• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
    Jag håller med passionsblomman lite...

Jag började med att tolka din TS som "vad är det som kostar" och skrev mitt svar därefter också

Alla har inte samma förutsättningar, vissa måste spara in på allt dom kan för att ha råd. Andra har pengar på banken som dom mer än gärna spenderar på sin stora dag.
    I vissa andra kretsar är det vanligt med kuvertavgift, även till födelsedagar och annat.
    Och andra kan ha flera hundra tusen på banken, men väljer ändå ett picknickbröllop där gästerna får ta med egen mat liksom...
    Alla firar på sitt sätt, det är inte ett bättre bröllop bara för att det kostar mer, och det är inte heller automatiskt ett sämre bröllop för att det kostar mindre.
    Det viktigaste är att bröllopet speglar brudparet och ligger på en nivå där dom och deras gäster känner sig bekväma.

Vi hade räknat med under 30000:- för vårt bröllop och då skulle vi bjuda 100 gäster.
    Nu blev det 64 personer och närmare 70000:- istället.
    Varför? jo för att vi hittade en cateringfirma som specialicerat sig på mat enligt vårt tema. Vi fick tag i musiker och gycklare / eldshow som vi inte trodde att vi hade en möjlighet i h-vete att få till vårt lilla bröllop. Och jag fick ett arv...
    Så istället för att laga all mat själva och äta medeltidsmat på vitt porslin med vanliga bestick och dricka ur vanliga glas så fick vi hela konceptet med rätt sorts tallrikar, bestick mm och vi behövde inte slava i köket själva. Och det var värt varenda krona av dom 36000:- som mat och femkamp kostade oss.
    Vi ångrar inte en krona vi spenderade på bröllopet. 

Sen får andra tycka att det är onödigt, korkat eller vad man nu vill tycka.
    Vi hade en underbar dag, våra gäster pratar fortfarande om det 
  • Kajsatim

Helt otroligt att ni kan få det så billigt!! :)

Vi betalar:
    Lokal: 2000
    Mat: 3500 (buffe,tårta,kakor)
    Mina kläder: 8300
    Hans kläder: 600
    Resa: 16300 (flyg,hotel,mat,extra pengar)
    inbjudningskort osv: ca 1000
    Blommor: 2000
    Och med övriga utgifter hamnar vi på ca 42 000:-

• Kajsatim

missade att skriva med ringar, vi la 4300:-
    Vi har dessutom 70 gäster.
    Anledningen varför vi får det så billigt är helt enkelt kontakter..  

Håller med de andra som skriver i tråden. Det handlar om prioriteringar, vi vill att den dagen ska vara en lycklig dag för oss men också för de som firar den med oss vilket innebär att man får skjuta till extra pengar för att få det så som man vill ha det. Du skriver att det bara är en dag, men det är just det som jag tycker är grejen!

Det är en dag i livet då man kan bestämme exakt hur man vill ha det och vara prinsessa för en dag! Jag tar den chansen ;) 

• sagoprinsessa

Vi körde bröllop utan mat och bara fika. Det gick på ungefär 70 000. Det som kostade var framför allt ringarna, men också kläderna och dekorationen...
     Huvudsaken är väl att brudparet är nöjda med sin dag och att de inte spenderat pengar de inte har, dvs skuldsatt sig. I övrigt finns det i min värld inga rätt eller fel Solig

• fannyohenrik

Okej jag ger upp för det är ingen här inne som förstår mig. utan alla misstolkar hela tiden.

Så hej då! :)

• Moignon

Kan bara instæmma med flera andra hær och har inte så mycket att tillægga. Dæremot får jag kænslan av att du inte helt behærskar svenska språket och uttryckte dig fel?

Vi kommer få pengar av sambons førældrar och jag sjælv jobbar just nu i Norge vilket gør att jag har kunnat spara vældigt mycket de senaste månaderna. Dærmed handlar det mest før oss om vad vi tycker det ær vært. Vi skulle kunna lægga vældigt vældigt mycket pengar, men istællet tænker vi långsiktigt på att vi kommer vilja åka på en længre brøllopsresa och køpa hus så småningom. Omprioriterar hela tiden under planeringens gång før att kænna att det verkligen kænns rætt det vi satsar på. Vi førsøker tænka på att få det så personligt som møjligt, inte førsøka tævla med någon annan før att få ett så maffigt brøllop som møjligt.

• Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 15:58:59 följande:
    Okej jag ger upp för det är ingen här inne som förstår mig. utan alla misstolkar hela tiden.

Så hej då! :)
    Men förklara istället då? 
    Vad menar du egentligen

Du har fått faktiska svar på vad saker kan kosta.
    Du har fått svar på varför vissa väljer att lägga mer pengar på vissa saker.
    Om det inte är det du undrar över så undrar jag vad det faktiskt är du frågar... Och jag undrar inte heller för att vara elak, jag vill gärna svara på din fråga. Men just nu vet jag inte vad frågan är  
  • MajaStina

Jag är jätteinresserad av att få veta hur du kunnat få till ditt bröllop så billigt!!

