• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • repsara

Kom ju på massa saker som jag missade, men ni förstår säkert =)
    Transport, tårta, musik, blommor osv.

• AnnL

Vi betalar mycket för maten, 395:-/pers och det är värt varendaste krona, vi älskar god vällagad mat med närproducerade råvaror, inga konstiga namn eller ingredienser men noga utvalt  Skrattande 

• Dazzle

Det beror nog verkligen på hur man ser och vill ha sin bröllopsfest. Vi budgeterade 90 000 och får betala 120 000 ca - utöver de 10-15 000 som våra föräldrar betalat saker för. Jag tror absolut man kan få det mysigt för runt 50 000 men 5000 låter inte ens möjligt i mina ögon då jag inte skulle kunna tänka mig låta gästerna ta med dryck själva.

Vi hade ändå vissa superbilliga poster såsom festlokalen (med tillhörande sporthall, filmrum, pysselrum för barnen).

Jag tror att i snitt brukar ett bröllop kosta ca 1000 kr per gäst - hur konstigt det än låter för visst undrar man om hur det kan bli så när maten bara kostade 190 p/p? Men jag tycker det är de små sakerna som sätter personligheten och pricken över i:et. Vi hade ekologisk, alkoholfri, närproducerad cider hela kvällen - vilket absolut inte var billigare än att ösa in massa vin från Tyskland t.ex. Vi bjöd alla som kom till kyrkan på närproducerad ekologisk glass från Mormor Magdas Glassfabrik. Vi var 115 gäster - så jag är inte förvånad att det sprang iväg på slutet enligt min kostnadsteori om generellt 1000 kr per gäst. Vår bröllopstårta kostade 5000 kr å då gjorde jag mycket av dekoren själv. Så allt handlar nog om vad man vill ha...

Sedan har vi förstås fått massor med dricka och glass över - man vill ju absolut inte riskera att det tar slut.

Dazzle
    http://anno1863.blogspot.com

• ElinFalk85

Allt beror ju på vad man vill =). Jag och min man ville vara lata och bekväma på vår dag så vi valde att vara på restaurang. Vi hade buffé och alkoholfritt öl eller vin till maten, brudskål och lite snacks och så kaffe och tårta till efterrätt. detblkev 675kr per person och så 500kr för att hyra festlokalen där vi skulle dansa =). Vi satt i ett av deras rum som heter glasverandan och hade det myspysigt =). jag gjorde mig iordning själv och hade en kinaköpt klänning, men med underkjol och allt så kostade det nog 3000kr. så det drog iväg. 30.000kr hamnade vi på ganska precis =).

• Aniara4
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 00:40:55 följande:
    Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker.  där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering.  det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.
    Ja, där har du ju förklaringen. De flesta väljer att servera middag till gästerna, man har ofta fler gäster, på många ställen är det svårt eller omöjligt att hitta en billig lokal, och de flesta bjuder även på alkohol.

Vårt bröllop med drygt 60 gäster kostade runt 75 000 (då har jag tagit med även saker som andra gav oss, vi betalade inte så mycket, men det var vad det kostade).  Då bjöd vi våra gäster på en trerättersmiddag i en hyfsat fin lokal, inklusive brudskål, vin till maten, avec till kaffet, och fri bar efteråt. Vi bjöd även alla på taxi från kyrkan till festlokalen, det visade sig bli billigare än att hyra en buss och var ingen stor kostnad i sammanhanget.

Jag vet att en del gäster kommenterade att det var trevligt och generöst att vi bjöd på allt, många tar ju självkostnadspris i baren efter middagen, men vi valde att inte göra det.

Man kan ju ha olika sorters bröllop, men vill man bjuda gästerna på mat och dryck så kostar det därefter också.
  • Hame

Det beror ju helt på vad man vill ha för nivå på allting. Vi hade 35 gäster och med ett kuvertpris för mat och dryck på 1450:- kommer vi ju över dina "omöjliga" 30.000 redan där. Min förlovningsring kostade 37500:- så nu är vi redan upp i det dubbla.

