• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • Hame
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Att vi valde smörgåstårta var för att vi frågade några av gästerna vad dom ville äta och dom svarade smörgåstårta då jag och min blivande var osäkra på vad vi ville ha. alla i min familj och hans älskar det. och med en massa olika allergier för allt och inget så var det enklast.

Och till er som är elaka och tycker att mina fråga är "onödig" jag måste väl få fråga vad jag vill, och det var en uppriktig och ärlig fråga då jag verkligen inte förstår hur det kan bli så dyrt. vi kommer ha samma upplevelse som om vi skulle ha bjudit på 5 rätters middag och massa alkohol. men vi valde att lyssna på våra gäster, och både jag och min sambo anser att bröllop är bara EN dag inget mera visst ja det är ett minne för livet och vi kommer få en underbar dag trots att vi inte lagt ner en massa onödigt tusenlappar på en dag. då lägger jag heldre pengar på att få en lyx resa efter bröllopet.

Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
    Du verkar inte alls förstå att människor kan vara olika. Du kan absolut inte förstå hur någon skulle lägga så mycket pengar på ett bröllop, det är onödiga pengar. MEN du kan tänka dig att lägga pengar på en lyxresa efter bröllopet. Det är inte onödigt?

Kan du inte allt tänkta dig att det finns massor av människor som tänker tvärt om? De vill lägga mycket pengar på en dag med sina nära och kära men tycker kanske inte alls om att resa? 

Sedan finns det de som är som mig och vill ha både delarna. Vi ville ha en lyxig dag med vänner och familj (smörgåstårta är inte lyx för oss men det har du all rätt att tycka) och vi ville ha en lyxig bröllopsresa. Vi hade råd och då är det inte "onödigt" för oss. 
  • TheD
    Hame skrev 2012-07-14 18:33:55 följande:
    Du verkar inte alls förstå att människor kan vara olika. Du kan absolut inte förstå hur någon skulle lägga så mycket pengar på ett bröllop, det är onödiga pengar. MEN du kan tänka dig att lägga pengar på en lyxresa efter bröllopet. Det är inte onödigt?

Kan du inte allt tänkta dig att det finns massor av människor som tänker tvärt om? De vill lägga mycket pengar på en dag med sina nära och kära men tycker kanske inte alls om att resa?

Sedan finns det de som är som mig och vill ha både delarna. Vi ville ha en lyxig dag med vänner och familj (smörgåstårta är inte lyx för oss men det har du all rätt att tycka) och vi ville ha en lyxig bröllopsresa. Vi hade råd och då är det inte "onödigt" för oss.
    !!!
  • Aniara4
    fannyohenrik skrev 2012-07-14 14:07:27 följande:
    Redan svarat på vrf vi har smörgåstårta men om du nu inte orkar läsa igenom allt så är det för att det var GÄSTERNA som VILLE HA DET!!!
    Och de flesta har ju också sagt att om ni och era gäster vill ha smörgåstårta så är det naturligtvis inte något fel med att göra precis som ni vill ha det. Ni är nöjda med ett enkelt och billigt bröllop, och gästerna är nöjda, då är ju allting jättebra. Det är två saker som avgör hur man ordnar sitt bröllop, vad man tycker blir fint och hur mycket pengar man har och vill göra av med.

Du verkar däremot väldigt fördömande mot alla som inte har samma smak som ni och vill bjuda på något mer substantiellt. Jag har svårt att se hur det kan vara så obegripligt att andra har andra preferenser än du?

Dessutom skriker du. Tagga ner med versalerna så kanske folk fokuserar mer på vad du säger istället för hur du säger det.
  • TheD
    Aniara4 skrev 2012-07-15 13:32:03 följande:
    Och de flesta har ju också sagt att om ni och era gäster vill ha smörgåstårta så är det naturligtvis inte något fel med att göra precis som ni vill ha det. Ni är nöjda med ett enkelt och billigt bröllop, och gästerna är nöjda, då är ju allting jättebra. Det är två saker som avgör hur man ordnar sitt bröllop, vad man tycker blir fint och hur mycket pengar man har och vill göra av med.

Du verkar däremot väldigt fördömande mot alla som inte har samma smak som ni och vill bjuda på något mer substantiellt. Jag har svårt att se hur det kan vara så obegripligt att andra har andra preferenser än du?

Dessutom skriker du. Tagga ner med versalerna så kanske folk fokuserar mer på vad du säger istället för hur du säger det.
  • Anneli256
    fannyohenrik skrev 2012-07-14 16:51:42 följande:
    VI HADE INGEN BUDGET!!!

med budget inför ett bröllop så menas det hur mycket man ung vill lägga ner.. så som jag ser det så hade ni en budget på ung 5000 kr dvs vad ni hade råd och lust till att lägga på er dag.

Sen är det en helt annan sak att ni inte hade möjlighet att spara massa pengar då ni vigdes på ettårsdagen. Som så många sagt här.. ni hade förhoppningsvis det bröllop ni ville ha..o vi andra som hade en större budget prioriterade lite annorlunda. Ungefär som att man väljer att köpa jeans på Gina tricot eller på Lewis- man tar det som passar smak och plånbok bäst helt enkelt.

• fannyohenrik
    Anneli256 skrev 2012-07-16 23:21:49 följande:

med budget inför ett bröllop så menas det hur mycket man ung vill lägga ner.. så som jag ser det så hade ni en budget på ung 5000 kr dvs vad ni hade råd och lust till att lägga på er dag.

Sen är det en helt annan sak att ni inte hade möjlighet att spara massa pengar då ni vigdes på ettårsdagen. Som så många sagt här.. ni hade förhoppningsvis det bröllop ni ville ha..o vi andra som hade en större budget prioriterade lite annorlunda. Ungefär som att man väljer att köpa jeans på Gina tricot eller på Lewis- man tar det som passar smak och plånbok bäst helt enkelt.

Nej jag och min blivande hade ingen budget alls. utan det landade på ca 5000 när allt var köpt och klart ! Vi hade råd att lägga mera men blev inte så . Och din atetyd hade du kunnat lämnat någon ananstans och inte här ..
  • TheD

Jag undrar vems attityd som egentligen kunde lämnats någon annanstans...

• ElinFalk85
    fannyohenrik skrev 2012-07-17 19:16:04 följande:
    Nej jag och min blivande hade ingen budget alls. utan det landade på ca 5000 när allt var köpt och klart ! Vi hade råd att lägga mera men blev inte så . Och din atetyd hade du kunnat lämnat någon ananstans och inte här ..
    Jag tycker DIN  attityd stinker!!!
  • Sandra380

Jag hoppas verkligen att detta är ett troll...I annat fall, tycker jag synd om hennes omgivning då hennes attityd är ruskig :S Kan inte göra annat än skratta åt stackats TS som inte verkar vilja förstå vad så många skrivit redan.

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?