• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • sofi 88

Vi har en budget på ca 50 000 exklusive resa. Vi kommer antagligen få 10-20 000 men resten betalar vi. Vi har sparat och kommer inte låna något. 

• augustesen
    Sanna87 skrev 2012-04-13 10:05:11 följande:

Vilken post lägger ni mest pengar på och vad är viktigast för er? Är det känningen, maten, ringen, etc?

Jag fyndade min brudklänning på rea för 5000:- men hade räknat med 20.000:- på den posten så det blev omedvetet sparande :p Mest pengar kommer därför gå till lokalen på 10.000:- och sen maten + dryck för 20.000 men det är till 60 gäster så är ju inte så stor post per person!

Fotografen är också en stor post och den som är absolut viktigast för mig så vi har 12.500:- på den posten :)
  • Mariem
    Sanna87 skrev 2012-04-12 18:53:58 följande:

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt??

För oss så blir det mat och dryck som kostar. 1200:- per person och vi blir 80 pers så bara det är ju 96.000. Vi har ingen möjlighet att fixa mat själva, även fast vi älskar att laga mat. Men vi har ingen tid och ingen släkt som kan hjälpa till. Så därför valde vi att ha festen på ett ställe där dom fixar allt. I övrigt har vi kommit väldigt billigt undan, brudklänning lånar min systers= 0:-, brudbukett plockar liljekonvaljer själv= 0:- vigselring, köpt begagnad. Fotograf, kompis som tar 3000:- Trubadur, kompispris 2000:- Det övriga som kostar är min blivandes frack, hotell övernattning och transport mellan kyrkan och festen. Så jag tror att vi kommer kunna hålla oss till vår budget på 120.000:- Pengar som vi sparat och aldrig skulle låna till!
  • lilla smulan

Intressant tråd.. Vi har sparat i några månader, och har en total budget på 12000:-, minimi budget alltså. Vi räknar på ca 65-70 gäster + 7 barn under 5 år. Vår största post är maten, 4000:- inkl, drycker av olika slag. klänningen är en kina klänning, 606:- ink frakt och är helt underbar :). För att kunna hålla budgeten nere gör vi nästan allt själva, lokalen är en gamal skola,hela skolan, jättefin, bord och stolar och porslin m.m ingår och priset är helt underbart 300:- fredag till söndag. Vi tar inte heller under några som hellst omständigheter lån för att financiera. Våra släkter är av arbetarklassen och vi räknar inte med bidrag från dem. Önskar oss dock pengar i gåvor till en resa, för det finns inte inräknat i mini budgeten, annas tar vi mina skattepengar och drar iväg för dem =). Alla vi känner är arbetare och har begränsade ekonomier. Men vi gör ett underbart och vackert bröllop ändå, stilfullt och elegant.

• lordoz

Vi sparar också till bröllopet själva!

Dock har vi en förhoppning på att bröllopet kostar max 20.000, så vi har inte börjat spara ännu. Det får bli efter sommaren och semestern! Och då räknar vi med ca 60 gäster varav 10 barn!

Dock har jag redan börjat handla, framförallt till dekorationer och liknande. Just för att hålla nere kostnaderna. Alla kostnader skriver jag sedan in i ett exceldokument där det även står vem som har betalt. På det sättet kan vi sedan fixa så att vi har betalt hälften var.

Vi tjänar ganska bra. Har inga krediter (mer än hus-, bil- och studielånen) och inga barn, så egentligen skulle vi nog kunna lägga 100.000 och uppåt på bröllopet, men vi vill hellre ha de pengarna till annat!! Det viktigaste för oss är att festen blir lyckad, så vi lägger nog mest pengar på maten, dryck och skämma bort gästerna!!! (t.ex. stolsdynor på stolarna, favours, extra god mat och liknande.. :)

• Charlie79
    Sanna87 skrev 2012-04-12 18:53:58 följande:

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt?

Vi lägger ganska mycket mer (särskilt om klänning, ringar och resa räknas in). Varför? För få det som vi vill ha det. Var för sig så prioriterar vi nog inte allting men lägger man ihop vad som är viktigt för mig och vad som är viktigt för min fästman så blev det ganska mycket. Den stora enskilda utgiften i samband med festen är maten och alkoholen, men sedan kostar transport för gästerna, band, tält, personal etc. Dock så står våra föräldrar för festen.

