• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • Anonym (V)
    Anonym (aktieägare) skrev 2012-04-12 21:24:14 följande:
    Anonym (v'i kan också): Det var inte så jag menade. Alla gör ju självklart som dom vill med sitt bröllop, det gör man ju oavsett om man har en budget på 5000 eller på 500 000. Pengarna är ju inte det viktiga.

Men frågan var varför man väljer att lägga så stor del av pengarna på bröllop - och ja, för alla är det inte "så stor del".
    Och med "för att vi kan" menar jag att om man vill ha en viss ring och budgeten tillåter, så varför inte? Så rullar det ju på med beslut. Varför inte bjuda sina vänner på en fantastisk middag av en prisbelönt kock om man kan?
    Här är vi ju olika och vi prioriterar olika.
    Självklart är nog i varje fall att de som väljer att spendera "så mycket" gör det av just den anledningen - för att de kan.

det förstår jag.. men jag ville ändå poängtera att alla som kan vill ändå inte..Hängde upp mig på din kommentar "bara för att vi kan" För oss betyder gemenskapen och arbetet kring bröllopet mycket mer än att förlora pengar på inkomst. Personligen så spelar det inte mig någon roll "vem som lagat maten" utan det krav jag har är att den är riktigt god.. och det finns många extremt duktiga kockar som lagar lika bra mat som någon som fått pris :) Håller med dig om ringen.. enligt min uppfattning ska man köpa en ring för att man tycker om den..o den fungerar till vad man ska ha den till. Pratade tex med en person som hade en väldigt dyrbar vigsel och förlovningsring vilket innebar att hon bara vågade använda dom vid speciella tillfällen. Detta förstår jag helt enkelt inte.. visserligen upp till henne.. men jag skulle aldrig vilja ha en vigsel och förlovningsring som jag bara kunde använda ibland. Nä när min vigselring sätts på så kommer den att sitta på mitt finger och bara tas av om det är något speciellt som ska göras så att jag inte kan ha den. Men det är ju också en smaksak.. kan men vill inte..Nu säger jag inte att det är så i ditt fall.. men ibland känns det som att vissa bara vill "skryta" .. Har tex en bekant som alltid oavsett vad det gäller måste berätta vad saker och ting kostar..om hon köpt ett nytt klädesplagg så måste hon berätta vad det kostade det räcker inte med att det är fint..Tyvärr förstår ´jag mig inte på sånt. Om jag är bortbjuden på mat då räcker det för mig att måltiden är utsökt.. om du förstår vad jag menar. Som sagt var allt är upp till var och en..

• Fjärilen
    lilla smulan skrev 2012-04-13 12:59:06 följande:

Intressant tråd.. Vi har sparat i några månader, och har en total budget på 12000:-, minimi budget alltså. Vi räknar på ca 65-70 gäster + 7 barn under 5 år. Vår största post är maten, 4000:- inkl, drycker av olika slag. klänningen är en kina klänning, 606:- ink frakt och är helt underbar :). För att kunna hålla budgeten nere gör vi nästan allt själva, lokalen är en gamal skola,hela skolan, jättefin, bord och stolar och porslin m.m ingår och priset är helt underbart 300:- fredag till söndag. Vi tar inte heller under några som hellst omständigheter lån för att financiera. Våra släkter är av arbetarklassen och vi räknar inte med bidrag från dem. Önskar oss dock pengar i gåvor till en resa, för det finns inte inräknat i mini budgeten, annas tar vi mina skattepengar och drar iväg för dem =). Alla vi känner är arbetare och har begränsade ekonomier. Men vi gör ett underbart och vackert bröllop ändå, stilfullt och elegant.

Låter super bra med liten budget :)
    Men hur lyckas ni fixa mat inkl dryck för 57 kr /pers?
  • Jalle

Vi har en budget på 45-50 000 och 80 gäster. Det är våra egna pengar alltihop, sparade och så har vi hela tiden köpt eftersom på lönen. Ringen kostar 6 000. Resan ingår inte i budgeten, den önskar vi pengar till i present. Vi tjänar bra och hade kunnat lagt mer på bröllopet om vi velat, men vi vill ha det lite enklare. Dessutom prioriterar vi att lägga pengar på barn och hus istället.

• AnnaJ01

Vi har en budget på 50 000 kr som vi sparat ihop till. Men vi har köpt mycket för "egna" pengar som då inte ingår i budgeten så det egentliga priset för hela bröllopet blir nog mer åt 60-70 000 kr.

Allt är inte ju färdigt än så har man tur så finns det lite över i kassan efteråtTungan ute
    T.ex. så har vi inte bestämt meny, cateringfirma eller hyrt möbler än så det kan ju skilja rätt så mycket i kostnad.

Vi skulle aldrig ta lån till ett bröllop.

Brällopssparandet har varit en bra erfarenhet för nu vet vi att vi klarar oss på mindre mengar i månaden och tänker fortsätta spara lika mycket efter bröllopet. Krävdes bara att man hade rätt motivation till att lägga unden pengarGlad

• gbg2012

Vi har en budget på ca 190 000 då ingår bröllopsresan till Maldiverna i den budgeten, resan är lite mer än två veckor. 

Vi sparar pengar själva och när vi började spara var jag student men har nu fått jobb så det är inga problem. =)

Tycker det är värt att lägga mycket pengar och vi vill ändå inte bo i hus nu, har fått en nybyggd trea i fint område så vi är nöjda med det.  

