• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • Oniq

Skumt troll i sådana fall, eller så är det bara jag som inte stör mig så mycket på det hela ;)

TS frågade och fick svar. Hon verkar visserligen inte gilla svaren hon fick, men i övrigt är väl saken avklarad?

De fick de bröllop de ville ha och trots att de hade möjligheten att lägga mer pengar på det så ansåg de att det inte behövdes och därför ställer hon sig frågande till varför någon skulle vilja ha mer (lägga mer pengar) än så.

Kanske inte den mest vidöppna synen på situationen jag stött på, men samtidigt så har attityden mot TS ibland varit lite hårdare än nödvändigt ;)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita

Troll brukar inte hålla till i andra trådar och diskutera på ett trevligt sätt, vilket TS har gjort.

Jag undrar fortfarande vad TS faktiskt menade för jag vill gärna svara om jag kan, det är ju därför jag svarar i en tråd för att bidra med min eventuella erfarenhet / kunskap och syn på saken.
    Inte för att vara dum och trycka ner någon.

Jag trodde att jag svarade på frågan, men det har jag uppenbarligen inte gjort och om det är mitt fel för jag har tolkat TS felaktigt eller om det är hon som inte har förklarat rätt, kan diskuteras i all evighet.
    Men hur som helst så tycker jag att vi kan lägga ner troll-spekulationerna. 

• passionsblomman

Problemet med den här tråden kan utan vidare härledas till det faktum att en mycket stor del av alla frågor som ställs-inte bara på BT, utan helt allmänt-inte alls är frågor, utan åsikter och synpunkter. Man vill således egentligen inte alls ha några svar i syfte att hjälpa en ur ens aningslöshet, utan man vill helt enkelt få sagt vad man själv tycker.

Ytterligare ett problem uppstår när man vill få göra det oemotsagd och utan att behöva förklara sig vidare.

Ännu mer komplicerat blir det om man i efterhand ändrar vad man sa, till att mena att folk skulle ha begripit att man i själva verket menade något helt annat. I synnerhet om man fortsätter att låta bli att föklara sig.

Resultatet blir att andra människor svarar på en fråga man egentligen aldrig ställt-än mindre önskade något svar på. Och eftersom man maskerat sin åsikt som en fråga, tillåts heller inte den diskussion man i själva verket normalt inbjuder till när man ropar ut sin åsikt-nämligen sådant som uppstår när andra bemöter ens ståndpunkter med frågor och egna argument.

Vem som helst kan lätt märka att redan där är det så rörigt att man svårligen kommer någon vart.
    -Oavsett vilket ämne "frågan" berör.

Är ämnet dessutom hett,och känsligt, som exempelvis pengar, barn och annat som berör människor väldigt personligt, så -simsalabim! har vi en tråd där många blir arga, men få visare...

I ljuset av detta kan konstateras att det är värt en extra tanke både när man väljer att alls starta en tråd, och i fråga om hur man formulerar rubrik och trådstart. Framförallt bör man nog tänka efter före om vad det är man vill ha ut av tråden.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Nudax
    passionsblomman skrev 2012-07-17 21:43:54 följande:
    Problemet med den här tråden kan utan vidare härledas till det faktum att en mycket stor del av alla frågor som ställs-inte bara på BT, utan helt allmänt-inte alls är frågor, utan åsikter och synpunkter. Man vill således egentligen inte alls ha några svar i syfte att hjälpa en ur ens aningslöshet, utan man vill helt enkelt få sagt vad man själv tycker.

Ytterligare ett problem uppstår när man vill få göra det oemotsagd och utan att behöva förklara sig vidare.

Ännu mer komplicerat blir det om man i efterhand ändrar vad man sa, till att mena att folk skulle ha begripit att man i själva verket menade något helt annat. I synnerhet om man fortsätter att låta bli att föklara sig.

