• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • MalinH84

Vi sparar 10 tkr i månaden plus att vi betalar en del då och då allt eftersom vi köper dem! Började spara i januari och gifter oss 1 september, så hinner spara ca 70 tkr räknar vi med! En månad räknar jag bort då vi ska på en vår-weekend till Prag om några veckor och då tänker jag inte snåla :p

Vi räknar på att bröllopet går på ca 80 tkr, bröllopsresan är då ej inkluderad. Så känner inga problem att hinna få ihop pengar. Bröllopsresan har vi tänkt åka på i perioden november-april (alltså någongång då, inte hela perioden), så då får vi lite extra tid! Då vi förmodligen ska börja kolla på hus till nästa vår har jag dock ingen lust att lägga massor med pengar på bröllopsresan, har tänkt 20-25 tkr per person ungefär. Då vi har varit på en hel del långresor tillsammans, tänkte vi eventuellt dela upp bröllopsresan i två delar; en 1-2 veckor i typ Turkiet, Mexico eller liknande på 5-stjärnigt hotell och en weekend i Paris. Därav att vi inte bestämt när än! Ingen av oss är strand- eller badmänniskor, min m2b överlevde knappt när vi var i thailand för nått år sedan. Antingen vill vi ha massor att göra, eller så vill vi bara ta det lugnt och njuta av god mat och dryck och varandra =)

Vi har tänkt ta skattepengar, ca 15 tkr, samt önska oss i bröllopspresent (räknar då med kanske 15 tkr också). Så blir inte så mycket vi behöver spara ihop till!

Att låna skulle aldrig falla mig in! I min värld lånar man bara till hus/lägenhet och ev bil, resten köper man först när man har råd att finansiera själv.

• Anonym (aktieägare)
    Sanna87 skrev 2012-04-12 18:53:58 följande:

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt??

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker det är intressant att höra, och grunden till frågan var också för att jag hörde ett par som båda var arbetslösa och inga direkta pengar sparade utan dem tog lånade pengar som dem la på huslånet.

Själv ska jag och min sambo gifta oss på mallorca, vi har fått resa sponsrad utav sambons föräldrar. Det blir ett väldigt litet bröllop med enbart dem absolut närmaste. Har ingen som helst kontakt med någon från min släkt så ett stort bröllop här hemma kändes inte rätt. I slutändan kanske det landar på mellan 20 000-40 000kr.

Skulle heller aldrig någonsin ta ett lån för ett bröllop.

För att vi kan..?
    Har man vanligtvis pengar så har man vanligtvis ganska dyr smak också. Man ser skillnad på en klänning för 5 000 och en för 20 000 och har ingen anledning att inte ta den finare. Samma sak med ring, val av ställe osv. Dessutom har man kanske inte allt för mycket tid att lägga på det. För oss är det billigare att låta andra göra jobbet än att vi ska ta tid och göra det, och då blir den synliga kostnaden för bröllopet något större. 
  • Pia01

Vi ska gifta oss om två år och hinner spara. Själva middagen ligger på ca 1000 kr/person. Det kommer att bli ca. 50.000 kr och är den största kostnaden. Klänning har jag köpt för 400, den som är på min profil :) Skor har jag köpt för 300. Kommer köpa en ring för högst 2000 eftersom jag tycker det finns massor av fina ringar för under 2000 (alla tycker olika). Återstår makens kläder, tärnklänningar, inbjudningskort och säkert något jag glömmer nu. Men säg att hela bröllopet går på ca. 60.000.

Resa har vi inte planerat ännu.

• sollan

Vi har sparat ihopa pengarna till vårat bröllop. Ingen ekonomisk hjälp från föräldrar eller annan :)

Själva skulle jag aldrig ta lån för att ha råd att gifta mig, hellre väntar jag längre så jag kan spara ihopa summan.

Kostnaden är ca 70000:- och 50 gäster.

