• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • Josefin521

Vi har en budget på 170.000 men då ingår vår bröllopsresa som går på ca 85.000. Vi har sparat länge och får bidrag av föräldrar på 30.000. Vet fortfarande hur allt skall gå ihop men det blir till att leva kyrkråtta dem sista månaderna.

• Brud 120505

Vårt bröllop kommer gå på ca 120 000 kronor. Av den summan får vi dock 15 000 av mina föräldrar så vi lägger 105´ själva. Vi är ca 70 gäster. Det låter väldigt mycket när man ser summan, men vi har verkligen ingen avsikt att göra något lyxbröllop. Men tre-rätters + tårta samt alla sorters vin och efterdryck kostar ju en del! Dessutom kostnad för servitriser, kockar, lokaler m.m. Kan nämnas i sammanhanget att min brudklänning endast kostade 2700 kronor så för oss har det som sagt ingen betydelse vad det står på prislappen, men det var klänningen med stort K för mig!

Det viktiga är ju att man anpassar bröllopet efter egen förmåga! Vi jobbar båda heltid och har inga barn så för oss har det inte varit några problem att lägga undan 5000 kr i månaden. Lite skattepengar på det, samt privat sparande så har det gått bra. Och visst är det en skön känsla att faktiskt få använda pengarna till inköp till bröllopet - dom är ju öronmärkta till just denna dag! Men med lägre inkomster och familj och barn att ta hänsyn till så blir ju bugetet en annan. Något annat vore ju väldigt konstigt!

Snart smäller det! Två veckor kvar!! Wiiiee! :)

• Anonym (Lycklig :-))

Vi har en en obegränsad budget. Har haft turen att träffa någon vars föräldrar har det väldigt gott ställt så jag kommer få ett sago bröllop Mottagningen kommer att vara på Winterviken, Alicia Swedenborg som fotograf, Fantastic Four kommer att hyras in för att underhålla, bröllopsresa till Italien och ringarna från Sörsand...känner mig så lyckligt lottad! Och bästa av allt är att jag har hittat världens underbaraste man....

• Anonym
    Anonym (Lycklig ) skrev 2012-05-03 18:34:37 följande:

Och bästa av allt är att jag har hittat världens underbaraste man....

Ja, det är ju verkligen det allra viktigaste!!!
  • Irma82

Spara, sparar och sparar men eftersom det blir en kombinerad bröllopsresa och bröllop blir det billigare än om man måste bjuda (många) gäster på middag.

• Syster til Bruden

Vi kommer inte att ha ett bröllop alls utan kommer att åka på resa och gifta oss på Arlanda innan, typ... Och så har jag alltid tyckt och som tur är håller han med också.
    Så jag är lite nyfiken, vad är det som gör att ni vill lägga så stora summor pengar (var sig det är 10' eller 100') på ett bröllop? Det finns ju så mycket annat man kan göra för de pengarna, resa, köpa hus, bjuda alla vännerna på fin restaurang (utan krav på klänning, fotograf, ringar, dekorationer, tårta o.s.v.). Varför prioriterar ni just bröllopet?

• aniara
    Syster til Bruden skrev 2012-05-07 14:21:59 följande:
    Det finns ju så mycket annat man kan göra för de pengarna, resa, köpa hus, bjuda alla vännerna på fin restaurang (utan krav på klänning, fotograf, ringar, dekorationer, tårta o.s.v.). Varför prioriterar ni just bröllopet?
    Eller så kan man ju prioritera alltihop! Vi har precis köpt lägenhet och lagt en skaplig kontantinsats + att vi är i full färd med att renovera. Pengarna vi lägger på bröllopet hade inte räckt till att köpa hus istället och vi vill inte heller skuldsätta oss så mycket som behövs för att kunna köpa hus i Stockholm. Resa kommer vi ju göra också - två veckors bröllopsresa med avfärd två dagar efter bröllopet. Och vår bröllopsfest innebär just att vi bjuder våra vänner och familjer på fin restaurang (rekommenderad av White Guide, superb mat).
  • Pia01

Jag säger som aniara. Våran dag betyder att vi bjuder vår släkt och vänner på restaurang. Vi gifter oss på ett ställe där man kan vigas och ha middagen och sova över om man vill. Vi vill helt enkelt att alla våra närmaste ska kunna vara med och dela våran dag då vi hyllar kärleken till varandra. Vi har valt att ha ett ställe där vi kan sitta och bli serverade. Inte där vi behöver duka och fixa och laga mat innan. Och absolut inte behöva städa efter. Men det är så vi vill ha det på våran dag. Alla tycker olika

• ColosseoMMXVIV

Vi lägger ca 240 tkr på vårt bröllp. Det kommer vara ca 70 gäster och i det priset ingår allt inkl resa. 

