• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • Lotta4488

Ett bröllop behöver ju inte kosta mycket för att bli fantastiskt, alla gör på sitt sätt. Har man råd kanske man vill lägga lite extra på sitt bröllop.

Jag om min sambo ska ha 90-100 gäster (inkl oss själva) budget på 100 000.

Mat (catring 2 rätters plus 5 personal) 17.000:-
    Bröllopstårta (ica maxi) 3000:- (efterrätt)
    Lokal (församlingshem plus bygdegård) 5000.-
    Dukning och dekortation (blommor från trädgård och skog samt rosor) 3000:-
    Musik - Kompisar.
    Dj- Gratis (Bra kontakter)
    Vickning 1000:-
    Godis chips 1000:-
    Bussar till och från festen 7000:-
    Klänning, hår, smink 10 000
    Kostym 5000:-
    Brudbukett 1500:-
    Tärnor med klänningar och blommor (dom betalar själva)
    sprit 15.000:-

Sen var det några fler grejer, minns inte=)

• fannyohenrik
    TheD skrev 2012-07-14 12:20:07 följande:

Är din definition av ett dyrt bröllop 30.000? Då måste jag säga att det är ett billigt bröllop, beroende på antalet personer, mat osv som alla andra redan har skrivit. Både jag och min make känner gällande 5.000:- för bröllop= Ska det vara ett bröllop? Då har man inte ens börjat.

Behöver inte alls vara något fel. Kan vara jättetrevligt osv..... Men smörgåstårta? Det är bland det sämsta man kan servera i huvudtaget. Vad ska de personer med allergier äta? Alternativ? Jag tycker inte att smörgåstårta ger en "lyxkänsla"...mer "billigt".

Hade du ställt frågan "Jag förstår inte hur vissa bröllop kan kosta mer än 200.000:-" så skulle det vara mer logiskt ;)

Vad är det alla misstolkar? Du klankar ner för att merparten av oss här inne har betalat/ska betala mer än 30.000:- för ett bröllop.

Då tycker jag:
    Varför spara in på saker just för bröllopsdagen när den dagen verkligen är till för att ha nya kläder, ringar, bra mat, fin lokal, den transport man önskar etc. Aldrig att vi skulle ha snålat in på den dagen för ynka 5.000:- för det skulle inte ha blivit vår bröllosdag i det format vi ville ha det.

Redan svarat på vrf vi har smörgåstårta men om du nu inte orkar läsa igenom allt så är det för att det var GÄSTERNA som VILLE HA DET!!!
  • TheD
    fannyohenrik skrev 2012-07-14 14:07:27 följande:
    Redan svarat på vrf vi har smörgåstårta men om du nu inte orkar läsa igenom allt så är det för att det var GÄSTERNA som VILLE HA DET!!!
    Jo, jag läste det. Finns ingen anledning att skrika.
  • 2 0 1 2

Alltså bröllop... man kan välja att sitta i ett tält och bjuda på korv. Om man vill. "svårt att förstå" verkar lite mer "varför gör inte alla som vi?". Vi vill ha lyxen att bli serverade, att slippa städa, att sitta i vacker miljö och äta, att äta och bjuda på god mat och obegränsat med öl/vin till maten. Vi vill ha brudskål och vickning. Jag ville ha vitguldsringar med diamanter och en fin brudklänning. BM ville naturligtvis ha en kostym med väst. Jag vill ha blommor och skor och smycken.

• ElinFalk85

Jag tycker TS är lite trångsynt! Ni ville ha ett enkelt bröllop och inte behöva betala så mycket, fine ha det. Vi jag och min man ville slippa städa och fixa och för den delen pimpa lokalen, och hela orosmomentet om cateringen kommer i tid, personalen i tid, funkar allt osv osv, så vi valde att vara på restaurang för bekvämlighetens skull. vi är inga miljonärer, jag är student och har sparat under 1000kr varje månad på vårt bröllopskonto (1000kr är mycket pengar för en student!) och min man har satt in mellan 2-3000kr varje månad för han tjänar typ 3 ggr så mycket som jag får  i studielån om inte ännu mer.

dessutom som andra skriver smörgåstårta är bland det värsta när det gäller allergier, hur fixade ni det?, dessutom väldigt billigt. vi hade vigsel på eftermiddagen med efterföljande middag.....då funkar inte smörgåstårta, utan gästerna blir nog hungriga.

• fannyohenrik
    ElinFalk85 skrev 2012-07-14 16:03:04 följande:
    Jag tycker TS är lite trångsynt! Ni ville ha ett enkelt bröllop och inte behöva betala så mycket, fine ha det. Vi jag och min man ville slippa städa och fixa och för den delen pimpa lokalen, och hela orosmomentet om cateringen kommer i tid, personalen i tid, funkar allt osv osv, så vi valde att vara på restaurang för bekvämlighetens skull. vi är inga miljonärer, jag är student och har sparat under 1000kr varje månad på vårt bröllopskonto (1000kr är mycket pengar för en student!) och min man har satt in mellan 2-3000kr varje månad för han tjänar typ 3 ggr så mycket som jag får  i studielån om inte ännu mer.

dessutom som andra skriver smörgåstårta är bland det värsta när det gäller allergier, hur fixade ni det?, dessutom väldigt billigt. vi hade vigsel på eftermiddagen med efterföljande middag.....då funkar inte smörgåstårta, utan gästerna blir nog hungriga.
    VI HADE INGEN BUDGET!!!
  • AnnL
    TheD skrev 2012-07-14 12:20:07 följande:

Behöver inte alls vara något fel. Kan vara jättetrevligt osv..... Men smörgåstårta? Det är bland det sämsta man kan servera i huvudtaget. Vad ska de personer med allergier äta? Alternativ? Jag tycker inte att smörgåstårta ger en "lyxkänsla"...mer "billigt".

Word!
  • Cosy

Luktar troll

We did it on DreamHack. Geeky love
  • ElinFalk85
    fannyohenrik skrev 2012-07-14 16:51:42 följande:
    VI HADE INGEN BUDGET!!!
    varför skriker du? jag ser utmärkt vad du skriver utan att du måste använda versaler.
  • Cosy

Hurdu ts.. försök upskatta vad alla saker ni använde kosta inte att ni hade det hemma utan försök komma fram till vad det kostade... om man köper allt nytt så borde ni hamnat någon tusenlapp högre med kostym och liknande...

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?