• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • Camilla837

Det beror ju helt och hållet på hur man vill ha det. vi har bokat en restaurang vid havet och får betala 70 000 för trerätters, fri bar, lokal, dj utrustning,en del dekorationer, välkommsdrink och snittar. Får inte glömma tårtan:)  60 gäster.

Vi tycker det är skönt att inte behöva fixa så mycket själva. Vi ska fixa lite blommor till borden och några ballonger. 
    De hjälper även till med brudbuketten och transport, solist. Så har inte behövt letat så mycket själv.

Det har ju att göra med hur man är som person och upp till var och en tycker jag. Vi vill ha bröllopet storslaget och prinsessigt:) 

Som allt kommer det gå på runt 140 000 kr 

• Anneli256
    fannyohenrik skrev 2012-07-12 23:20:16 följande:
    Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.
    jag förstår inte syftet med frågan helt enkelt. Känns väldigt märklig om jag får säga mitt. Det borde väll vem som helst förstå att det är valet av vad man vill ha som avgör vad kostnaden blir. Om man har en tight budget så rätta man sig efter det, har man förmånen att kunna och vilja lägga mer pengar så gör man det..Jag beundrar dom som kan klara sig på en mindre budget men personligen så skulle jag inte vilja kompromissa bort tex att vi hade professionell frisör (dock kompispris), trerätters, alkohol till mat, fri bar, serveringspersonal, bröllopssvit på Grand hotell, bröllopsresa till Rom eller levande musik, bra fotograf tex.. Bara bandet kostade 5000 och det var ett kompispris... Vi körde också budgetvariant på mycket tex kinaklänning, kompisgjord tårta, kompis som hade fin bil osv, om vi inte hade gjort det så hade bröllopet blivit avsevärt mycket dyrar vi valde att lägga lite mer pengar på andra saker som betyder något för oss.Om ert bröllop var precis som ni önskade då är det bara att gratulera, vi fick vårt drömbröllop och då betyder inte prislappen så mycket
  • Aniara4

Jag förstår inte heller riktigt frågan. Det är som att säga: "Hur kan det vara så dyrt att äta på Gondolen? Jag var på McDonald's i samma hus igår och fick en hamburgare för en tia."
    Det är liksom inte samma upplevelse man beskriver.

• ElinFalk85

jag vet att följande inlägg kommer låta lite taskigt, men kom ihåg att detta är MIN ÅSIKT!! Jag skulle inte bjuda på smörgåstårta på ett bröllop (eller annars med för den delen, mest för att jag HATAR smörgåstårta), det ger ett billigt intryck. jag tyckte vi var billiga som hade buffé. alla gör självklart som de vill, men jag hade som gäst rynkat på näsan åt det. men detta är min åsikt, kom ihåg det, det är endast tyckande.

• Aniara4

Folk är olika och bekantskapskretsar är olika. Jag tycker inte det är något fel med att ha ett väldigt enkelt bröllop om det är så man vill ha det! Och det är klart att det finns fördelar med att hålla det billigt och inte bränna alla sina pengar på en dag eller ännu värre, ta lån för att ha råd med en tjusig fest.

Våra gäster hade nog höjt en smula på ögonbrynet om de bara hade fått smörgåstårta, men det har att göra med hur vi normalt umgås. Särskilt de som hade rest långt, och med tanke på att vigseln var ganska sen och middagen serverades just vid middagstid. Så om vi inte hade serverat riktig mat hade vi nog gett alla något slags heads up för att sänka deras förväntningar, så att de inte skulle bli besvikna.

Men som sagt, därmed inte sagt att det är något fel att välja en enkel och billig bröllopsfest. Det kan t.o.m. vara smart.

Men det verkar lite konstigt att ifrågasätta andras kostnader och undra hur det kan kosta så mycket, när man själv inte alls har samma typ av fest. För svaret  på frågan är ju att det framför allt är maten och lokalen som kostar.  Sen kan man förstås köpa klänningar och ringar för fantasisummor och hitta på en massa andra dyra saker, men såna saker är lättare att dra ner på. Vill man bjuda 50+ personer på trerättersmiddag med lämplig dryck till, då är det snarast ett otroligt fynd om man skulle lyckas hålla priset under 30 000:-, som TS verkade tycka var mycket.

• fannyohenrik

Att vi valde smörgåstårta var för att vi frågade några av gästerna vad dom ville äta och dom svarade smörgåstårta då jag och min blivande var osäkra på vad vi ville ha. alla i min familj och hans älskar det. och med en massa olika allergier för allt och inget så var det enklast.

Och till er som är elaka och tycker att mina fråga är "onödig" jag måste väl få fråga vad jag vill, och det var en uppriktig och ärlig fråga då jag verkligen inte förstår hur det kan bli så dyrt. vi kommer ha samma upplevelse som om vi skulle ha bjudit på 5 rätters middag och massa alkohol. men vi valde att lyssna på våra gäster, och både jag och min sambo anser att bröllop är bara EN dag inget mera visst ja det är ett minne för livet och vi kommer få en underbar dag trots att vi inte lagt ner en massa onödigt tusenlappar på en dag. då lägger jag heldre pengar på att få en lyx resa efter bröllopet.

Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.

• Anneli256
    Ingride skrev 2012-07-13 07:29:31 följande:
    Det är väl precis som någon annan här skrev, att det beror på hur mycket man är beredd att göra själv I vårt fall bjuder vi på övernattning, eftersom släktingarna bor utspridda över landet och jag tycker det blir dyrt nog för dem att ta sig hit. Den stora kostnaden för oss är mat och övernattning på ett pensionat. Vi har en budget på ca 30 000 för 30 personer, då ingår mat, övernattning, kläder till oss, underhållning. Ja, egentligen allt utom vår bröllopsresa.
    Det var verkligen mycket ni får för dom pengarna :) Bara övernattningen på pensionat borde ta en stor del av budgeten :)
  • passionsblomman
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
    Nej det gjorde du inte. Det du säger här, är en helt annan fråga,dvs "varför vill ni lägga så mycket pengar på era bröllop, alla ni som lägger mer än 5000?"
    Det är en fråga som inbjuder till en diskussion om vad man tycker är värt att lägga pengar på och inte. En mycket individuell värdering och stor variation på vad folk anser kan få kosta och inte.

Det du frågade i din trådstart, var hur det kan bli så dyrt, vilket är en helt annan fråga, där man alltså ska förklara vad det är som kostar och hur det kan bli så dyrt.

Saken är ju den, att 30 000 kr i dagens penningvärde inte är så vidare värst mycket pengar om man talar om trerätters middag, hyrda lokaler, kanske DJ eller band, hantverk av florister, frisörer, sminköser, fotografer, guldsmeder, konditorer etc.

Det folk i tråden ifrågasätter är vad du vill uppnå med tråden, eftersom det inte verkar troligt att du inte själv skulle förstå sambandet mellan valet av sätt att fira kontra kostnaderna. Det är inte elakt. Det är en reflektion över själva trådens syfte.
    Vad mera är: de som egentligen uppfattat tråden som en kritik från din sida mot att folk  i dina ögon slösar för mycket pengar, och att du själv faktiskt vill skriva andra lite på näsan med att minsann se till de större värdet(kärleken) och inte det materiella, verkar ju ha helt rätt., eller hur?

Kärleken blir inte större för att man tar i med sitt firande-men den blir ju faktiskt inte mindre heller. Det enda viktiga tycker jag själv, är att man faktisk ser till att hålla sig inom ramarna för vad man ekonomiskt klarar av, så att man inte förstör sin ekonomi på lång sikt för att få slå på större än man egentligen klarar. I övrigt firar man väl precis hur och med vilka man vill?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oniq
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
    Att vi valde smörgåstårta var för att vi frågade några av gästerna vad dom ville äta och dom svarade smörgåstårta då jag och min blivande var osäkra på vad vi ville ha. alla i min familj och hans älskar det. och med en massa olika allergier för allt och inget så var det enklast.

Och till er som är elaka och tycker att mina fråga är "onödig" jag måste väl få fråga vad jag vill, och det var en uppriktig och ärlig fråga då jag verkligen inte förstår hur det kan bli så dyrt. vi kommer ha samma upplevelse som om vi skulle ha bjudit på 5 rätters middag och massa alkohol. men vi valde att lyssna på våra gäster, och både jag och min sambo anser att bröllop är bara EN dag inget mera visst ja det är ett minne för livet och vi kommer få en underbar dag trots att vi inte lagt ner en massa onödigt tusenlappar på en dag. då lägger jag heldre pengar på att få en lyx resa efter bröllopet.

Njao.. du kan ju lika gärna fråga varför vissa väljer att ge bort dyra julklappar och andra inte ger någonting alls ..eller varför andra väljer att ge bort handgjorda saker.

VI ÄR OLIKA.
    Tycker olika.
    Prioriterar olika.
    Har olika förutsättning rent ekonomiskt.
    Har olika drömmar och visioner.

Den biten är väl inte så svår att förstå?

Kan bara ta mig själv som exempel - jag avskyr att resa (mitt hem är min borg) och jag lägger hellre pengarna på en upplevelse och investerar i minnen av en speciell dag med mina nära och kära.
    Du har inte fel som vill resa, och jag har inte fel som inte vill det.

Var och en hanterar sina egna pengar och prioriteringar :)

Jättekul att du fått det bröllop som du ville ha till en billig peng Glad
    Jag fick det brölloppet som jag ville ha, för den peng jag var beredd att ge för det.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • AnnL
    passionsblomman skrev 2012-07-13 15:04:45 följande:
    Kärleken blir inte större för att man tar i med sitt firande-men den blir ju faktiskt inte mindre heller. Det enda viktiga tycker jag själv, är att man faktisk ser till att hålla sig inom ramarna för vad man ekonomiskt klarar av, så att man inte förstör sin ekonomi på lång sikt för att få slå på större än man egentligen klarar. I övrigt firar man väl precis hur och med vilka man vill?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Word!
Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?