• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • Fru 0728

Vi började spara förra sommaren då vi tog 20 000 av de skattepengar som vi fick tillbaka, vi kommer att ta ytterligare 20 000 nu i sommar från skattepengarna, sen sparar vi ihop X-antal tusen varje månad. Vi kommer att få 11 000 till bröllopsresan plus att vi önskar oss pengar i gåva.
    Allt som allt slutar det på 100 000. Det blev lite dyrare än vi tänkt oss men jag tjänar rätt så bra och har handlat lite varje månad sen i höstas:) Ebay är din bäste vän plus att jag valde att köpa en sk kinaklänning.

Mycke av saker jag handlat räknar jag med att sälja sen och på så sätt få in lite pengar till de tömda sparkontorna.

• filibustern

vi kommer nog att spara, men det kommer vara ett budgetbröllop, så vi behöver nog itne spara så mycket :P

• ThereseV

Vi kommer spara ihop till allt själva. Vi har lite drygt ett år på oss men vi kommer hålla kostnaderna nere så mycket det går.. förhoppningsvis kan vi tex "hyra ut" våra stolsöverdrag och dekorationer så vi får igen lite av dom kostnaderna.. Jag vet inte riktigt vad vi kommer landa på men jag gissar på mellan 50-80 000 utan ringarna.  

• sagoprinsessa

Vi sparar själva. Bestömde oss i augusti att vi ska gifta oss nu i sommar så har ju haft lite tid på oss. Men det har behövts då jag är student och min blivande har varit arbetslös under hösten, nu är han timanställd. Vi räknar på att det kommer gå på 75 000, utan resan. 

• Sanna87

Kommer alla att åka bröllopsresa? Och ingår den isåfall i eran budget?

• 987654321

Vi tar från sparpengarna. Räknar med ca 100 000 utan resa. Har önskat oss presentkort i bröllopspresent så vad resan går på vet vi inte. Skulle ALDRIG låna pengar till bröllop. Lånar helst inte pengar alls men skulle jag låna så är det till typ mat eller räkningar.

• Mariem

Vi sparar pengar varje månad och försöker få ihop så mycket som möjligt på ett gemensamt sparkonto från jan-juni. Har en budget på 120.000 och räknar med att kunna spara ihop en tredjedel. Sen betalar jag en tredjedel från mina egna besparingar och min blivande en tredjedel från hans.

Bröllopsresan är inte inräknad i dessa pengar. Den kommer gå på ca 100.000, åker till Mauritius tre veckor i november, så vi hinner ju spara mer + att vi önskar oss pengar till resan i bröllopspresent.

• Juni 2012

Ringarna kostade ca 10t, men då min m2b är medlem i Guldfynds kundklubb så fick han 30 % rabatt på allt under den månad han fyllde år (9 månader innan vigseln), så där gäller det att planera. De pengarna är skatteåterbäring och semesterersättning från mitt f.d. jobb.

Klänningen kommer få kosta max 400-500 kr och det är pengar jag har sparat av pengar jag fick i födelsedagspresent. Skor köpte jag förra året (99 kr).

Övriga kläder äger vi redan, men m2b köper en ny skjorta och slips på t.ex. Dressman, kanske det går på 400 kr? Det tar han av sin lön.

Ingen resa.

Vi bjuder på fika några dagar efter vigseln. Jag bakar tårta och allt fikabröd själv för att få ner kostnaden. Ingen lokal, vi är hemma med våra ca 20 gäster.

Vi köpte material på en bokhandel (en del hade vi redan hemma, jag pysslar mycket) och gjorde egna inbjudningskort. Ca 250 kr, togs av lön.

Ingen alkohol.

Så visst går det utan att ta lån, man får spara och planera bara. :)

• Victoria

Vi sparar pengar varje månad ca 6000 kronor och sen handlar vi lite små saker varje månad så det inte blir en stor summa att betala på en gång Sen blir det att ta av skattepengarna som kommer 

• TheD

Vi hade inget bröllopskonto eller så. Det enda som vi betalade som klumsumma var fakturan från hotellet annars köpte man ju saker då och då.

Sen fick vi pengar också.

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?