• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • stormhelen

.....intressant dag igår.

Vi hade över min m2b:s bror igår pålite middag och tv-spels kväll.

Vi passade då på att visa honom våra vigselringar. När han då satt och studerade ringarna och läste graveringen så frågade han "ska det vara olika datum på dem?"

Vi kollar då ringarna och upptäker att de i min ring har graverat in fel datum. Så idag fick vi åka in till affären och be dem ändra det. Vilket givetvis inte var några problem.

Men lite segt var det allt. =P

• FrökenMäkelä
    stormhelen skrev 2013-02-17 15:42:45 följande:

Vi passade då på att visa honom våra vigselringar. När han då satt och studerade ringarna och läste graveringen så frågade han "ska det vara olika datum på dem?"

Vi kollar då ringarna och upptäker att de i min ring har graverat in fel datum. Så idag fick vi åka in till affären och be dem ändra det. Vilket givetvis inte var några problem.

Gud vad irriterande! Hoppas de kompenserar er med något för deras misstag.
  • stormhelen

Tur att vi köpte ringarna tidigt så att det inte var bara nån månad innan bröllopet. Men ja, lite smått irriterande. Men men. =P

Jag tror inte de kompenserar det lät inte så, men jag tror inte vi behöver betala något för att de ska ändra. Annars blir man ju lite paff i så fall.

Vi får väll reda på hur det blir när ringarna är klara. et skulle ta ca en vecka.

• PimPim83
    stormhelen skrev 2013-02-17 15:42:45 följande:

Vilken tur att han upptäckte det! Och att ni var så tidigt ute med ringarna. När vi hämtat ut våra förlovningsringar upptäckte jag att min ring hade fel kupning. Skulle ha en halvkupad ring och fick en kupad. Har hört om andra som fått fel årtal graverade. Verkar tyvärr inte helt ovanligt...

Jag funderar på att beställa vigselring till mig snart så att man har gott om tid på sig att rätta till eventuella fel. Man vill ju slippa fel på ringen nära inpå bröllopet, känns som man kommer ha nog med stress ändå. ;)
  • stormhelen
    PimPim83 skrev 2013-02-17 18:47:38 följande:
    Vilken tur att han upptäckte det! Och att ni var så tidigt ute med ringarna. När vi hämtat ut våra förlovningsringar upptäckte jag att min ring hade fel kupning. Skulle ha en halvkupad ring och fick en kupad. Har hört om andra som fått fel årtal graverade. Verkar tyvärr inte helt ovanligt...

Jag funderar på att beställa vigselring till mig snart så att man har gott om tid på sig att rätta till eventuella fel. Man vill ju slippa fel på ringen nära inpå bröllopet, känns som man kommer ha nog med stress ändå. ;)

Ja, det var super bra att han upptäkte det. =D

Det kan nog vara bra att beställa ring så fort du hittar någon du gillar, för då har man ju tid med missöden. Det är ju som du säger att man antagligen kommer ha nog mycket att göra när det börjar närma sig - något som många inte riktigt tycks förstå. Många tror att vi har hela bröllopet klart nu. Visst vi har klart många av de stora sakerna som lokal, kyrka, fotograf, ringar (nästan), min utstyrsel.

Men allt annat är ju kvar. Det är ju hur mycket som helst!

Vi har tex inte gjort klart inbjudningskorten än, och de ska skickas inte nu på måndag men måndagen därpå.

Det tar ju lite tid att pyssla ihop dem.

• PimPim83
    stormhelen skrev 2013-02-17 18:55:40 följande:

Ja, det var super bra att han upptäkte det. =D

Det kan nog vara bra att beställa ring så fort du hittar någon du gillar, för då har man ju tid med missöden. Det är ju som du säger att man antagligen kommer ha nog mycket att göra när det börjar närma sig - något som många inte riktigt tycks förstå. Många tror att vi har hela bröllopet klart nu. Visst vi har klart många av de stora sakerna som lokal, kyrka, fotograf, ringar (nästan), min utstyrsel.

Men allt annat är ju kvar. Det är ju hur mycket som helst!

Vi har tex inte gjort klart inbjudningskorten än, och de ska skickas inte nu på måndag men måndagen därpå.

Det tar ju lite tid att pyssla ihop dem.

Jag vet redan nu ungefär vad jag ska ha för ring så det är, som du säger, kanske lika bra att ordna med ringen så man har det gjort. Jag ska troligtvis "bara" ha en slät guldring som vigselring. Har en förlovningsring med stenar i.
  • emelieparstam
    stormhelen skrev 2013-02-17 01:26:20 följande:

Men guuuuuuud va träligt!