120414 <3
  • Sanna87
    Anonym (aktieägare) skrev 2012-04-12 19:13:37 följande:
    För att vi kan..?
    Har man vanligtvis pengar så har man vanligtvis ganska dyr smak också. Man ser skillnad på en klänning för 5 000 och en för 20 000 och har ingen anledning att inte ta den finare. Samma sak med ring, val av ställe osv. Dessutom har man kanske inte allt för mycket tid att lägga på det. För oss är det billigare att låta andra göra jobbet än att vi ska ta tid och göra det, och då blir den synliga kostnaden för bröllopet något större.

Okej, jag kan ju iofs tänka mig att det finns många som kan men som ändå inte lägger dem pengarna.

Men vi är ju alla olika och tycker olika om hur stort bröllop man vill ha. Vi vill ha ett litet för våra närmsta, och det är klart att då går det också ofta på mindre. Sen lägger vi hellre dem stora pengarna på andra saker som vi tycker är viktigare för oss än ett stort bröllop.

• FelizLane

Vi har sparat ihop till vårat. ca 50000. Men när vi berättade att vi skulle gifta oss valde mina föräldrar att lägga 10000 kr och min sambos föräldrar också. Men vi väljer ändå att inte försöka lägga allt på bröllopet utan spara en del. Till en resa tex :)

• Anonym (aktieägare)
    Sanna87 skrev 2012-04-12 20:13:23 följande:

Okej, jag kan ju iofs tänka mig att det finns många som kan men som ändå inte lägger dem pengarna.

Men vi är ju alla olika och tycker olika om hur stort bröllop man vill ha. Vi vill ha ett litet för våra närmsta, och det är klart att då går det också ofta på mindre. Sen lägger vi hellre dem stora pengarna på andra saker som vi tycker är viktigare för oss än ett stort bröllop.

Den sista meningen där går inte ihop. Vi lägger inte nödvändigtvis större procent på vårt bröllop än vad exempelvis någon som lägger säg 60 000 gör, det beror ju på hur mycket pengar man har och hur mycket pengar man vanligtvis spenderar på saker och ting.

Om jag skulle hyra en lada och dekorera den själv, hyra bord & stolar, ordna med catering, etc. så skulle det kosta mig och min blivande 1500-2000 kr per timme i förlorad arbetstid. Det är en kostnad som folk vanligtvis inte räknar in i bröllopskostnaden men som likväl finns där.
    För oss syns den kostnaden i budgeten eftersom vi hyr in allt klart. 
  • Anonym (gåvor)

Vi har inte räknat på budgeten ännu men vi har fått en hel del i bröllopspresent, bla en professionell fotograf en hel dag, smink och hår till mig och 4 tärnor, solist i kyrkan, DJ osv. Bara där har man grejer för 20 000 som vi kan dra bort från vår budget. Sen är det ant en bekant till oss som fixar stället vi ant. skall vara på. En kompis kompis som skall göra tårtan och en vän som skall göra våra ringar och där har de alla 3 erbjudit sig att  ge oss lite bättre priser. Hurra! Vilken underbar familj och vilka underbara vänner!

• Anonym (gåvor)

Kan ju lägga till att många är egenföretagare i våra släkter och umgängeskrets vilket gör att det ofta byts tjänster...

• MalinH84

Nä precis, alla är olika. Vissa väljer att ha större och dyrare bröllop, medan andra vill ha mindre och enklare bröllop. Oavsett vilket så är alltid bröllop härligt att gå på =)

Jag resonerar dock som så att det är en dag man kommer minnas resten av livet, förmodligen kommer jag minnas min bröllopsdag mer än vissa av våra resor vi gjort som vi lagt massor av pengar på. Så även om det bara är en dag, och kanske inte tre eller fyra veckor (som på en resa), så är det ett precis lika starkt minne. Självklart tänker jag på pengarna och försöker hålla nere kostnaderna där det går att hålla nere. Men jag lever hellre lite snålare nu månaderna före bröllopet, än att dra ner på saker som har med den dagen att göra!

Min lillasyster gifte sig i höstas och hade ett litet budgetbröllop för närmaste familjen. Var hur trevligt som helst! Men själv vill jag ha den där långa vita klänningen, alla mina fantastiska vänner och en härlig lokal att vara i. För min sambo är vissa andra saker viktigt, som att bjuda på champagne och inte mousserande vin, god mat och fri bar av god dryck. Tyvärr kostar det lite mer då!

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?