• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • MagnusFru

Alltså TS....NI tycker att ert bröllop blev bra för den summa ni lade och det är ju bra, inget fel med det men varför är det så svårt att förstå och acceptera att ANDRA brudpar har andra drömmar, prioriteringar och ekonomiska möjligheter ?! NI gjorde ert val och NI tycker att det är onödigt att lägga mer än 10 tusen jaha....OCH?
    Andra brudpar tycker uppenbarligen annorlunda! VAD exakt är det som "alla" svar i tråden missuppfattar?
    Bara för att vi inte håller med så betyder INTE det att vi har missuppfattat!
    Du skriver klart och tydligt att NI tycker att det är onödigt med bröllop över 10 tusen?
    VAD är det då vi missuppfattar menar du?
    VARFÖR är det så svårt att förstå att mat,ringar,klänning,fotograf osv kan kosta mer än det ni lade???
    Det finns faktiskt dom som kan lägga mer pengar än ni OCH åka på en fantastisk resa OCH ändå ha pengar på sparkontot och då menar jag en rejäl slant på sparkontot EFTER bröllop och resa!
    Så alla som lägger mer än ni behöver inte slopa resa om du nu antyder det. Jag tror faktiskt visst att ni skulle lägga en rejält mycket större summa om ni var miljonärer men visst intala dig du att ni skulle lägga 10 tusen totalt även om ni vore miljonärer gör du det.....
    Om NI nu är så väldigt nöjda med ert val och ert bröllop varför har du då sånt behov av att starta en sån här tråd????? Är du ute efter att få beröm?

• fannyohenrik
    MajaStina skrev 2012-07-13 16:21:16 följande:

Jag är jätteinresserad av att få veta hur du kunnat få till ditt bröllop så billigt!!

Jag tror att vi nog kommer att få till ett hyfsat billigt bröllop, men 5000 kronor är faktiskt riktigt imponerande! Kan du inte berätta lite om hur du gjorde?? Kan tänka mig att många kanske tom är intresserade, precis som jag, av hur man kan komma undan så billigt!! Hade ni nån fest? Fixade du smörgåstårta själv? Vad hade du för klänning, din man för kostym? Vart fick ni tag på ringar och vad kostade dom? Du ser, jag bara bubblar av frågor!!

Vi kör ett bröllop helt efter vad vår ekonomi tillåter. Vi heltidsjobbar båda två, sparar en liten slant på ett s.k reskonto som vi nog får nalla lite på, så vi är på inget sätt välbärgade. Har inga föräldrar som bidrar och har inte sparat i flera år som ju faktiskt en del gör. Jag friade i våras och vi gifter oss i september så slantarna som blir över när allt annat vardagligt är betalt går till bröllopet.

Allvarligt så är jag mäkta imponerad av din budget om du kom undan så billigt, bara jag får veta HUR.

Du kan väl berätta?? Du får nog försöka förklara lite så kanske fler förstår din fråga?

Ja du min m2b hade kostym skjorta och slips allt sånt redan. jag kollade runt på tradera efter en kinaklänning men föll för en annan klänning som har lite 50 tals-stil jag bara älskar den. skor hade jag redan ett par som jag köpte till en annans bröllop men aldrig fick använda. smörgåstårta och efterrättstårtorna beställer vi från en matbutik det tillsammans går på ca 1500. och varken jag eller min m2b gillar smycken så vi har kvar våra förlovningsringar som vigselringar. Vi köpte tyg som jag sydde till dukar på ikea.  Vi sparade inte undan då jag och min sambo gifter oss på våran ettårsdag så vi "hann" inte riktigt spara:) 
  • zgreiner

Det beror jättemycket på hur man lägger upp det och framförallt hur många gäster man bjuder.

Min klänning kostade ca 800kr medan min ring däremot kostade 14.000 på REA.

Sen kostar maten ca 600/kuvert och vi har bjudit 117 gäster, då kostar bara maten 70.200.

Sen är det ju fler saker som kommer till!

• CJIGBG

Som flertalet skrivit, det beror ju helt enkelt på att ett bröllop kan gå på allt från "0- hur mycket som helst" beroende på vad och hur man gör det. Det tänker jag inte kommentera mer.