Vilken tur att du hade god framförhållning med din klänning iaf. Då har man ju "tid" med sådana här missöden. Man hinner få hem rätt klänning innan bröllopet. Det finns sina fördelar att vara ute i god tid.

Skönt att du inte behöver vänta allt för länge. =)

Min klänning blir klar/ skickas till butiken i månadskiftet mars-april.

Härligt att du har hittat dina tärnklänningar. =D

Vilken färg ska de ha? Hur ser de ut?

Ja man är glad att man är ute i god tid.

De ska ha Marinblåa klänningar  =)  Så vi får hoppas dem gillar dem när de ska prova dem, en tjej provar en i affären och dem andra 2 ska prova på bröllopsmässan =)

Jag ska försöka skicka bild så du får se, men inte den bästa bilden.. hehe
  • FrökenMäkelä

Hur långt har ni kommit i planeringen? Jag känner att det kanske är dags att börja tänka på bordsplacering och hur dukning ska se ut och andra småsaker.

Vi har färdigt

Kyrka - två psalmer. Bröllopsbubblor och påsar till ris.

Fotograf - vann en Musikhjälpen auktion så har tillgång till heldagsfotograf :)

Bil - som hämtar upp mig till kyrkan och som är med vid fotografering och sen kör oss till festlokalen. Behöver ev. boka 1timme då det bara ingick 2timmar i priset.

Festlokalen är bokad. Skulle behöva komma dit för mäta så vi vet hur vi kan placera borden på ett trevligt sätt.

Barnens kläder är färdiga - skor till sonen saknas och ev. behöver köpa nya till dottern.

Min klänning, skor, bolero, vigsel ring, beställt klämmor till håruppsättning. - Har ej kollat frisör och makeup, naglar.

Tror jag har bestämt hur bukett ska se ut men vill gärna att dukningens blommor går i samma tema men vet inte vad det finns för vaser att tillgå i lokalen. Vill gärna ha någon "centerpice" vid vårt bord. Kommer inte ha traditionellt sittande.

Inbjudningskorten är färdig pysslade, de finska är postade men de svenska väntar vi till våren med.

Dryck hämtas från Tyskland har inte räknat färdigt på mängden, maten är inte bestämd och inte tårta heller. Blir nog från ICA maxi. Praliner till favorboxarna är inte klart.

Bandet är bokat - men då vi inte vet hur de låter och vet riktigt vad de spelar för sorts musik så känns det lite så där. Positiva är att de kan både finska, svenska och engelska. Vi är sugna på någon sorts underhållning men vad ska man ha då, tips någon?

Vi ska ha thumbprint istället för gästbok :) Denna är tänkt att gästerna ska göra i väntan på oss. Vi fotograferas efter vigseln. De kommer få bål och snittar under denna tiden men kanske behövs mer underhållning? Kanske en tipsrunda i byn vi bor i så de får röra på sig lite, men alla känner ju oss inte så väl så de kan svara på frågor om oss.

Känner lite småstress för när våren/sommaren kommer att hur vi ska hinna fixa allt då vi har ett hus som vi håller på och göra vid som vi måste göra i sommar så kommer inte finnas så mycket tid till bröllopsplanering då.

Sorry för långt inlägg

• stormhelen

Då ska vi se... Det vi har fixat är nu.

Kyrkan Lokalen Fotografen Ringarna Min klänning (den har dock ännu inte kommit utan håller på att sys upp) Smycken (örhängen, hårsmycke) Skor till mig Brudäska Bokat in frisör och make up. (dock på två ställen har inte helt bestämt mig än) Gjort en hemsida för gästerna att besöka där de finner info om bröllopet Gjort en önskelista (digital) Ordnat med en present kordinator (hon är ansvarig om gästerna har frågor osv) Toastmaster är fixat Brudtärnor och marsalk också givetvis

Det vi har bestämt men inte fixat än:

Inbjudningskorten (ska fixa klart dem i helgen och posta dem på måndag) Veteranbil. (Går inte att boka förens tidigast nästa månad) M2b:s kostym (vi ska låta sy upp en kostym åt honom) Skor till brudgum Bröllopstårta (Chokladfabriken den beställer vi ca 2-3 månader innan bröllopet) Festprogram sagobok som jag ska (håller på att) rita och skriva om hur vi träffades fram tills då att vi säger JA i kyrkan. Fixa med musik (blir spotify)

Det vi har kvar att fixa är MASSOR: ;)

Fastställa mat och dryk (ska ha möte med dem månadskiftet maj/juni) Bordsplacering (gör vi när vi fått in OSA:t) Fixa med florist .... etc

Jag kommer inte ihåg allt så här på rak arm. Men som sagt så är det mycket kvar. =P

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!