• fannyohenrik

Hur kan det kosta så mycket?

Jag är lite förvirrad, vilket inte är något ovanligt vissligen. men jag förstår inte hur man kan få ett bröllop att kosta över 30 tusen. jag och min m2b betalade ca 5000 för vårat bröllop med mat dekoration fotograf och klänning till mig och underkläder festlokal skor till honom. vissligen hade han alla kläder redan och jag hade skor. och vi kommer bara ha en ring var..

Så kan någon här inne förklara för mig varför endel bröllop är så himla dyra.

• Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?
  • aviman

Det beror säkert på hur man prioriterar :)

För mig är det viktigt att ha en pålitlig, artistisk fotograf, slippa städningen och matlagning. Och eftersom jag vill ha det gjort på ett effektivt sätt är nog det bästa sättet att betala för det.
    Andra vill ha ännu mer hjälp, och hjälp kostar (tyvärr?). Det är inte direkt svårt att få ett bröllop att kosta mycket.

Vårt bröllop kommer landa på strax under 50 000, och då har vi pressat priser som galningar och hans kostym är andra hand och min klänning kommer från kina. 

• Chicita

Lokalen kan kosta mycket att hyra, man väljer att lägga pengar på massa lull-lull som är mer eller mindre nödvändigt.
    Man tar en tårta från ett "kändiskonditori". Man bjuder 100 "nära vänner" på sittande trerätters med exklusiv mat.
    Man bekostar övernattning för gästerna.
    Man har liveband eller annan underhållning.
    Man lägger stora summor på fotograf, ringar, klänning mm.

Att spendera pengar är väl inget problem om man har dom. Att spara pengar kan vara värre Flört 

• Green

Det här kommer ju upp lite då och då.

Det finns ju mycket som kan påverka priserna:

Antal gäster
    Typ av mat (trerätters är oftast dyrare än buffé)
    Behov av serveringspersonal (mer vid trerätters)
    Catering eller hemlagat. Om man kan och har tid att laga all mat så finns det pengar att spara.
    Bröllopstårta för 85:- biten eller en vanlig för 15:-
    Fri alkohol eller ingen alkohol alls.
    Ringen kan ju kosta hur mycket som helst, likaså brudklänning .
    Tillgång till lokal, bord, stolar, porslin mm
    Kraven på brudbuketten kan göra mycket.
    Hår, smink, naglar på salong.

Vi ligger på ca 20 000:- med 40 gäster
    Det tycker jag är rimligt tom billigt. Vi har levt som gifta i många många år och har mer fokus på festen än på själva vigselakten.

• Sara 120707
    fannyohenrik skrev 2012-07-12 23:20:16 följande:

Fast hur fick ni ner det till 5000? Blir genast intresserad av spartips till framtida fester

Hur många gäster?

Med mat, alkohol, porslin och lokalhyra brukar man ju redan vara över det?

• BeccaBus

Vårt bröllop hade kunnat kosta noll kronor. Bara en vigsel i kyrkan med vittnen med kläder vi redan hade och någon ring från byrålådan. Allt över det är bara saker man väljer till.

Men precis som med ALLT annat kan man i princip välja oändligt många prisklasser. Vilket ju gör att vissa bröllop kostar mer, andra mindre. Den enda begränsingen som finns på hur mycket ett bröllops kan kosta är faktiskt hur mycket man kan spendera!

• fannyohenrik
    Sara 120707 skrev 2012-07-12 23:57:30 följande:

Fast hur fick ni ner det till 5000? Blir genast intresserad av spartips till framtida fester

Hur många gäster?

Med mat, alkohol, porslin och lokalhyra brukar man ju redan vara över det?

Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker.  där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering.  det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.
  • fannyohenrik

Och för att tillägga vi hade ingen budget från början utan vi sa mera "det får kosta vad det vill" och det landade på ca 5000.. så det var inget planerat att det måste va super billigt.

• Ingride

Det är väl precis som någon annan här skrev, att det beror på hur mycket man är beredd att göra själv I vårt fall bjuder vi på övernattning, eftersom släktingarna bor utspridda över landet och jag tycker det blir dyrt nog för dem att ta sig hit. Den stora kostnaden för oss är mat och övernattning på ett pensionat. Vi har en budget på ca 30 000 för 30 personer, då ingår mat, övernattning, kläder till oss, underhållning. Ja, egentligen allt utom vår bröllopsresa. 

• repsara
    fannyohenrik skrev 2012-07-13 00:40:55 följande:
    Det blir 30 gäster , vi valde att severa smörgåstårta då det är enkelt och alla gillar det. vi beställer dom och beställer även tårtorna som vi ska ha till efterrätt vi tog ingen bröllopstårta då vi ville ha en massa olika smaker.  där vi ska fika kostar inget alls då det är församlingshemmet till den kyrkan vi gifter oss i. där finns porslin och allt man kan tänka sig behöva vi har tillgång till deras kök helt med diskmaskin och allt. alkohol har vi valt att inte alls servera. men vi ska ha en fest efteråt och den lokalen kostar 800 Kr dit får alla ta med sin egna alkohol då det bara är en "vanlig" lokal alltså inget ställe där det finns alkohol servering.  det "ätbara" går på 1500 sen blir det kaffe/saft/läsk till det som går på ca 300. så det blir inte så mycket.
    Maten för oss kommer gå på runt 200-250kr/ person eftersom vi ska bjuda på middag.
    Drycken blir välkomstbubbel, vin/öl/vatten/läsk till maten, blir väl ca 50kr/ person
    Lokalen betar vi inte mest för, 200kr/dygn men det är ju ändå en liten utgift
    Fotografen runt 5000kr
    Kläder - ingen aning ännu =) Men gissar väl att billigaste klänningen går på 1000-2000kr Kostym för ungfär samma peng
    Ringarna tror jag landar runt 10 000kr

Det är väl de stora posterna, sedan ska vi ha inbjudningskort, tackort, bordsdekorationer, kläder till barnen, övernattning osv..

Det enda som vi prioriterar är en riktig fotograf och perfekta ringar =) Maten skulle jag lätt kunna göra själv, men eftersom vi gifter oss på annan ort finns inte den möjligheten, så ist beställer vi en billig buffé.

Det som drar iväg är helt klart mat, så väljer man bort den så är det klart att det blir billigt! =)
  • augustesen

Standard i sverige är väl ett bröllop runt 50.000 och det är i mina ögon en vettig summa, men visst massa massa pengar. Vår aktuella budget är på 72000:- och den började på 100.000 :p

Vi har lokal på 10.000:-, fotograf för 12500:-, kläder och accessoarer för 10.000:-, mat 11.000:-, alkohol 6000:-, dekorationer och trycksaker 3000:-, DJ 3000:- etc etc etc etc.
    Det blir en del :p

Svar på tråden Hur kan det kosta så mycket?