Men bara som ett räkneexempel.
    Även om vi exempelvis hade valt samma mat som er (ca 1500 kr för 30 gäster och er två så blir ju det ca 47 kr per person) så skulle vi "spräcka" er summa redan på maten eftersom det med vår gästlista skulle blivit nästan 5200 kr (110 kuvert behövdes)

Dessutom, vår allra största post lade vi ju på våra gäster.
    Totalt slutade vårt kalas på ca 130 000 kr och då var ca 100 000 kr mat och transport för gästerna, och med den underbara dagen vi fick dela med våra nära och kära var värt varenda öre :)

• fruwesterlund
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Att vi valde smörgåstårta var för att vi frågade några av gästerna vad dom ville äta och dom svarade smörgåstårta då jag och min blivande var osäkra på vad vi ville ha. alla i min familj och hans älskar det. och med en massa olika allergier för allt och inget så var det enklast.

Och till er som är elaka och tycker att mina fråga är "onödig" jag måste väl få fråga vad jag vill, och det var en uppriktig och ärlig fråga då jag verkligen inte förstår hur det kan bli så dyrt. vi kommer ha samma upplevelse som om vi skulle ha bjudit på 5 rätters middag och massa alkohol. men vi valde att lyssna på våra gäster, och både jag och min sambo anser att bröllop är bara EN dag inget mera visst ja det är ett minne för livet och vi kommer få en underbar dag trots att vi inte lagt ner en massa onödigt tusenlappar på en dag. då lägger jag heldre pengar på att få en lyx resa efter bröllopet.

Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
    förresten så är det inte enklast att köra på smörgåstårta när folk har allergier. Smörgåstårta innehåller som bekant en hel del ingredienser.....

vi ska hålla vår middag och fest på ett hotell då vi inte vill hålla på med disk och undanplock dagen efter ( vi håller bröllopet 45 mil från där vi bor) och det kostar......men det är det värt tycker vi
  • Oniq
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 20:19:31 följande:
    Ja du min m2b hade kostym skjorta och slips allt sånt redan. jag kollade runt på tradera efter en kinaklänning men föll för en annan klänning som har lite 50 tals-stil jag bara älskar den. skor hade jag redan ett par som jag köpte till en annans bröllop men aldrig fick använda. smörgåstårta och efterrättstårtorna beställer vi från en matbutik det tillsammans går på ca 1500. och varken jag eller min m2b gillar smycken så vi har kvar våra förlovningsringar som vigselringar. Vi köpte tyg som jag sydde till dukar på ikea.  Vi sparade inte undan då jag och min sambo gifter oss på våran ettårsdag så vi "hann" inte riktigt spara:) 
    Återigen svarar du på din egen fråga; Ni hade redan lagt ut pengar tidigare på kläder och skor och räknade därför inte med dom i budgeten. Likaså valde ni bort dyra saker som vigselring (vilket är A och O för en del i bröllopssammanhang) och ni valde även att inte ha så många gäster. Så svaret på din fråga 'Hur kan det kosta så mycket?' beror helt på valen man gör när man väljer hur mycket bröllopet får kosta.
    Det är inte alla som har en kostym hängandes i garderoben eller billig passande lokal att hyra :) 
    Jag älskar att bjuda och hade jag haft pengar så hade jag gärna bjudit på mer! (glass och fotmassage till alla! *haha*)

Återigen - toppen att ni fick det som ni ville Solig
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Aniara4
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 15:58:59 följande:
    Okej jag ger upp för det är ingen här inne som förstår mig. utan alla misstolkar hela tiden.

Så hej då! :)
    Om alla missförstår frågan kanske det har lite att göra med hur frågan är formulerad också och inte att alla är elaka och vill missförstå?

Först frågade du "hur kan det kosta så mycket?" Då svarade flera på vilka saker det är som kostar och som kan göra att andra blir dyrare än ert.

Sen visade det sig att du i själva verket undrade varför folk valde att lägga så mycket pengar på att ha dyrare alternativ än de ni har valt. Det tycker du är onödigt.

Ok, för er skulle det kännas onödigt att ha en dyr bröllopsfest. Men du formulerar det inte som din egen subjektiva åsikt, utan som en sanning; "det ÄR onödigt". Men uppenbarligen är det ganska många här som inte alls tycker det är onödigt utsn tvärtom att det är ganska mycket värt att ha en bröllopsfest med inslag som kostar mycket pengar. Man kanske vill ha trerättersmiddag med vin till, en fin miljö, en tjusig brudklänning, sin drömring, underhållning osv.

Vad i det är det som är så svårt att förstå att du känner dig alldeles förvirrad?
  • MagnusFru
    Aniara4 skrev 2012-07-13 23:24:27 följande:
    Om alla missförstår frågan kanske det har lite att göra med hur frågan är formulerad också och inte att alla är elaka och vill missförstå?

