fannyohenrik skrev 2012-07-13 14:42:30 följande:
Så jag skriv inte detta inlägg för att verka "dum" eller liknande utan för att jag helt ärlig inte fattar varför man ska lägga så mycket pengar på en dag. även fast jag hade haft flera miljoner på mitt konto så skulle jag aldrig lägga mer än 10 tusen på ett bröllop. då det är väldigt onödigt.
Nej det gjorde du inte. Det du säger här, är en helt annan fråga,dvs "varför vill ni lägga så mycket pengar på era bröllop, alla ni som lägger mer än 5000?"
Det är en fråga som inbjuder till en diskussion om vad man tycker är värt att lägga pengar på och inte. En mycket individuell värdering och stor variation på vad folk anser kan få kosta och inte.
Det du frågade i din trådstart, var hur det kan bli så dyrt, vilket är en helt annan fråga, där man alltså ska förklara vad det är som kostar och hur det kan bli så dyrt.
Saken är ju den, att 30 000 kr i dagens penningvärde inte är så vidare värst mycket pengar om man talar om trerätters middag, hyrda lokaler, kanske DJ eller band, hantverk av florister, frisörer, sminköser, fotografer, guldsmeder, konditorer etc.
Det folk i tråden ifrågasätter är vad du vill uppnå med tråden, eftersom det inte verkar troligt att du inte själv skulle förstå sambandet mellan valet av sätt att fira kontra kostnaderna. Det är inte elakt. Det är en reflektion över själva trådens syfte.
Vad mera är: de som egentligen uppfattat tråden som en kritik från din sida mot att folk i dina ögon slösar för mycket pengar, och att du själv faktiskt vill skriva andra lite på näsan med att minsann se till de större värdet(kärleken) och inte det materiella, verkar ju ha helt rätt., eller hur?
Kärleken blir inte större för att man tar i med sitt firande-men den blir ju faktiskt inte mindre heller. Det enda viktiga tycker jag själv, är att man faktisk ser till att hålla sig inom ramarna för vad man ekonomiskt klarar av, så att man inte förstör sin ekonomi på lång sikt för att få slå på större än man egentligen klarar. I övrigt firar man väl precis hur och med vilka man vill?