• Sanna87

Hur finansierar ni erat bröllop?

Det råder lågkonjunktur i Sverige och många människor är arbetslösa. Har detta någon inverkan när man planerar sina bröllop. Har funderat lite kring detta.

Så min fråga är helt enkelt, hur finansierar ni era bröllop. Tar ni lån eller har ni sparat ihop en budget. Hur mycket kommer era bröllop att kosta?

Skriv gärna och berätta

• Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?
  • augustesen

Vi har sparat ihop majoriteten av vår budget, den låg på 100.000:- på 60 pers men då vi båda är arbetslösa då vi pluggat valde vi att dra ner på budgeten till ca 83.000:-. Tidigare sparade jag 5000:- i månaden och sambon sparade en 3000:- ungefär men nu har vi inte kunnat spara på några månader.

Skv bidrar med 16.000:- sen bakar min mamma tårtan, hans föräldrar fixar bilen samt öl + cider - så himla gulligt. I budgeten räknar vi inte med någon bröllopsresa då vi önskar oss bidrag i present samt planerar spara under hösten för att åka jul-nyår tror vi.

Lån skulle jag inte tagit, har svårt för allting som har med krediter eller "onödiga" lån - har man inga pengar så har man inga pengar. Nu hoppas vi mest på jobb :)

• VanAbo

Vi har sparat varenda öre själva, under ca ett års tid. Tar absolut inget lån och tar heller inget från föräldrarna trots att de under hela planeringen sagt att de gärna står för vissa kostnader. Vårt bröllop kommer landa på ungefär 200 tkr exkl resa. Kan dock poängtera att ca 100 tkr endast är för festen. Anledningen till att vårt bröllop landar på så stor summa är för att vi kommer ha ungefär 200 gäster. Det är väldigt mycket pengar vi pratar om men å andra sidan är det en väldigt rimlig summa med tanke på antalet gäster.

• Anonym (V'i kan också)
    Anonym (aktieägare) skrev 2012-04-12 19:13:37 följande:
    För att vi kan..?
    Har man vanligtvis pengar så har man vanligtvis ganska dyr smak också. Man ser skillnad på en klänning för 5 000 och en för 20 000 och har ingen anledning att inte ta den finare. Samma sak med ring, val av ställe osv. Dessutom har man kanske inte allt för mycket tid att lägga på det. För oss är det billigare att låta andra göra jobbet än att vi ska ta tid och göra det, och då blir den synliga kostnaden för bröllopet något större.
    Alla är vi olika.. Jag och min m2b har ganska bra inkomster, dock inte i klass med er. Jag dömer inte er eller andra som väljer att överlåta allt på professionella människor som ordnar allt. Däremot så vill jag bara säga att alla dom stunder vi haft tillsammans under planeringen.. när vi köpt saker till bordsdekoration, när vi gjorde layouten p bröllopsinbjudningarna, när vi gjorde vigselprogrammen, när vi provlyssnade på bandet som ska spela musiken osv.. alla dessa fina stunder och minnen skulle ALDRIG kunna värderas i pengar. Som sagt var alla är vi olika och gör vad vi själv tycker passar oss... Vi KAN också men vi väljer att avstå..
  • Anonym (aktieägare)

Anonym (v'i kan också): Det var inte så jag menade. Alla gör ju självklart som dom vill med sitt bröllop, det gör man ju oavsett om man har en budget på 5000 eller på 500 000. Pengarna är ju inte det viktiga.

Men frågan var varför man väljer att lägga så stor del av pengarna på bröllop - och ja, för alla är det inte "så stor del".
    Och med "för att vi kan" menar jag att om man vill ha en viss ring och budgeten tillåter, så varför inte? Så rullar det ju på med beslut. Varför inte bjuda sina vänner på en fantastisk middag av en prisbelönt kock om man kan?
    Här är vi ju olika och vi prioriterar olika.
    Självklart är nog i varje fall att de som väljer att spendera "så mycket" gör det av just den anledningen - för att de kan. 

• Aniara4

Ja om man inte kan lägga så mycket pengar men gör det ändå har man såklart problem. Vem vill börja sitt gemensamma liv med en enkel biljett till Lyxfällan?

