Vi har sparat ihop varje litet öre själva och vi kommer inte få någon ekonomisk hjälp av våra föräldrar, vad vi vet i nuläget.
Vi har inget vräkigt bröllop, dock ett stort, många gäster, ca 70 st. Vi räknar med att lägga runt 60 000:- men vi gör allt för att komma under denna summa. Men vi kommer även se till att vi har sparat över 100 000:- till den dagen ifall något oväntat händer, plus att man har lite till smekmånad och tiden efter. Är ju inte kul om man känner att sparkontona är tomma efteråt...
Jag tycker att man ska anpassa sitt bröllop efter sin budget, inte efter vad andra tycker att ett bröllop skall innehålla. Jag kan förstå dem som lånar men skulle inte rekomendera detta, då det inte är roligt att dras med avbetalningar efteråt. Då är ju liksom grejen "förbrukad" på något sätt. Sen måste jag ju säga att det inte är så smart att låna om man är arbetslös och har svårt att försörja sig varje månad utan att sådan extrautgifter räknas med. Sen finns det ju de som är arbetslösa och får ut lika mycket som de som jobbar beroende på a-kassa men ni förstår kanske vad jag menar..
Det vi valt att lägga mest pengar på är våra ringar, då de är de som varar längst, förhoppningsvis hela långa livet ut =)
Sen anser jag att dte är vigseln som är viktigast, allt annat är ju extra lull-lull som ser bra ut, känns bra men som inte är absolut nödvändigt utifrån att man vill bli ett äkta par. Jag har alttid drömt om ett stort bröllop och då sprade vi i ca 1, 5 år för att få detta. Jag hade nog sparat ännu längre för att få det som jag ville.
Så summan av kardemumman, man behöver väl överväga vad som är viktigast för en själv..