Aniara4 skrev 2012-07-13 23:24:27 följande:
Om alla missförstår frågan kanske det har lite att göra med hur frågan är formulerad också och inte att alla är elaka och vill missförstå?
Först frågade du "hur kan det kosta så mycket?" Då svarade flera på vilka saker det är som kostar och som kan göra att andra blir dyrare än ert.
Sen visade det sig att du i själva verket undrade varför folk valde att lägga så mycket pengar på att ha dyrare alternativ än de ni har valt. Det tycker du är onödigt.
Ok, för er skulle det kännas onödigt att ha en dyr bröllopsfest. Men du formulerar det inte som din egen subjektiva åsikt, utan som en sanning; "det ÄR onödigt". Men uppenbarligen är det ganska många här som inte alls tycker det är onödigt utsn tvärtom att det är ganska mycket värt att ha en bröllopsfest med inslag som kostar mycket pengar. Man kanske vill ha trerättersmiddag med vin till, en fin miljö, en tjusig brudklänning, sin drömring, underhållning osv.
Vad i det är det som är så svårt att förstå att du känner dig alldeles förvirrad?
Bra skrivet Aniara!
Jag tycker inte att det är ett dugg onödigt att lägga ut mer än 10 tusen på bröllop om brudparet vill och kan lägga mer. Jag och min man kunde och ville lägga över 60 tusen på vårt drömbröllop och det var den bästa dagen i hela vårt liv och vi är extremt nöjda med vårt bröllop.
Hela bröllopsdagen var som ett enda långt lyckorus

och vi åkte på en fantastisk bröllopsresa och vi har ändå en rejäl slant på sparkontot efter bröllop och resa.
Jag tycker att det som är "onödigt" däremot är TS inställning att det alltid, under alla förutsättningar, för alla brudpar, är onödigt med bröllop för mer än 10 tusen....Om man som TS anser att det är en objektiv sanning att det "alltid är onödigt med bröllop över en viss summa", det är ganska fördomsfullt och respektlöst! Snacka om att vara låst i sina egna föreställningar om hur saker och ting "ÄR" eller "borde vara"!