Jag tror att vi nog kommer att få till ett hyfsat billigt bröllop, men 5000 kronor är faktiskt riktigt imponerande! Kan du inte berätta lite om hur du gjorde?? Kan tänka mig att många kanske tom är intresserade, precis som jag, av hur man kan komma undan så billigt!! Hade ni nån fest? Fixade du smörgåstårta själv? Vad hade du för klänning, din man för kostym? Vart fick ni tag på ringar och vad kostade dom? Du ser, jag bara bubblar av frågor!!

Vi kör ett bröllop helt efter vad vår ekonomi tillåter. Vi heltidsjobbar båda två, sparar en liten slant på ett s.k reskonto som vi nog får nalla lite på, så vi är på inget sätt välbärgade. Har inga föräldrar som bidrar och har inte sparat i flera år som ju faktiskt en del gör. Jag friade i våras och vi gifter oss i september så slantarna som blir över när allt annat vardagligt är betalt går till bröllopet.

Allvarligt så är jag mäkta imponerad av din budget om du kom undan så billigt, bara jag får veta HUR.

Du kan väl berätta?? Du får nog försöka förklara lite så kanske fler förstår din fråga?

• Shining
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Att vi valde smörgåstårta var för att vi frågade några av gästerna vad dom ville äta och dom svarade smörgåstårta då jag och min blivande var osäkra på vad vi ville ha. alla i min familj och hans älskar det. och med en massa olika allergier för allt och inget så var det enklast.

Och till er som är elaka och tycker att mina fråga är "onödig" jag måste väl få fråga vad jag vill, och det var en uppriktig och ärlig fråga då jag verkligen inte förstår hur det kan bli så dyrt. vi kommer ha samma upplevelse som om vi skulle ha bjudit på 5 rätters middag och massa alkohol. men vi valde att lyssna på våra gäster, och både jag och min sambo anser att bröllop är bara EN dag inget mera visst ja det är ett minne för livet och vi kommer få en underbar dag trots att vi inte lagt ner en massa onödigt tusenlappar på en dag. då lägger jag heldre pengar på att få en lyx resa efter bröllopet.

Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
    Du har ju faktiskt svaret på din egen fråga med ditt inlägg ovan. NI tycker att det är "onödigt" att lägga mer än 10 000 på ett bröllop... NI väljer att hellre lägga pengar på en lyxresa efter bröllopet...

Du har kanske formulerat din fråga på ett sätt men menat något annat? För det är väl inte så "svårt att förstå" hur man kan få ett bröllop att kosta mer än 30.000!?

VI valde att lägga krutet på helheten, dagen, oss, våra vänner och familj... VI hade inte råd att åka på någon bröllopsresa i samband med bröllopet utan vi kommer att åka nu istället på semester eller ja kalla det "bröllopsresa" som specifikt och i detalj är anpassat för våra två barn på 3 och 5 år. Det blir en charter ala Mallorca med all inclusive med bamseklubb och hela kittet... För att detta är VI. Vi vill ge vår lilla familj  den upplevelsen och att vi 4 tillsammans kan umgås till 100%...

Ett bröllop kan kosta hur lite eller hur mycket som helst. 

• Gullock

Menar du att det är fel på dyra bröllop? Känns som du lägger en negativ värdering här. Alla har rätt att ha sin prägel på bröllopet oavsett om det är 1000 kr eller en förmögenhet.

Vårt gick på 300 tkr och vi kunde inte ha fått en mer fantastisk dag. Alla gäster var helt lyriska över tillställningen och jag har aldrig haft så kul som just den dagen med alla nära och kära. Det som kostade var att vi hade 80 gäster på en herrgård där leverantörerna tidigare stått för en av rätterna som serverades på kronprinsessans bröllop. Vi hade två fotografer. Båda mina ringar är med diamanter. Stort blomsterarrangemang. Hår och smink av en make up artist/frisörska (Jag har aldrig varit så vacker!). Specialuppsydd kostym till honom och min drömklänning. Stor fest dagen innan för alla gäster. Stor tårta. Stort band med flera sångare och instrumenter (Stort ös!). Lång smekmånad i sydamerika med massa spännande destinationer. Men ändå mycket personlig prägel och pyssel med dekorationer där jag målade alla inbjudningskort och festhäfte etc. Platsen hade dessutom en lite "historisk koppling" till min släkt varpå vi hade ett tydligt tema med mat och dekorationer som var typiska för platsen.

Detta kanske låter som skryt. Men varför skulle detta bröllop vara så fel? Vi sparade i hop till det helt själva utan någon hjälp och vi har planerat det över 2 år. Vi har bra ekonomi båda två och vi har inga barn än så länge då vi är ganska unga så för oss passade denna typ av bröllop perfekt med vår livssituation. Vi var på ett bröllop förra året med 20 gäster med knytkalas som middag. Det var ett jätteroligt bröllop! Alla bröllop är bra på sitt sätt och folk måste få välje den typ som passar bäst för dem utan att folk lägger personliga värderingar.

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?