Först frågade du "hur kan det kosta så mycket?" Då svarade flera på vilka saker det är som kostar och som kan göra att andra blir dyrare än ert.

Sen visade det sig att du i själva verket undrade varför folk valde att lägga så mycket pengar på att ha dyrare alternativ än de ni har valt. Det tycker du är onödigt.

Ok, för er skulle det kännas onödigt att ha en dyr bröllopsfest. Men du formulerar det inte som din egen subjektiva åsikt, utan som en sanning; "det ÄR onödigt". Men uppenbarligen är det ganska många här som inte alls tycker det är onödigt utsn tvärtom att det är ganska mycket värt att ha en bröllopsfest med inslag som kostar mycket pengar. Man kanske vill ha trerättersmiddag med vin till, en fin miljö, en tjusig brudklänning, sin drömring, underhållning osv.

Vad i det är det som är så svårt att förstå att du känner dig alldeles förvirrad?
    Bra skrivet Aniara! 

Jag tycker inte att det är ett dugg onödigt att lägga ut mer än 10 tusen på bröllop om brudparet vill och kan lägga mer. Jag och min man kunde och ville lägga  över 60 tusen på vårt drömbröllop och det var den bästa dagen i hela vårt liv och vi är extremt nöjda med vårt bröllop.
    Hela bröllopsdagen var som ett enda långt lyckorus   och vi åkte på en fantastisk bröllopsresa och vi har ändå en rejäl slant på sparkontot efter bröllop och resa.
    Jag tycker att det som är "onödigt" däremot är TS inställning att det alltid, under alla förutsättningar, för alla brudpar, är onödigt med bröllop för mer än 10 tusen....Om man som TS anser att det är en objektiv sanning att det "alltid är onödigt med bröllop över en viss summa", det är ganska fördomsfullt och respektlöst! Snacka om att vara låst i sina egna föreställningar om hur saker och ting "ÄR" eller "borde vara"!
  • purpleflower

För oss känns det ganska omöjligt att landa på under 10 000 kr för vårt bröllop.. Men det är för att vi ser det som att vi får en chans i livet att ställa till med en hejdundrande fest och fira ordentligt med de vi tycker om och då vill vi göra det på vårt sätt och ha det som vi har drömt om. Så det blir ett ganska stort bröllop där vi bjuder närmsta släkt och vänner (blir ca 110 pers) och vi vill bjuda alla på både mat och all dryck, något annat vore otänkbart för OSS. 

Dessutom vill vi bjuda våra gäster på mat som de inte brukar äta på vartenda kalas de går på (smörgåstårta serveras i princip alltid på kalasen i min släkt). Sen tillkommer det ju en massa annat som lokalhyra, kläder, ring, fotograf, blommor, frisör, DJ etc. Så det springer ju iväg om man säger så...
    Och vi försöker ändå att pressa priserna eftersom vi inte har nån budget på flera hundra tusen, utan det kommer nog att landa på nånstans mellan 50-60 000 och det tycker jag ändå är bra med tanke på att vi blir såpass många och förhoppningsvis blir allting som vi tänkt oss.

Så jag tror som så många andra här att det beror helt på vad man prioriterar och hur mycket man väljer till.
    Tycker inte att det spelar nån roll hur mycket man lägger på sitt bröllop, huvudsaken är att man inte lägger mer än vad man har råd med.

• TheD

Är din definition av ett dyrt bröllop 30.000? Då måste jag säga att det är ett billigt bröllop, beroende på antalet personer, mat osv som alla andra redan har skrivit. Både jag och min make känner gällande 5.000:- för bröllop= Ska det vara ett bröllop? Då har man inte ens börjat.

Behöver inte alls vara något fel. Kan vara jättetrevligt osv..... Men smörgåstårta? Det är bland det sämsta man kan servera i huvudtaget. Vad ska de personer med allergier äta? Alternativ? Jag tycker inte att smörgåstårta ger en "lyxkänsla"...mer "billigt".

Hade du ställt frågan "Jag förstår inte hur vissa bröllop kan kosta mer än 200.000:-" så skulle det vara mer logiskt ;)

Vad är det alla misstolkar? Du klankar ner för att merparten av oss här inne har betalat/ska betala mer än 30.000:- för ett bröllop.

Då tycker jag:
    Varför spara in på saker just för bröllopsdagen när den dagen verkligen är till för att ha nya kläder, ringar, bra mat, fin lokal, den transport man önskar etc. Aldrig att vi skulle ha snålat in på den dagen för ynka 5.000:- för det skulle inte ha blivit vår bröllosdag i det format vi ville ha det.

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?