Jag tror egentligen inte du har svårt att förstå hur man kan komma över 30.000, det finns så många trådar om sånt här. Det finns dessutom en tråd om att alla inte gillar smörgåstårta heller ;)

• Sara 120707
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 00:40:55 följande:
    Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker. där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering. det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.

Fast då känns din fråga lite överflödig, det är ju inte så konstigt att det kan bli dyrare än det.

Serverar man buffe eller 3-rätters så har man ju redan hoppat upp några tusenlappar.

Serverar man alkohol så är det några tusenlappar till.

Vår budget låg på 30 000 kr för två fester(en på fin restaurang för 8 personer och en enklare för ca 60 personer) och då tycker jag vi fick in det mesta som brukar räknas till ett traditionellt bröllop, såsom fotograf och fin bröllopstårta etc.

Väljer man ett otraditionellt bröllop så är det klart att det kan bli mycket billigare, med bara kakbuffé eller kuvertavgift eller picknick bröllop eller knytkalas etc.

Men då kan man ju inte direkt tycka det är förvånande att om man INTE väljer att dessa otraditionella koncept så går kostnaden upp.

• FruStendahl

Tänkte dela med mig av våran faktiskata budget.

Vi kommer att ha vårat bröllop på en restaurang som vi hyrt, vi bjuder ca 45-50 gäster.

*Välkomstdrink 50kr pers (dom får den på mottagningen då vi ska fotograferas efter vigseln)
    *Tvårättersmiddag (förrätt och varmrätt) 190kr pers
    *Bröllopstårtan har vi beställt från Ica Maxi, 30kr biten.
    *Ingår även ett glas vin/öl/dricka till maten, mellan 15-50kr pers.
    *Personal och hyra ingår i priset :) jag har inte köpt så mkt dekoration då borden ska städas bort efter middagen ;)

*Brudklänning 5750kr
    *Min m2b hade redan en kostym så han kemtvättade den 280kr
    *Vi beställde väst, plastrong, näsduk till m2b och sonen från formal tailor ca 700kr (blev billigare än att hyra, såå fina)
    *Näbbklänning till dottern 550kr
    *skor till alla ca 1200kr
    * Sonens kostym och skjorta är köpt på H&M ca 500kr
    *Tärnorna har köpt sina egna klänningar

*Ringarna blev jättedyra då vi gör om våra förlovningsringar och vi båda ska ha varsin vigselring, 17500kr

*Smycken ca 400kr (inkl manchettknappar) 

*Fotograf för en heldag, samt 60 bilder på skiva...4000kr

*Frisör ca 3500kr för mig, mina 2 tärnor och dotter :)

Vet inte om jag glömt något men på ett ungefär :)

• yavanna81
    Hame skrev 2012-07-13 10:17:45 följande:
    Jag tror egentligen inte du har svårt att förstå hur man kan komma över 30.000, det finns så många trådar om sånt här.
    Bra sagt. Det verkar dyka upp den här sortens trådar lite då och då och det känns lite som syftet är att skryta om att hur billigt man gjort sitt bröllop snarare än en faktiskt undran om vad det är som kostar.

Som jag ser det är allt utom själva cermonin tillval. Alltså är grundpriset för ett bröllop 0 kr. Sen väljer man själv vad man vill lägga till och det kan bli tillval från 100 kr till flera 100 000 kr. Man bestämmer själv helt enkelt.
  • BlomAnna

Man kan gifta sig för 0 kr eller för hur mycket som helst. Allt beror på hur man vill göra och vad som är viktigt.

Jag ska bara gifta mig en gång i livet och då tänker jag göra det ordentligt. Jag vill bjuda mina nära och kära på ett ordentligt kalas och då kostar det lite mer.

Alla har oliak syn på hur man vill att bröllopet ska se ut och det kostar olika mycket. För mig är kuvertavgift helt otänkbart och jag skulle nog aldrig komma på tanken att bjuda på smörgåstårta. Men det är ju jag.

Vi hade en budget på 55 000  (80 gäster bjudna) men har redan spräckt den med 10 000 eftersom det är så mycket man inte tänkt på och för att en del grejer blivit dyrare sen vi bestämde oss så att säga.

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade nog vårt bröllop kostat ett par hundra tusen

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?