fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
Jag håller med passionsblomman lite...
Jag började med att tolka din TS som "vad är det som kostar" och skrev mitt svar därefter också
Alla har inte samma förutsättningar, vissa måste spara in på allt dom kan för att ha råd. Andra har pengar på banken som dom mer än gärna spenderar på sin stora dag.
I vissa andra kretsar är det vanligt med kuvertavgift, även till födelsedagar och annat.
Och andra kan ha flera hundra tusen på banken, men väljer ändå ett picknickbröllop där gästerna får ta med egen mat liksom...
Alla firar på sitt sätt, det är inte ett bättre bröllop bara för att det kostar mer, och det är inte heller automatiskt ett sämre bröllop för att det kostar mindre.
Det viktigaste är att bröllopet speglar brudparet och ligger på en nivå där dom och deras gäster känner sig bekväma.
Vi hade räknat med under 30000:- för vårt bröllop och då skulle vi bjuda 100 gäster.
Nu blev det 64 personer och närmare 70000:- istället.
Varför? jo för att vi hittade en cateringfirma som specialicerat sig på mat enligt vårt tema. Vi fick tag i musiker och gycklare / eldshow som vi inte trodde att vi hade en möjlighet i h-vete att få till vårt lilla bröllop. Och jag fick ett arv...
Så istället för att laga all mat själva och äta medeltidsmat på vitt porslin med vanliga bestick och dricka ur vanliga glas så fick vi hela konceptet med rätt sorts tallrikar, bestick mm och vi behövde inte slava i köket själva. Och det var värt varenda krona av dom 36000:- som mat och femkamp kostade oss.
Vi ångrar inte en krona vi spenderade på bröllopet.
Sen får andra tycka att det är onödigt, korkat eller vad man nu vill tycka.
Vi hade en underbar dag, våra gäster pratar fortfarande om det