Resultatet blir att andra människor svarar på en fråga man egentligen aldrig ställt-än mindre önskade något svar på. Och eftersom man maskerat sin åsikt som en fråga, tillåts heller inte den diskussion man i själva verket normalt inbjuder till när man ropar ut sin åsikt-nämligen sådant som uppstår när andra bemöter ens ståndpunkter med frågor och egna argument.

Vem som helst kan lätt märka att redan där är det så rörigt att man svårligen kommer någon vart.

Är ämnet dessutom hett,och känsligt, som exempelvis pengar, barn och annat som berör människor väldigt personligt, så -simsalabim! har vi en tråd där många blir arga, men få visare...

I ljuset av detta kan konstateras att det är värt en extra tanke både när man väljer att alls starta en tråd, och i fråga om hur man formulerar rubrik och trådstart. Framförallt bör man nog tänka efter före om vad det är man vill ha ut av tråden.
    Klockrent, I agree! Eller kortare mer it-sagt: word!
  • Nathalia707

Jag gifter mig om fyra veckor från i morgon ler.

Detta är mitt andra äktenskapp. Ser att detta samtal handlar om dyrt eller inte dyrt bröllop.

Jag ska berätta lite om mitt färsta bröllop.

Jag hyrde bröllopskläning gick till frissan,där fick jag hjälp med makuppen med.

Hade festen efter i en lokal nära kyrkan där vi hade bestäld middag. Detta bröllop gick på ca 20000 kr.

I mina ögon biligd.

Men efter bröllopsresan och vi kom hem var jag så ledssen för massa av saker.

Vi hade ingen fotograf var en ur familjen som fotade från hans sida. Fick ej dessa spondana och roliga bilder

Vi fick själva duka och göra fint i lokalen,fick betala hans mamma och pappa att åka och städa dagen efter.

Hade görna betalad några tussen extra för fotograf och fått en fin middag på resturang.

Denna gången hyr jag kläning med

Kommer gå några dagar före den stora dagen, till en som vaxar och gör mig extra vacker inför den stora dagen

Ska gå och få håret fint och få hjälp att sminka mig på bröllopsdagen.

Men denna gång ska vi ha fotograf med oss under hela dagen och en som vidiofilmar allt.

Vi kommer ha någon som sjunker i kyrkan

Vi ska ha en stor middag på restrurang på Condolen i slussen

Vi ska åka om vi får tag i en fin bil till resturangen

Efter bröllopet och middagen ska vi bo på hotel.

Åker två veckor till Egybten och bor på hottel där allt ingår.

Detta kommer kosta en hel del,men för oss är det värd varje kronna.

Det jag vill säja är att för vissa betyter det dära lilla extra så mycket,så då är det värd att lägga ner pengar på det. Inget är rätt eller fel på sin stora dag.

• Hame
    Oniq skrev 2012-07-17 21:11:02 följande:
    De fick de bröllop de ville ha och trots att de hade möjligheten att lägga mer pengar på det så ansåg de att det inte behövdes och därför ställer hon sig frågande till varför någon skulle vilja ha mer (lägga mer pengar) än så.

Problemet och det som många stör sig på är att TS inte frågade varför någon skulle vilja lägga med pengar än så, hon frågade:

"hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen"

• PimPim83

Bra formulerat! Jag håller med.
  • Marjasinus

Jag är enig med  passionsblomman. Jag förstår inte riktigt TS syfte heller. TS har nog väldigt många bra tips att dela med sig av för att spara pengar, du borde skriva om det istället. Det finns nog många som har mycket att lära av dig. Så länge viljan att lägga pengar på ett bröllop kommer ifrån en själv och inte handlar om att man måste leva upp till sociala normer/andras krav så är det väl bara att styra precis som man vill.

Det är ju lokal, mat, sprit och kläder som är de största posterna. Alla poster förutom kläder skalar ju direkt mot antalet gäster. En caterad middag, fri bar och en ordentlig festlokal. Då är man många gånger redan uppe i 30k.