Hade vi varit arbetslösa eller båda studenter hade vi såklart haft en betydligt mindre budget, men eftersom vi har råd så väljer vi att ha detta bröllop. Sedan har inte vi behövt snåla något i vardagen så det har inte känts av att vi sparat pengar i två år. 

• Love Story

Ca 105 000 ligger budgeten på just nu. I början tänkte vi 90 000 för allt utom bröllopsresa som ännu inte är bestämd. Hela summan var redan sparad när vi förlovade oss och vi var inställda på att stå för alla kostnader själva. Vi kommer att ha 90-95 gäster, lokalen som vi har valt kräver att man anlitar en cateringfirma och tar serveringspersonal därifrån. Ca 21 000 av budgeten går alltså bara till personalkostnader! Efter att ha bestämt budgeten sa våra föräldrar att de ville bidra (min pappa ville stå för min klänning, fästmannens föräldrar ville lägga till champagne och efterrätt) så vi får totalt 25 000 och kommer själva att lägga 80 000 kr.

• MalinH84

Lokal, mat och dryck går på runt 40 000 kr för 50 gäster som det är beräknat nu, kan tänka mig att det blir lite mer i slutändan! Men det tycker jag inte är så farligt, mindre än 1 000 kr per person. Och då är det fin och härlig lokal, bra mat inkl professionell serveringspersonal och inte budget-dryck utan riktig champagne, fin whisky och konjak, vin vi tycker om osv. Man får ju dock ner priset mycket genom att vara i en lokal och catera mat och köpa dryck själv (vi kommer dock köpa allt på systemet, känner inte att det är prisvärt att åka ner till Tyskland t.ex.).

Jag tror det viktigaste är att man lägger pengarna på det man tycker är viktigast. Själva tycker vi lokal, mat och dryck är viktigt för en bra fest! Vi hade nog kunnat få det billigare, men även mycket dyrare! För mig är det även viktigt med en klänning jag trivs och känner mig fin i, men däremot är sminkning och hår-fixning inte lika viktigt utan som det ser ut nu kommer mina tärnor (som är duktiga) hjälpa mig med det! Får väl iof se om man hinner ändra sig :p Ringen är också viktig, eftersom det är den man har kvar hela livet, samt fotografering så att man får allt dokumenterat!

• Sirenne

Vi har också sparat. Sambon hade ett stort sparkapital sedan tidigare och jag har sparat varje månad för att kunna matcha hans insats någorlunda. Nu har jag fått tillbaka på skatten och det hjälpte verkligen! Vi satte en budget på 50.000:- (exklusive resa) när vi förlovade oss. Men den har vi fått lov att utöka eftersom vi kommer stå för långväga (nära) släktingars resekostnader. Helt okej för oss - det känns väldigt viktigt att de är med! Jag uppskattar att vi nu kommer landa på 65.000:- exklusive resan. Vi har inte någon finansiell sponsring från familjerna, däremot kommer vi få hjälp med mycket av det praktiska och det är ju värt minst lika mycket

• lilla smulan

Till Lilla fjärilen.. Jo, vi håller kostnader nere genon grossist förpackningar av diverse mattillbehör och har handlat jättrbilligt, tex, när fläskfilen kostade 29:-kg, och skinkan kostade 19:-kg, räkor till snittar 49:-kg och blandas till en röra, kassler 25:-kg,pastej 19:-kg, pasta till pasta sallad 6:-kg, potatisgratäng30:-kg, potatissallad gör vi själva.,m.m, då köpte vi hem och frös in =). Mjöl och likn till bakverken var också på rea och dottern är en duktig amatörbagare. Gottis till gottebord köptes för 29:-kg, öl och vin köps i tyskland totalt 800:- läsk kostade 1,38 st för 33cl på willys. Kaffet billigt 2pkt 59:- och så vidare.. budget men ändå bra mat, Visst kan det slå på en eller två hundra i slutänden, men än så verkar vi hålla budgeten..

• Anonym (Superbudget :))

Hej!

Jag och min m2b vill gifta oss för vår egen skull och väljer därför bort festligheterna :) Vi har varit tillsammans i 14 år, förlovade i 13 år och nu tyckte vi att det var dags!! Vi gifter oss borgerligt och har enbart våra föräldrar och vår son med under vigseln. Efteråt äter vi lättare mat och tårta hemma hos oss. Maten och tårtan har jag gjort själv och räknar med 300 kr. klänningen kostade 90 kr på tradera. Ringen 2400, skorna 100 kr på tradera. hårsmycken och spännen samt halsband 200 kr på Glitter. m2b kläder hade han redan, men köpt ny slips för 200 kr. Sonens kläder 400 kr. Blommor kommer att kosta ca 300, bara några rosor och brudslöja. Underkläder 500 kr. Smink och nya parfymer 1200 kr. Efter vi ätit lunch åker vi på Spa weekend med behandlingar 7000 kr. Ca 13000 kommer allt gå på :)

Vi kommer att åka till Spanien i höst och önskar oss pengar till det!

Vår inkomst har absolut inget att göra med valet av vår budget. Vi tjänar ganska bra båda två och hade kunnat haft ett stort bröllop om det var det vi ville. Men vi vill visa varandra vår kärlek och vill göra på detta sättet. Eftersom jag inte heller är så mycket för bling bling valde jag en enklare alliansring.Vi har heller inte haft något speciellt sparande utan betalat utgifterna efter hand :)

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?