• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • ichboll

Vi har köpt saker i omgångar och spritt ut kostnaderna sen har vi sparat och sparar..... Våra föräldrar ville dela på middagskosnaderna så det tackade vi ödmjukt för...... kommer väl att hamna runt 80000 sen tillkommer resan som skattepengarna kommer lägligt till :)

• Anonym (lyckligt lottad)

Hela bröllopet går nog på runt 75.000 kr (men då har jag räknat in allt, inklusive bröllopsresa) och vi har middag för 70 gäster på en restuarang inne i stan.

Det mesta har var vi sparat ihop under ett år genom att lägga undan pengar varje månad och sprida ut kostnaderna. Vi hade ca 20.000 kr i start som vi hade sparade sedan innan. Vi fick även 24 tkr från mina föräldrar och 14 tkr från hans föräldrar.

Jag skulle absolut inte ta lån för att gifta mig!

• aniara

Vi använder sparpengar. Sambon hade ganska mycket sparat sen innan. Jag hade en del men har också sparat rätt mycket senaste året. Sen har vi också fått löfte om ekonomiska bidrag från våra föräldrar, men det var efter att vi satte budget. Vi drar på två veckors bröllopsresa två dagar efter bröllopet. Nu har vi dessutom precis köpt lägenhet där vi slänger in en skaplig kontantinsats och ska renovera en massa, så vi är glada att vi har de ekonomiska förutsättningar vi har. Jag kan tillägga att vi varit noga med att båda ska ha en ordentligt buffert kvar på sparkontot efteråt, så vi har inte gått "all in" och ruinerat oss genom detta.

• Ekorren

Vi kommer att spara, vi har dock inte börjat än då jag fortfarande pluggar men är klar nu i sommar, fästmannen har fast jobb. Vi har gjort en grov budget med exakt alla kostnader (förutom bröllopsresan) som ligger mellan 40 000 och 50 000 kr. Och vi har ungefär ett år på oss så det känns lugnt. Bådas föräldrar har sagt att de vill bidra med något, men det är inget som är bestämt med vad. Så om det är småkaksbakning eller en slant spelar ingen roll, vi räknar med att betala allt själva.

• ElinFalk85

Vi har sparat!
    han 2500-3000kr i månaden och jag 1000, men jag är student så det ÄR rättvist ;).
    han har fått skjuta till lite mer pengar för ett dygn på spa som vi ska dagen efter bröllopet.
    mmm skönt =).
    jag har köpt min klänning från kina, med underkjol också och gör mig iordning hemma.
    han har köpt ny väst, slips och näsduk.
    middagen/festen har vi på restaurang, vi är lata och orkar inte tänka på att pimpa lokalen och sen städa efter oss hihi.

• Anonym (Blivande fru)

Vi har sparat ihop varje litet öre själva och vi kommer inte få någon ekonomisk hjälp av våra föräldrar, vad vi vet i nuläget.
    Vi har inget vräkigt bröllop, dock ett stort, många gäster, ca 70 st. Vi räknar med att lägga runt 60 000:- men vi gör allt för att komma under denna summa. Men vi kommer även se till att vi har sparat över 100 000:- till den dagen ifall något oväntat händer, plus att man har lite till smekmånad och tiden efter. Är ju inte kul om man känner att sparkontona är tomma efteråt...
    Jag tycker att man ska anpassa sitt bröllop efter sin budget, inte efter vad andra tycker att ett bröllop skall innehålla. Jag kan förstå dem som lånar men skulle inte rekomendera detta, då det inte är roligt att dras med avbetalningar efteråt. Då är ju liksom grejen "förbrukad" på något sätt. Sen måste jag ju säga att det inte är så smart att låna om man är arbetslös och har svårt att försörja sig varje månad utan att sådan extrautgifter räknas med. Sen finns det ju de som är arbetslösa och får ut lika mycket som de som jobbar beroende på a-kassa men ni förstår kanske vad jag menar..
    Det vi valt att lägga mest pengar på är våra ringar, då de är de som varar längst, förhoppningsvis hela långa livet ut =)

Sen anser jag att dte är vigseln som är viktigast, allt annat är ju extra lull-lull som ser bra ut, känns bra men som inte är absolut nödvändigt utifrån att man vill bli ett äkta par. Jag har alttid drömt om ett stort bröllop och då sprade vi i ca 1, 5 år för att få detta. Jag hade nog sparat ännu längre för att få det som jag ville.

Så summan av kardemumman, man behöver väl överväga vad som är viktigast för en själv..

• Daludd

Sparade pengar och gåvor från föräldrar. Vi skulle aldrig i livet ta ett lån för en sån sak. Det är ett långt liv man har ändå, och att skuldsätta sig för en dag är meningslöst, när allt handlar om alla dagar som kommer därefter :)

• JesFre

Vi kommer att spara en del, jag kommer få en hel del pengar när jag fyller 25 året innan vi gifter oss och sen har min fästman lite pengar sparade. Så det är lite blandat. Och budgeten kommer ligga på ca 150 000 men vårat bröllop är ett bra tag bort så det kan ju alltid ändras Glad Bröllopsresorna är inräknade i budgeten. 

• Anonym (aktieägare)

Vi tar en aktieutbetalning. 
    Först hade vi satt en budget på 100 000, nu är vi uppe i 150 000 men taket når vi först på 250 000. Förhoppningsvis blir det inte mer än 150 000, resten åker in på huskonto (för framtida köp, där pengarna egentligen skulle ha hamnat från början). 

Skulle aldrig låna pengar för att gifta mig. Usch vilken baksmälla dagen efter. Och dålig start på äktenskapet... 

• Sanna87

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt??

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker det är intressant att höra, och grunden till frågan var också för att jag hörde ett par som båda var arbetslösa och inga direkta pengar sparade utan dem tog lånade pengar som dem la på huslånet.

Själv ska jag och min sambo gifta oss på mallorca, vi har fått resa sponsrad utav sambons föräldrar. Det blir ett väldigt litet bröllop med enbart dem absolut närmaste. Har ingen som helst kontakt med någon från min släkt så ett stort bröllop här hemma kändes inte rätt. I slutändan kanske det landar på mellan 20 000-40 000kr.

Skulle heller aldrig någonsin ta ett lån för ett bröllop.

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?