• gbg2012

Där har du svaret, ni hade 30 gäster och serverade smörgåstårta och ingen bröllopstårta och lokal för 800 kr. 

Jag är inte förvånad alls, ganska billigt iofs med smörgåstårtan men klart alla kan ha billiga bröllop det är bara att skippa att servera mat och alkohol och så vidare. Vad för fotograf hade ni inte ett proffs iaf för ingen tar under en 1000 lapp!  

Vårt eget bröllop(varför det kostar mer än 5000)

Trerätter och tårta för 60 personer inklusive oss själva
    Inbjudningskort, vigselprogram, festprogram
    Tärnklänningar+brudklänning
    Blommor
    En fin lokal med trädgård
    Liveband
    Håruppsättning och smink hos frisör
    Heldagsfotograf

mm. Det kostar om man tar in tjänster och halva kostnaden på bröllop är ofta mat och lokal!

• gbg2012

Fast nu när jag läser hela tråden så verkar du inte förstå hur man kan välja att lägga så mycket pengar. Jag fattar inte hur man kan vara så snål om man kan bjuda sina nära och kära och inte gör det kan jag kontra med då med tanke på vad du skrev  om miljoner! 

Vi la 120 000 på vårt bröllop och jag är så nöjd och alla är nöjda och tacksamma över att vi gjorde detta val. Jag kommer från en arbetarfamilj och många har aldrig varit på fin resturang så det kändes fint att kunna göra detta för oss och våra nära och kära. 

• Anneli256

Kunde inte sagt det bättre själv :)

• Anneli256
    fannyohenrik skrev 2012-07-17 19:16:04 följande:
    Nej jag och min blivande hade ingen budget alls. utan det landade på ca 5000 när allt var köpt och klart ! Vi hade råd att lägga mera men blev inte så . Och din atetyd hade du kunnat lämnat någon ananstans och inte här ..

URSÄKTA.. nu får du ändå ta och lugna ner dig lite.. Jag har inte någon attityd utan ville bara förtydliga lite hur jag uppfattar vad som menades med att säga att man har en budget.

Alla gör en budget olika.. vissa väldigt noga.. men för att citera dig själv

Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker. där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering. det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.

Där har du gjort en typ av budget.. du har på ett ungefär räknat ut vad det ska kosta. Det betyder inte att ni var tvugna att hålla er inom den budgeten..eller att ni satt ner noga och räknade ut exakt vad allt skulle kosta. Ni tänkte ut ung vad ni behövde..dvs smörgåsttårta till trettio personer.. o ni har säkerligen kollat vad smörgåstårtan kostade när ni beställde..eller vad tårtorna kostade.. ellet att lokalen var gratis att låna.. o lokalen där ni ska ha festen hur mycket den kostar. det "ätbara" och saft, läsk, kaffe... Det min vän.. det är att ha en budget. .. O NU FÅR DU GÄRNA TYCKA ATT JAG HAR ATTITYD.

• fannyohenrik
    Anneli256 skrev 2012-07-19 16:41:16 följande:

URSÄKTA.. nu får du ändå ta och lugna ner dig lite.. Jag har inte någon attityd utan ville bara förtydliga lite hur jag uppfattar vad som menades med att säga att man har en budget.

Alla gör en budget olika.. vissa väldigt noga.. men för att citera dig själv

Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker. där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering. det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.

Där har du gjort en typ av budget.. du har på ett ungefär räknat ut vad det ska kosta. Det betyder inte att ni var tvugna att hålla er inom den budgeten..eller att ni satt ner noga och räknade ut exakt vad allt skulle kosta. Ni tänkte ut ung vad ni behövde..dvs smörgåsttårta till trettio personer.. o ni har säkerligen kollat vad smörgåstårtan kostade när ni beställde..eller vad tårtorna kostade.. ellet att lokalen var gratis att låna.. o lokalen där ni ska ha festen hur mycket den kostar. det "ätbara" och saft, läsk, kaffe... Det min vän.. det är att ha en budget. .. O NU FÅR DU GÄRNA TYCKA ATT JAG HAR ATTITYD.

