har man den i vit eller hur gör man?

Svar på tråden HJÄLP!!! Vilken ska jag välja? Har två alternativ.