• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • repsara

Vi har sparat, eller håller på att spara, sedan så sprider vi ut utgifterna så blir det inte så mycket i en klumpsumma.
    Skulle aldrig ta lån, utan då sparar vi tills vi får råd eller har ett mindre påkostat bröllop helt enkelt.

Budget har vi väl egentligen inte satt fast, utan vi köper saker efter hand så blir det nog en separat budget för mat, personal och hotellkostnad -eftersom det är pengar som kommer att betalas i en klumpsumma.

• baby freeze

Sparar, sparar och sparar. JAG ville egentligen ha ett billigt bröllop och göra typ allt själv, men eftersom killens släkt finns i ett annat land så känns det inte riktigt bra. Det är väldigt dyrt för dem att resa hit, medan alla mina släktingar och vänner lättare kan ta sig råd att åka utomlands för ett bröllop. Därför blir det antagligen vigsel utomlands med bröllopsplanerare och hela tjonkarongen. Budgeten är lite drygt 1000kr/gäst för festen och resten kommer väl landa på ca 30k. Brrrrrrrrr... Spöke

Men ärligt talat så känns det faktiskt vettigt att lägga mycket pengar på ett bröllop, och spara in på vardagslyxen istället. Det är bara en gång, och om gästerna kan få en trevlig upplevelse som tack för att de tar sig tid och råd att komma, så är det värt det. Så jag anser att vi kan. Hade vi varit yngre och tex velat skaffa barn, hus och åka ut och resa, så hade jag nog prioriterat annorlunda med mina pengar dock.

• MrsSilfverblad2b

Vi sparar också ihop till vårt och har en budget på ca 150' för 70 gäster. Räknar med att maten och den fria baren kommer kosta 100'. Förstår inte hur vi lyckats välja det absolut dyraste stället men nu är det bokat sedan länge och det kommer bli vårt drömbröllop! Vi har sedan i augusti då vi förlovade oss, sparat 15000kr av min lön så pengarna har vi.  Vi har båda sparade pengar sedan innan men det kändes viktigt att vi skulle få anstränga oss lite för att spara ihop till bröllopet och använda de andra pengarna till ett framtida husköp.

Det är väldigt mycket pengar och jag hade gärna kommit under den summan men nu får vi det bröllopet som vi båda (kanske mest jag) drömt om. Vi kommer att lägga krutet på bröllopet och inte på resan (vi åker fem dagar till NY, som inte är medräknat i ovanstående summa) och pengarna kan vi spara ihop igen om vi bara planerar lite och inte köper massa onödigt.

12-05-12
  • Cicci90

Vi började spara när vi förlovade oss eftersom vi då visste att vi någon gång skulle gifta oss :)
    Så när vi gifter oss har vi sparat i 2,5 år. Har nog kommit upp i 30-35 000 kr då, resten täcks upp av mina och hans föräldrar. Det kommer sluta på ca 45 000 kr.

• aniara
    Sanna87 skrev 2012-04-12 18:53:58 följande:

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt?

Ärligt talat så var det min sambo som föreslog den budgeten vi har precis när vi hade förlovat oss, utan att ha räknat på vad saker kostar. Vi tyckte det kändes rimligt. Vi bestämde också att resan skulle vara utanför bröllopsbudgeten. Sen har vi fått anpassa våra utgifter till vår budget. Vi har alltså inte gått bananas och köpt finaste möjliga av allt utan vi har kompromissat med de pengar vi är beredda att lägga för att få en bra dag. Troligtvis går vi över budget med ca 10 % för att vi inte vill kompromissa hur mycket som helst. Men vi har råd så det är ingen fara.

Jag skulle heller aldrig ta lån för att finansiera mitt bröllop. Man måste anpassa sitt leverne till sina ekonomiska förutsättningar.
  • JesFre

Varför man väljer att lägga över 100 000?
    I vårt fall är det nog för att vi vill ha ett stort bröllop. 
    Säger absolut inte att man inte kan få det med mindre pengar!
    Men våran budget ligger där, har man tur kommer man inte upp i hela summan (peppar peppar ta i trä) Men det är skönt att veta att pengarna finns om de behövs.
    Både jag och min sambo är pyssliga så mycket pynt och alla inbjudningar etc kommer göras hemma.

Jag hade kunnat tänka mig att inte gå för vårat stora dröm bröllop, och bara bjudit den närmsta familjen. Men då hade vi ändå kommit up i närmare 30 personer (blir så med skilda föräldrar och många syskonGlad). Och varför då inte bjuda några vänner när man ändå håller på.

• Sanna87

Vilken post lägger ni mest pengar på och vad är viktigast för er? Är det känningen, maten, ringen, etc?

• aniara
    Sanna87 skrev 2012-04-13 10:05:11 följande:

Vilken post lägger ni mest pengar på och vad är viktigast för er? Är det känningen, maten, ringen, etc?

För oss är det mat och dryck, ca 60 % av bröllopsbudget. Då är det BRA mat; fina råvaror (mycket av det närproducerat) och vällagat av duktig kock.
  • Daludd
    Sanna87 skrev 2012-04-13 10:05:11 följande:

Maten!
  • Daludd
    baby freeze skrev 2012-04-13 08:47:10 följande:
    Sparar, sparar och sparar. JAG ville egentligen ha ett billigt bröllop och göra typ allt själv, men eftersom killens släkt finns i ett annat land så känns det inte riktigt bra. Det är väldigt dyrt för dem att resa hit, medan alla mina släktingar och vänner lättare kan ta sig råd att åka utomlands för ett bröllop. Därför blir det antagligen vigsel utomlands med bröllopsplanerare och hela tjonkarongen. Budgeten är lite drygt 1000kr/gäst för festen och resten kommer väl landa på ca 30k. Brrrrrrrrr... Spöke

Men ärligt talat så känns det faktiskt vettigt att lägga mycket pengar på ett bröllop, och spara in på vardagslyxen istället. Det är bara en gång, och om gästerna kan få en trevlig upplevelse som tack för att de tar sig tid och råd att komma, så är det värt det. Så jag anser att vi kan. Hade vi varit yngre och tex velat skaffa barn, hus och åka ut och resa, så hade jag nog prioriterat annorlunda med mina pengar dock.
    Tror vi resonerar sådär. Vi är unga och vill skaffa barn, köpa lägenhet/hus, resa och uppgradera bilen liksom. Hellre pengarna på det än på vita puffklänningar och så vidare ;)
Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?