Nej vi kollade inte vad nått skulle kosta alls! utan vi satte oss ner för två veckor sen av nyfikenhet och räknade ihop allt och det landade på ca 5000. Det min ICKE vän är inte en budget!
  • ElinFalk85
    fannyohenrik skrev 2012-07-20 00:41:24 följande:
    Nej vi kollade inte vad nått skulle kosta alls! utan vi satte oss ner för två veckor sen av nyfikenhet och räknade ihop allt och det landade på ca 5000. Det min ICKE vän är inte en budget!
    herregud vad aggro där, går du på speed eller nått?
  • Melóra

Okej, vi kan väl säga att det inte räknas som att ha en planerad budget, om det är så viktigt. Men det som andra personer som svarat i tråden reagerar på, och som jag också reagerar på, är att du har en väldigt otrevlig attityd; bara för att folk inte håller med dig finns ingen anledning att vara oförskämd och otrevlig. Din attityd är inte ens värdig en femåring i trotsåldern, vilket gör folk irriterade när de försöker besvara din fråga och bara får skit tillbaka. Angående din frågeställning; du hävdar att du inte kan förstå hur det kan kosta så mycket. Detektiv har du fått flera bra svar på redan här i tråden; för att folk ofta är villiga att spendera en större summa än vad du gjorde på mat, festlokal, klänning, dekorationer osv. Man kan utan problem komma upp i flera hundratusen om man vill. Inget bröllop är mer fel än det andra; hur mycket pengar man vill spendera på sitt bröllop är helt upp till brudparet. Sedan verkar du vara mer fokuserad på hur man kan vara villig att spendera mer än 5000 på sitt bröllop, då du hävdar att det är onödigt. Det är en helt annan frågeställning, och svaret på det är att folk är olika; olika smak, olika ekonomi, olika det mesta. Varför verkar det störa dig så mycket att andra spenderat mer pengar på sina bröllop än dig?

• JuliBrud89

Bara min brudklænning kostar er dubbla budget!

• purpleflower

Trodde också att den här tråden handlade om hur det KAN kosta så mycket, inte varför man VILL lägga så mycket pengar... Kan svara på den frågan också då..

Vi VILLE bjuda alla släktingar och vänner som vi tycker om och det blev således uppåt 100 personer och eftersom vi gärna VILL servera dem annat än korv med bröd så blir det ganska mycket dyrare, dock ingen fin 3-rättersmeny men en buffé, och vi ska ha fri bar hela kvällen. Detta för att vi VILL bjuda våra gäster på mat och dryck så att de slipper betala det själva. Sen har vi bokat en fotograf innan och i kyrkan för att vi VILL ha fina och lite proffsigare bilder från vår dag, en fotograf kan fånga de där ögonblicken som man själv inte ens tänker på när man tar kort. Vi ska boka en DJ för att vi VILL att någon annan än oss eller gästerna ska behöva fixa med musiken hela kvällen. Jag köpte en ny klänning, kostade ungefär halva eran "budget", så den är inte så dyr men jag VILLE ha en riktig brudklänning eftersom det är min enda chans i livet att få bära en. Min m2b ska köpa ny kostym eftersom han VILL ha en helt ny och en som passar bättre för bröllop. Har bokat frisör som ska göra uppsättning på mig och min tärna eftersom vi VILL se extra fina ut i håret utan att behöva stå halva dan och göra det själva...

Ja, listan är lång... Men poängen är den att man är olika och oftast handlar det om vilka val man gör. Så länge man har råd med det så ser jag inget fel i att välja det dyrare alternativet. Ni valde att göra på ert sätt och ni och gästerna är jättenöjda, det är ju toppen! Vi väljer att göra på vårt sätt och förhoppningsvis blir alla nöjda på vår dag med. 

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?