Som en av de tidigare författarna skrev så har även vi lejt ut allt då "vår tid" är dyrare än vad det kostar att köpa in samma tjänster.

Jag har längtat så efter denna dag. Min fästman valde att vänta med att fria i vad som kändes som en evighet och när ha väl kom till skott så går vi all-in

Min m2b och jag tjänar båda rätt bra och har i sptember när vi gifter oss sparat i lite mindre än ett år. Som bonus fick vi i förra helgen höra att min svärmor vill bidra med 30 tkr vilket är väääldigt trevligt

Nej, skulle inte låna till bröllop. Jag vet vad jag vill ha och om det inte hade gått att ordna inom utsatt tidplan hade vi skjutit på datum för bröllop.

• Anonym

Hej
    Skulle inte ta ett lån för att betala mitt bröllop. Vi har sparat och eftersom det bara är han och jag så har vi kunnat lägga undan en del varje månad. Planerar att gifta oss först nästa år och vi räknar med ca 70 gäster. Vi har satt en max budget som kan tyckas lite hög (100000) men allt vi kan göra för att hålla ner kostanderna ska vi försöka göra. Vill inte lägga ner för mycket pengar på en dag men vill heller inte hoppa över något för det är ju trots allt en dag som aldrig kommer att göras om. Är ingen tjej som är önksar mig ett sagobröllop men jag och J vill kunna bjuda på en härlig fest!

Lycka till och hoppas ni får ett mysigt bröllop!!!

• Anonym

Vi har sparat ihop till vårt, vi har sagt 40'000kr (exklusive resa). Jag har varit student utan studielån under lång tid medan sambon jobbat, så vi är vana vid en lön och att inte spendera mycket. Vi har sparat pengarna från när jag sommarjobbat och så råkade jag få ett extrajobb i höstas (som leder till vikariat sen när jag är klar med studierna) så det mesta av det jag tjänar går till sparkontot så lever vi av min sambos pengar (hans idé - jag protesterar inte Flört).

Vi ville ha en fest på vårt vis med hela släkten och närmsta vännerna en gång i livet iaf, så vi har valt att spendera de pengarna på bröllopet för att kunna samla alla. Vi blir 60 pers ca. 

Lycka till allihopa! Glad 

• Nan1e

Åh hoppas kunna hålla en budget på ca 40tkr även om det är tveksamt (Dock inte resa inräknad.)
    Vi kommer ha en fikabjudning efter bröllopet för de ca 140 gästerna sen avslutas kvällen me mat och dryck för ca 20 p vilket gör att kostnaden går att hålla nere, skulle nog inte lägga 150 tkr på ett bröllop hehe men det är bara jag, lite för snål för det ;)
    Men bra blir det nog i alla fall. Och vi finansierar det via sparande =)
    Och förhoppningsvis en liten extra slant när jag lyckas med den förgrymmade hemsidan som bara sturlar.. ;)

Ha det fint alla!

• Mårran

Vi hämtade ut bröllopskreditkortet idag. 
    Har båda två fått ett inkomstlyft på ca 7000:-/månad tillsammans alldeles nyligen och bestämde oss för att fortsätta leva likadant så är bröllopet betalt strax efter att vi gift oss.
    Budgeten ligger på ca 20 000:-, men vi räknar med att det kan landa på närmare 30 000:- med alla utgifter man inte tänkt på eller blir högre än beräknat. 

• Frida87

Vi har sparat ihop varenda krona... tror inte på att ta lån för bröllop.
    Jag tycker generellt sett att man endast skall ta lån för saker som har ett restvärde dvs. bilar, båtar och hus.

I övrigt tycker jag att man skall försöka spara ihop pengarna innan man köper något.

Vårt bröllop med 130 gäster samt en liten bröllopsresa efter till mallorca med 5-stjärnigt hotell kommer att kosta ungefär 176 000 kr. Min klänning står mina föräldrar för och hans kläder står hans föräldrar för.
    Så lite hjälp har vi fått också.  

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?