För oss var det ungefär som den andra Aniara. Vi hade sparade pengar sedan innan, särskilt min man. Vi hade kunnat lägga flera hundra tusen om vi hade velat, men vi vill hellre ha det mesta kvar till framtida lägenhet/sommarstuga eller liknande.

Så vi höll det lite enklare och bröllopet kostade kanske 75 000 (för 60 gäster) och bröllopsresan runt 40 000 (2 veckor på Maldiverna). Då fick vi det som vi ville ha det OCH vi har pengar kvar.

Nu ett halvår efter bröllopet (och 4 månader efter resan) är vi på god väg att återställa sparkapitalet som det var innan, även om det fattas en del fortfarande.

• Anonym (Natta)

Vi har tagit lån och sen kommer vi använda det vi får tillbaka på skatten. Vårat bröllop kommer gå på ca 25000. Sen får vi en del hjälp utav föräldrar som kommer stå för bl.a. maten. Sen klänningen är min mammas, hon gifte om sig för tre år sen å klänningen är väldigt fin :)
    Visst skulle man vilja ha ett drömbröllop å bara kunna välja å vraka bland allt, men det behöver inte heller kosta hur mycket som helst för att det ska bli fint och bra :)

• Pagnie
    Sanna87 skrev 2012-04-12 18:53:58 följande:

Ni som väljer att lägga runt 100 000 eller mer, varför väljer ni att lägga så mkt??

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker det är intressant att höra, och grunden till frågan var också för att jag hörde ett par som båda var arbetslösa och inga direkta pengar sparade utan dem tog lånade pengar som dem la på huslånet.

Själv ska jag och min sambo gifta oss på mallorca, vi har fått resa sponsrad utav sambons föräldrar. Det blir ett väldigt litet bröllop med enbart dem absolut närmaste. Har ingen som helst kontakt med någon från min släkt så ett stort bröllop här hemma kändes inte rätt. I slutändan kanske det landar på mellan 20 000-40 000kr.

Skulle heller aldrig någonsin ta ett lån för ett bröllop.

För att det är så mycket pengar som krävs för att jag ska få mitt drömbröllop. Jag vet exakt vad jag vill ha och sen har vi ca 150 gäster +/- några stycken. Nu vet man ju inte hur många som kommer men det är så många som är bjudna.
    Min förlovningsring kostade 23 000 vilket också drog iväg lite på budgeten men det var ju den jag ville ha. Så då är det ju bara att köra. Sa min blivande i alla fall.
    Och kan man så varför inte. Bröllopet är ju en dag i livet och något man ska minnas livet ut. Så då tycker jag att man lika gärna kan gå all in.
  • Pyttsan

Vi har sparat till vårt bröllop. Vid nyår hade vi summan vi är beredda att lägga för att kunna bjuda alla vi vill och i september gifter vi oss. Vi använder i inget skede krediter eller lån och jag kan inte tänka mig att göra det för ett bröllop. Hade vi inte haft pengarna hade vi gift oss litet eller enklare. Nu gifter vi oss visserligen enkelt, men har många gäster. Glad

Vår smärtgräns är 90 000 och vi har 120 gäster. Tanken är att det ska bli lite över, det finns helt enkelt inte mer pengar att lägga än 90 000.

• Pagnie

Vi har en budget från vår sida på ca 200 000 men då kommer min mamma betala dj och svärföräldrarna kommer betala "sina" gäster då svärmor vill bjuda ganska mycket folk till vårt bröllop. Hon la väl till en 50 personer i alla fall. Så dom ska som sagt svärföräldrarna betala för.
     Vi har sparat och kommer spara pengar. I höst så kör vi igång med det riktiga sparandet och kommer då lägga undan ca 15 000 kr varje månad.
    Detta kan vi göra eftersom att vi har väldigt lite utgifter varje månad.

• Anonym

Vi har fyndat mycket på Tradera under en lång tid vilket har gjort att det blivit billigare. Vi har bestämt att vill vi verkligen ha något då köper vi det. Jag betalar hela bröllopet ca 65.000:- medan min blivande betalar annat som huslån mm. Skulle aldrig i livet drömma om att låna men vill jag ha något så köper jag det men däremot är ju smaken som baken, en klänning för 15.000:- skulle jag aldrig i livet välja hur fin den än var. Då lägger jag hellre dubbelt med pengar på bra mat :D

Svar på tråden Hur finansierar ni erat bröllop?