Ringar, våra kläder, resa, frisör och make står vi för själva och har valt att satsa ganska mycket på. En del från sparade pengar och merparten från månatligt sparande sedan vi förlovade oss i höstas. Ringarna för att vi ska ha dem resten av livet, och sedan passar vi på att åka på vår drömresa (4 veckor) direkt efter bröllopet. Tror att det ligger mycket i det som någon (kommer tyvärr inte ihåg namnet) sa ovan att har man normalt lite mer pengar att röra sig med så har man oftast dyrare vanor, vilket då säkerligen återspeglas i de val man gör i samband med sitt bröllop.
  • JuliBrud89

Jag kommer gå ut i jobb om 1,5 vecka efter att vara mammaledig. Då kommer gubben bli hemma i 5 mån med normal løn. Jag ær lærling dæremot så får inte bæsta lønen. Vi gifter oss i juli och otroligt nog så kommer vi få pengar før min løn, gubbens pappa peng (vanlig mån. løn), semesterpengar, så kommer vi båda få tillbaka på skatten :) Allt detta kommer vi få i juni. Brøllopet ær i 28 juli, och det ær ju i juli dom flesta kostnader kommer. Så vi har ett "brøllops kreditkort" till saker vi måste køpa innan vi får våra pengar i juni. På det har vi køpt min brudklænning, skor, sløja, underkjol, gubbens kostym, skor, bælte och lite andra småsaker som bordspynt.
     men vi har också køpt en del via våra løner osv :) 

Dock har vi inte pratat om hur vi ska gøra med brøllopsresan helt æn. Vi har ønskat oss pengar till den i brøllopspresent, men den ska ju betalas i førskott så vi kanske får ta den på kreditkortet och ta pengarna vi får på brøllopet och betala av skulden med.. :) 

Jag har inga grænser egentligen på det jag vill ha som brud, drømklænning och tillbehøret som jag verkligen ville ha!  har vi køpt. Det ær trots allt vårt brøllop, dær har vi valt att inte snåla så førjævligt. Som man alltid gør annars! 
    Fint ska de va :)) hehe. Kommer vara ca 90 pers, 30 på middag :) Så det ær inte så litet :) Precis som jag velat ha! 

• JuliBrud89

Vilken post lägger ni mest pengar på och vad är viktigast för er? Är det känningen, maten, ringen, etc?

Jag har køpt min drømklænning och allt som jag verkligen ville ha! Så det har ju kostat en del, så det ær væl klæderna och maten vi lagt mest på. Lokalen fick vi jættebilligt och alkoholen kostar ju en del, men vi har øppen bar så långt det ræcker. Vi skulle egentligen haft helt øppen bar men så trodde vi att vi inte skulle ha pengar till det, så vi skickade ut inbjudningarna dær det stog "delvis øppen bar". Nu i efterhand fick vi veta att vi får skattepengar och andra pengar i juni så vi hade kunnat ha øppen bar, men det ær væl bæst så hær :) Men vi har massa sprit som jag inte tror kommer gå åt :)
  • Pyttsan

Mat och dryck är överlägset störst, dessutom är det viktigt för mig med bordsservering, vilket gör det lite dyrare. 

Ringen 1700kr och klänningen 2900kr. Jag ville ha både en enkel ring och en enkel, begagnad klänning. Ringen var viktig, även om den var billig. Fotografen är också viktig.

Vi lägger 10000 på en orkester. Lokalen kostar i sin tur ingenting. 

Vi har funderat några gånger under planeringen vad vi kunde lägga pengarna på istället och vad vi hellre hade kunnat lagt dem på, men vi hade antagligen ändå ordnat en stor fest för alla våra vänner. Jag kan inte tänka mig nåt roligare! Vi har redan rest en hel del och nu har vi precis flyttat till paradiset på jorden, nu vill vi att alla ska komma hit. 

• Retrobohem

Vi sprider ut kostnaderna, och vi gifter oss på landet, lokalen t ex, kostar 3000 nok för fyra dagar. Slöjan är från ebay, klænningen från Etsy, dekorationerna pysslar vi ihop själva. Bestman är kock och köper in matvarorna och lagar gryta dagen innan, släkting bakar tårtan. Men det är dyrare i Norge, det vill jag lova. Tärnan är frisör och sminkar mig. Sen får man se om föräldrarna kommer bidra nåt, men det är inget jag vågar räkna med.

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?